Håller på att damma av min gamla ellära och plågas fortfarande av samma dilemma som jag inte förstår.

I min lärobok står det följande:

"resistansens uppgift är att begränsa strömmen i en elektrisk krets, ju högre resistans desto högre spänning krävs för att driva en ström av en viss storlek genom kretsen"

Så långt är jag med, inget konstigt. Däremot kommer det konstiga i nästa exempel:

"om spänningen är 230V och strömmen 1A så blir effekten 230W. Om strömmen ökar till det dubbla så blir effekten dubbelt så stor. En stor resistans innebär liten ström, en liten resistans stor ström."

Enligt Ohms lag är alltså resistansen till att börja med 230R men helt plötsligt är det inga problem alls att trycka ur den dubbla strömmen på bekostnad av resistansen utan att spänningen ökat? Resistansens uppgift var ju att begränsa strömmen?

Är effekten i en elapparat det som styr hur mycket ström som vill flöda i en krets?

Ibland dyker exempel upp om förlängningskablar och längden på ledningar påverkar spänningen med sin impedans, vilket gör att effekten blir sämre, i vissa exempel står det att om man ändå tvingar ut elapparatens märkeseffekt så blir strömmen för hög och säkring bryter(förhoppningsvis). Resistansen skulle ju förhindra detta enligt första citatet?

Är det skillnad på resistans och resistans?

Borde inte resistans förhindra att för hög ström kan uppstå från första början?

Är en elapparats effektuttag dominant över resistans och resistorer? (I flera exempel är det resistansen som får vika sig när strömmen ökar)

Skulle uppskatta om någon kan förklara för läroboken är inte tydlig med vad som gäller.

Effekten på en maskin är ett resultat av påtryckt spänning och maskinens inre resistans. Resistansen har ofta ett fast värde beroende på maskinens konstruktion. Ökas spänningen ökar strömmen.

Effekten är produkten av påtryckt spänning och strömmen som flyter genom maskinen.
Tänk dig en vanlig glödlampa där du ökar spänningen, ljusstyrkan ökar med ökad spänning.

Där är inte skillnad på resistans och resistans. Impedans är växelströmsmotståndet (mätt i ohm) som en ansluten maskin uppvisar vid en specifik frekvens på växelströmmen.

En förlängningskabel kan införa en resistans som gör att det uppstår ett spänningsfall och ansluten enheten matas med en lägre spänning, med lägre effekt som resultat.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
"om spänningen är 230V och strömmen 1A så blir effekten 230W. Om strömmen ökar till det dubbla så blir effekten dubbelt så stor. En stor resistans innebär liten ström, en liten resistans stor ström."

Enligt Ohms lag är alltså resistansen till att börja med 230R men helt plötsligt är det inga problem alls att trycka ur den dubbla strömmen på bekostnad av resistansen utan att spänningen ökat? Resistansens uppgift var ju att begränsa strömmen?
Det är kanske lite konstigt skrivet här, eller det är i alla fall inte allt skrivet.
Det står "Om strömmen ökar till det dubbla...", utan att ange varför. Men om strömmen ska ändras så måste en av de andra sakerna också ändras, t.ex. att resistansen sjunker till hälften.
Eller att spänningen ökar till det dubbla, eller så en kombination.
När dom i meningen efter skriver om resistans så verkar det som att de tänkte att resistansen sjönk till halva (och spänningen var kvar på 230V), men utsagan är så ofullständig att det faktiskt inte går att säga säkert.

Är effekten i en elapparat det som styr hur mycket ström som vill flöda i en krets?
Ja absolut. Men samtidigt, det är som sagt både ström, resistans och spänning som ingår i ekvationen.
Men om vi förenklar och tänker att spänningen alltid är densamma (det är ju så det brukar vara i praktiken, vi har alltid 230V i huset och har alltid 12V i bilen, behöver aldrig räkna med annan spänning) då kommer strömmen alltid endast påverkas av resistansen, och mer ström = högre effekt, mindre ström = lägre effekt.

Och det fungerar ju lika bra åt andra hållet, dvs högre effekt = mer ström
och av mer ström följer att det då måste vara lägre resistans, för att det öht ska gå mer ström.

