Hej!
Vi skulle behöva sätta in en dörr i en vägg som vi misstänker kan vara bärande.
Vi har inga ritningar över huset, har varit i kontakt med kommunen som hävdar att det inte finns några ritningar sparade hos dom heller.

Det krävs ju en anmälan för att modifiera bärande konstruktion som även innefattar att man sätter in en dörr.

Frågan är ju dock vad som skulle hända om man utför detta utan att lämna in en anmälan. Eftersom det ju saknas ritning kan de ju inte gärna hävda att dörren inte var där från början?.

(ska självklart förstärkas upp med stöttande balk osv så frågan gäller enbart anmälandet till kommunen.)

Hur skulle ni gjort?
För att kunna lämna in anmälan behövs ju isåfall någon som gör upp en ritning, ansökan, kontrollplan osv osv. väldigt mycket för att sätta in en dörr på 80-90cm.

Stort tack och hoppas ni förstår min undran.
/Niklas

Bästa svaret

Du vet inte att den är bärande så du bara antar att den inte är det och kör. Givetvis förstärker du den ändå men du tror egentligen inte att det behövs. Om du förstår vad jag menar.

• Gilla
Nuggit
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du vet inte att den är bärande så du bara antar att den inte är det och kör. Givetvis förstärker du den ändå men du tror egentligen inte att det behövs. Om du förstår vad jag menar.
Jag förstår precis, tänkte exakt lika nämligen =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.