Hej! Vi bygger tunnelväxthus och jag har märkt att vissa byggplaster tex den byggmax säljer "ej rekommenderas för odling" Vad är det som är farligt i frågan? Växterna har ju inte direkt kontakt med plasten. Om det är farligt vilka plaster bör man undvika. Jag skulle gärna få en mer djupgående förklaring än "det kan vara giftigt och bör inte användas till livsmedel" min trädgårdsslang är också av plast, vad är skildnaden. Växthusplast är tillverkad av pollyetern men det är även Biltemas byggplast. Väldigt nyfiken på detta!

enligt denna länken https://www.tunnelvaxthus.se/i-traedgarden/199-jaemfoerelse-mellan-olika-typer-av-vaexthusplast

Är inte UV-beständig - åldersbeständig och UV-beständig är inte samma sak. Byggplast innehåller bland annat: Kalcium, tenn, zink och barium i olika föreningar används som stabilisatorer och ftalater som mjukgörare. Det är bariumet som ger den blåa färgen. Andra tillsatser som kan finnas i byggplast är: Anti-mögelmedel och flammskyddsmedel. Byggmax skriver på sin hemsida:

"Då produkten både är ålders och alkalier-stabiliserad ska den inte vara i kontakt med livsmedel och därmed bör den heller inte användas i samband med odling."

Byggplast är gjord för att användas inomhus inne i en vägg, där den inte har kontakt med sol eller grödor vi äter.
å andra sidan är de en butik som säljer växthusplast, så de kanske har anledning att såga andra och höja sin egna produkt

major_tom major_tom skrev:
enligt denna länken [länk]

å andra sidan är de en butik som säljer växthusplast, så de kanske har anledning att såga andra och höja sin egna produkt
Ja det är väldigt bristfällig info dessutom jag blev inte klokare på den alls. Men tack ändå.

annars så har ju folk använt byggplast till växthus länge, så man blir ju säkert inte direkt sjuk

Tror inte vanlig byggplast är farlig. Men den är inte UV-stabiliserad fullt ut. Den blir spröd på något enstaka år om den är utsatt för solljus.

• Gilla
RättochSlätt
  • Laddar…
Problemet är nog UV-tåligheten. Vanlig byggplast är gjord av polyeten - Samma material som i plastpåsar, flaskor, vattenledningar, etc. Om materialet skulle vara farligt så skulle folk ha blivit sjuka av andra produkter än byggplast för länge sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.