Ibland dyker exempel upp om förlängningskablar och längden på ledningar påverkar spänningen med sin impedans, vilket gör att effekten blir sämre, i vissa exempel står det att om man ändå tvingar ut elapparatens märkeseffekt så blir strömmen för hög och säkring bryter(förhoppningsvis). Resistansen skulle ju förhindra detta enligt första citatet?
Långa förslängningssladdar (och långa elkablar öht) ger aldrig några problem med ökande strömmar eller att säkringar riskerar att lösa.
För det är precis som du skriver, en extra resistans med i kretsen då, så strömmen kan endast minska (med samma utrustning ansluten) och då går det även mindre effekt.
I praktiken är det motsatta det verkliga problemet, att säkringen inte alls löser eller tar alldeles för lång tid på sig.
Och ytterligare ett problem är spänningsfallet i sig självt, vilket kan utgöra problem för ansluten utrustning och t.o.m skada vissa slags elapparater.

Är det skillnad på resistans och resistans?
Nej, men det är skillnad på resistans och impedans, och båda har enheten ohm.

Borde inte resistans förhindra att för hög ström kan uppstå från första början?
Ja. T.ex. var det ett par som hade problem med att högtryckstvätten löste ut säkringarna direkt då dom startade den, så jag bad dem prova att sätta den på en hyggligt lång skarvsladd och då funkade det (det minskade startströmmen såpass mycket).
Det var ett högst tillfälligt bruk en enda gång, så det gjordes väl inget mer åt det sen.

Är en elapparats effektuttag dominant över resistans och resistorer? (I flera exempel är det resistansen som får vika sig när strömmen ökar)
Nej så kan man nog inte säga.
Det är bara helt linjära förhållanden som gäller. Så inget är på något vis dominant (i matematisk mening).
Det är de två formlerna U=I*R och P=U*I
Ärligt talat så är jag nog inte med på vad du menar med frågan, jag tror det finns något där i frågan som inte gick fram riktigt.
Vi kan väl utveckla det lite.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren, ni förklarar begripligt(bättre än skolboken).

Min sista fråga om effektuttaget är dominant över resistansen grundar sig på min första fråga hur strömmen plötsligt kan dubbla sig och resistansen viker sig. Som du säger så saknas det information i det påståendet :

"Det är kanske lite konstigt skrivet här, eller det är i alla fall inte allt skrivet.
Det står "Om strömmen ökar till det dubbla...", utan att ange varför. Men om strömmen ska ändras så måste en av de andra sakerna också ändras, t.ex. att resistansen sjunker till hälften
Mina citat kommer direkt från läroboken utan vidare förklaringar, bara att så här är det men inget varför.

Tack igen.

Om jag förstått det rätt så är det alltså den inomboende resistansen i elapparaten som avgör strömmen i ledningen.

I teorin så kan man ha en elmotor på 5000w inkopplat i ett vanligt vägguttag, i vanliga fall hade säkringen gått men om man installerar ett vred på motorn där effekten är inställd på 2300w så dras inte mer än 10A. Skulle jag i det läget vrida på vredet så effekten sakta ökar så kommer säkringen bryta.
Eller som du nämnde exemplet med Förlängningskabeln för att sänka effekten.

Det är nog detta jag menade med om effekten är dominant över resistansen men i själva verket är det vredet som påverkar elmotorns inre resistans som därför ökar effekten, därav Ohms lag.

Motorns inre resistans kombinerat med ett yttre motstånd ger ett totalt resistansvärde som då avgör hur mycket ström som kommer att flyta genom kretsen vid en specifik spänning.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så är det alltså den inomboende resistansen i elapparaten som avgör strömmen i ledningen.

I teorin så kan man ha en elmotor på 5000w inkopplat i ett vanligt vägguttag, i vanliga fall hade säkringen gått men om man installerar ett vred på motorn där effekten är inställd på 2300w så dras inte mer än 10A. Skulle jag i det läget vrida på vredet så effekten sakta ökar så kommer säkringen bryta.
Eller som du nämnde exemplet med Förlängningskabeln för att sänka effekten.

