Mitt slutbleck ser ut som på bilden.

Slutbleck i metall med två synliga skruvar för montering på dörrkarm.

Jag har fått bort denna del av slutblecket genom att skruva på dom två skruvarna i botten som ni ser på bilden. Då mötte jag patrull. Dom där två skruvarna sitter "låsta med breda hattar" bakom ytterligare ett bleck som sitter som berget. Jag har slitit i dom där skruvarna för att försöka lossa på stållisten men det går inte. Måste jag byta hela dörrkarmen? Ska montera Yale doormans slutbleck men fick avbryta och montera tillbaka det gamla låset...

Kan du ta en bild på slutblecket i karmen och det extra blecket.
Dom skruvarna som syns på bilden är stödskruvar som fungerar som extra kilar för karmen så slutblecket inte bara kan fjädra åt sidan om någon försöker bryta upp dörren.
Det finns dörrtillverkare som sätter en förstärkning på utsida karm vid slutblecket men det bör ändå gå och lossa slutblecket.
Ett slutbleck sitter normalt endast fast med 4st skruvar.
Slutbleck med fyra skruvhål och två infästa stödskruvar, markerade med svarta cirklar, för extra stabilitet.

Två stödskruvar i en metallplåt utanför en dörrkarm, där en ett slutbleck har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut om jag tar bort slutblecket. Dom där stödskruvarna sitter fast bakifrån i en plåt av nåt slag. Den sitter som berget så jag misstänker att den sitter in bakom dörrkarmen.

Bästa svaret

Mullberf Mullberf skrev:
[bild]

Såhär ser det ut om jag tar bort slutblecket. Dom där stödskruvarna sitter fast bakifrån i en plåt av nåt slag. Den sitter som berget så jag misstänker att den sitter in bakom dörrkarmen.
Hur tänkte personen som utvecklade den produkten?
Om dom sitter hårt så bottnar dom troligtvis mot regeln som karmen sitter emot.
Hur som helst måste dom bort frågan är bara hu man gör det lättast.
Antingen får man kapa av skruvarna, göra hålen större så stödskruvarna kan tas bort eller lossa karmen i framkant..
Vad som är enklast att göra får du besluta som ser hela dörrmiljön.

Pratade med en låssmed precis och han hade aldrig under 30 år stött på nåt liknande... Hans lösning var också att kapa bort skruvarna på nåt sätt, funderar på multiverktyg med nån liten metallkap som jag får in där.

Är det inte enklast att bryta av dom? Antingen med en tång, eller genom att knacka dom uppåt/nedåt några gånger med ett lämpligt dorn?

Mullberf Mullberf skrev:
Pratade med en låssmed precis och han hade aldrig under 30 år stött på nåt liknande... Hans lösning var också att kapa bort skruvarna på nåt sätt, funderar på multiverktyg med nån liten metallkap som jag får in där.
Det borde fungera annars kan du lossa dörrfodret och kapa skallarna med en stor kap.
Denna typen av förslag har dykt upp tidigare i forumet.
useless useless skrev:
Är det inte enklast att bryta av dom? Antingen med en tång, eller genom att knacka dom uppåt/nedåt några gånger med ett lämpligt dorn?
Stödskruvarna varken klipper du eller bryter av, dom är M8.

Tack för hjälpen. Speciellt att inse att det inte finns nåt lätt sätt :) känns som en briljant idé dom som kom på detta...

1 123abc skrev:
Stödskruvarna varken klipper du eller bryter av, dom är M8.
Det handlar väl bara om vilka verktyg man använder? En skruv tål inte upprepad böjning oavsett hur grov den är.

useless useless skrev:
Det handlar väl bara om vilka verktyg man använder? En skruv tål inte upprepad böjning oavsett hur grov den är.
Har du förslag på verktyg som du kommer åt med som lätt kan utföra det arbetet?
Att bocka av en skruv med rundad skalle som inte sitter fast lär vara väldigt svårt utan att först kapa skruvarna.
Närbild på en rostig skruv med rundad skalle mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tar tacksamt emot förslag på verktyg som skulle funka. Antingen att göra hålen större så jag får ut skruvarna eller att kapa/klippa skruvarna.

P
Inte det lättaste,dremel med kapskiva,borra sönder skruvarna mm:thinking:

Mulisåg typ Fein?

Mullberf Mullberf skrev:
Jag tar tacksamt emot förslag på verktyg som skulle funka. Antingen att göra hålen större så jag får ut skruvarna eller att kapa/klippa skruvarna.
För att göra hålen större så kan man använda en hålsåg eller en vanlig borr och borra flera hål i önskat mönster och sedan borra upp hålen med en lite större borr eller slå bort det lilla som inte släppt.
Det kan gå att borra ur stödskruvarna genom att borra först med en mindre borr i centrum längs hela justerskruven och sedan stegvis gå upp i storlek men det kan vara lite bökigt med skruvmejselspåret.
Om man tar bort foder vid slutblecket så går det att kapa skruvarna med en större vinkelkap/vinkelslip.
Om du kommer åt med en dremel så borde det fungera att kapa skruvarna inne i slutbleckets kåpa.
Kanske det går att kapa bort plåten eller göra en öppning så det går att tar ur ställskruvarna.

Det är bara att välja hur du vill göra och köra igång, ställskruvarna måste bort.

Redigerat:
Det blev stålborr tillslut, nu är skruvarna borta! Tack för all hjälp!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.