Jag började ta bort en mjukfog i duschen som är möglig. Jag hade förväntat mig tätskikt under, men till min förvåning dök det upp en hård fog. Trodde man var tvungen att ha mjuk för att fånga rörelser. Om det nu ligger en hård under, vad är då funktionen för den mjuka? Kan man helt skippa att lägga på my mjuk? Ingen av dem har väl dessutom egentligen någon praktisk funktion bortsett från att mekaniskt skydda tätskiktet?
Den är dessutom betydligt fulare än den vertikala fogen. Jag tänkte nån bytt, men funderar nu på om den ens var någon horisontell fog från början?
Den är dessutom betydligt fulare än den vertikala fogen. Jag tänkte nån bytt, men funderar nu på om den ens var någon horisontell fog från början?
Mycket vatten på golvet som går in mot vägg och hörn, det med hård fog du tänker dig är nog kakelfixen, den är inte tät och det tar ca 5 sek för att släppa igenom vatten, med en mjuk fog silikon/eller annat så kan inte vatten gå ner i hörnet som är duschens svagaste punkt.
Tack för hjälpen. Tolkar det som (nästan) konsensus att bara ta bort fogen och låta det vara?
Du menar att jag ska sätta dit mjukfog igen?J jonaserik skrev:
det är normalt med en mjukfog vid golv och hörn, detta beror på att plattorna brukar skäras och då blir det en full kant, så torka upp ordentligt och skrapa lite i fogen, inte mycket , bara så det ser rent och på med en sanitärfog , finns flera sorter och var inte snål, Det är inte silikonen som möglar, det är tvål/hudrester/och annat som gör det.som fastnar, en mjuk borste var 14;e dag så blir det bättre men inte 100 . det kommer igen.
Egentligen behöver man bara ha silikon i vägghörn när det gäller väggar som är uppbyggda med reglar och skivor för dessa rör på sig när dom torkar och kan göra så att hårdfogen spricker i innerhörn och därför sätter man silikon för att dölja dessa sprickor. Om det är betongväggar så behövs det till exempel ingen silikon och man kan faktiskt skära plattorna snyggt med en kakelskärare och det blir ingen ful kant när jag skär plattor i alla fall.J jonaserik skrev:det är normalt med en mjukfog vid golv och hörn, detta beror på att plattorna brukar skäras och då blir det en full kant, så torka upp ordentligt och skrapa lite i fogen, inte mycket , bara så det ser rent och på med en sanitärfog , finns flera sorter och var inte snål, Det är inte silikonen som möglar, det är tvål/hudrester/och annat som gör det.som fastnar, en mjuk borste var 14;e dag så blir det bättre men inte 100 . det kommer igen.
Hur gör du då med ett avslut i en hörna eller vid golvet efter att skurit en platta, fasar den eller vad, vet inte vilket yrke du har, men inte helt lätt att få till det så inte skarpa kanten syns eller är något som någon kan skära sig på.T tank77 skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, hur du ska du kunna skära dig på en platta som avslutas i ett innerhörn eller en golvplatta mot vägg?
Om det är en platta vid en slukrist (klinkerram) så finns det ju slipklossar som man kan "döva" ner kanten med osv......
Jag jobbar som plattsättare!
Om det är en platta vid en slukrist (klinkerram) så finns det ju slipklossar som man kan "döva" ner kanten med osv......
Jag jobbar som plattsättare!
Ok, tack alla. Då lämnar jag det som det är, utan mjukfog.
Det är inte 100. Men inte så att nån kommer att störa sig på det. Och oavsett betydligt snyggare än med gamla fogen.
Det är inte 100. Men inte så att nån kommer att störa sig på det. Och oavsett betydligt snyggare än med gamla fogen.
Och även när man har träväggar som möööjligen rör sig en liten gnutta så föredrar jag helt klart en tunn spricka i en snygg hårdfog som dessutom snabbt sätts igen, än mjukfogar som ALLTID börjar mögla, lossna eller missfärgas efter några år.T tank77 skrev:Egentligen behöver man bara ha silikon i vägghörn när det gäller väggar som är uppbyggda med reglar och skivor för dessa rör på sig när dom torkar och kan göra så att hårdfogen spricker i innerhörn och därför sätter man silikon för att dölja dessa sprickor. Om det är betongväggar så behövs det till exempel ingen silikon och man kan faktiskt skära plattorna snyggt med en kakelskärare och det blir ingen ful kant när jag skär plattor i alla fall.
Enda stället det är befogat är mellan typ bänkskivor och vägg, nedsänkta handfat och dylikt och mellan golv/vägg och tröskeln. Tröskeln riskerar ju att röra sig dagligen när alla, av oklar anledning, trampar just på tröskeln och inte före/efter.
Klicka här för att svara