Det är nog detta jag menade med om effekten är dominant över resistansen men i själva verket är det vredet som påverkar elmotorns inre resistans som därför ökar effekten, därav Ohms lag.
Detta är lite intressant eftersom en elmotor på 5000W inte kommer dra några 5000W bara för att du matar den med 230V växelström. Strömmen och således effekten kommer öka ju tyngre motorn går. Uträttar motorn inget arbete utan bara snurrar på tomgång så kommer den kanske dra 200-300W. Ju mer du bromsar den (ju mer (rörelse)effekt du tar ut ur den) ju högre ström kommer den dra och således också högre effekt och lägre impedans.

Kanske att jag bara krånglar till det för dig nu, och ni andra rätta mig gärna om jag har fel!

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Ett tips, köp några motstånd, ett universalinstrument och slakta en gammal USB-laddare och gör kopplingar och mät ström och spänning.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
I teorin så kan man ha en elmotor på 5000w inkopplat i ett vanligt vägguttag, i vanliga fall hade säkringen gått men om man installerar ett vred på motorn där effekten är inställd på 2300w så dras inte mer än 10A.
Försök tänk resistans istället. Det finns ingenting magiskt i en motor som gör att den alltid drar 5000 W eller 2300 W. Ohms lag gäller.

P = U * I = U² / R

Ska man prata om effekt så måste man ställa den i relation till en spänning. Den enda storhet som är konstant och allenarådande är resistansen. Hur stor effekt man får ut beror sedan på vilken spänning man lägger på. Men när man pratar om effekt i dagligt tal så menar man underförstått nominell spänning, 230 V eller 400 V, eventuellt trefas.

En glödlampa på 100 W har denna effekt vid 230 V, om den är konstruerad för 230 V. Det finns ingenting i själva lampan som säger att den inte kan drivas med 400 V. Skulle man göra det så blir effekten 300 W istället. Lampan har inga egenskaper som "låser" spänningen till 230 V eller 100 W. Det som styr är när den exploderar pga alltför hög effekt... Resistansen i lampan är konstant hela tiden.

De flesta varmvattenberedare är gjorda för att kunna fungera på antingen 230 V eller 400 V. Om den vid 230 V ger 1000 W så ger den 3000 W vid 400 V. Det är den konstruerad för att klara utan att bli överhettad. Resistansen i varmvattenberedaren är konstant. Räkna lite på det det så ser ut.

• Gilla
Kludden33 och 2 till
  • Laddar…
Mycket tacksam för alla svar och exempel, blir mycket mer begripligt nu

Mikael_L
ohms-law-illustrated.gif

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Bo var inne på glödlampor. Tittar du på en 12V halogenlampa med samma angivna effekt som en på 230V så ser du att glödtråden är mycket grövre på 12V-lampan eftersom motståndet behöver vara betydligt lägre för att släppa igenom så mycket mer ström så att effekten hålls densamma som för den andra lampan vid 230V (I=U/R).

Hoppas detta bidrog med något och inte förvirrade ytterligare. Blir alltid hälsosamt nervös och eftertänksam i närvaro av yrkesmän.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Försök tänk resistans istället. Det finns ingenting magiskt i en motor som gör att den alltid drar 5000 W eller 2300 W. Ohms lag gäller.
Visst gäller Ohms lag, men just när det gäller en elmotor finns det ju faktiskt något "magiskt" där som gör att motorns strömförbrukning kan upplevas som något förbryllande utifrån Ohms lag - närmare bestämt roterande magnetfält.

Mäter man resistansen över motors lindning kan man bli överraskad över att den är så låg. Motorn torde därmed dra väldigt mycket ström, vilket den också gör i startögonblicket. Men "alla" vet ju att en motor inte drar så mycket ström på tomgång, och det är ju inte så att lindningen genomgår någon fysisk förändring när motorn snurrar. Det som komplicerar saken är att motorn också fungerar som strömkälla när den snurrar.

Jag tror att vi skall hålla diskussionen till resistans. Inte impedans, som har med växelström och magnetism att göra. Det blir för komplicerat för den här tråden.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Så vi skippar de switchar nätdelarna också då, som kan uppvisa skenbart negativ resistens?

;)

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.