I detaljplanen står det att enplanshus kan få vara större än 120 kvm byggnadsarea ”efter byggnadsnämndens prövning”. Betyder det att det i stort sett är fritt fram att bygga t.ex. 150 kvm så länge nämnden inte har andra synpunkter på mina planer? Eller kan byggnadsnämnden ”tycka” att man borde hålla sig närma de 120 kvm som planen nämner ändå och därför avslå?

En texturklipp från ett dokument som diskuterar gränser för byggnadsarea i en detaljplan, med fokus på enplanshus och byggnadsnämndens prövning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Du kan nog räkna med att få bygglov för huset med den större byggnadsytan om byggnadsnämnden inte finner starka skäl i PBL emot det.

P Peter321 skrev:
I detaljplanen står det att enplanshus kan få vara större än 120 kvm byggnadsarea ”efter byggnadsnämndens prövning”. Betyder det att det i stort sett är fritt fram att bygga t.ex. 150 kvm så länge nämnden inte har andra synpunkter på mina planer? Eller kan byggnadsnämnden ”tycka” att man borde hålla sig närma de 120 kvm som planen nämner ändå och därför avslå?

[bild]
Hur stor är din fastighet? Det står i bestämmelsen även ”dock högs en femtedel av tomtytan”. Hur gammal är detaljplanen?

Tack för svaren, det låter ju kanon! Tomten är ca 800 kvm vilket då om jag förstår det hela rätt skulle tillåta 160 kvm byggarea.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.