Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Hur har du kunnat undgå att när någon av oss antyder att det finns mer än privatperson bakom inläggen, så raderas dem av moderator!
 
Det är politik nu, tyvärr.
Allt från kulturen som uttrycker missnöje mot regeringen så hårt att regeringen ger FHM uppdrag de inte verkar vilja ha.
Ju längre höger du kommer så verkar föraktet mot FHM öka, möjligen också på den extrema vänsterflanken.
Det är extremt tråkigt att man inte kan låta bli att "killgissa" vad som är bäst och att man alltid fastnar på att söka stöd för sin egen idé istället för att värdera de olika och ibland motsägande uppgifter som kommer.
Men det kanske är svårt att acceptera osäkerheten som fortfarande existerar och den egna eller partiets uppfattning blir en snuttefilt som man är beredd att slåss för.
 
Då jag var lite aktiv i klimattråden, som stängdes, kan jag konstatera att flera nick som hävdade att klimatfrågor bara är nys, i denna tråd har förespråkat hårdare tag och masktvång. Gemensam nämnare har varit faktaresistens och cherrypicking.
 
  • Gilla
  • Älska
Hellacopter och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
Då jag var lite aktiv i klimattråden, som stängdes, kan jag konstatera att flera nick som hävdade att klimatfrågor bara är nys, i denna tråd har förespråkat hårdare tag och masktvång. Gemensam nämnare har varit faktaresistens och cherrypicking.
Ja. Där var det lite omvända världen.

Tips. Det finns ett fullt användbar ersättning till det nu så moderna "Cherrypicking" . Det är "Välja och vraka".

Staffan
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden mellan sveriges hantering och många andra länder är att riktlinjerna och besluten i hög grad grundat sig på vad tjänstemännen/experterna tror är riktigt (ingen VET ju då det är en ny sjukdom).
Utomlands har politikerna i högre grad kört över experterna och tagit politiska beslut för att verka handlingskraftiga.
Och då det är en ny sjukdom så visar det sig att ibland så hade experterna rätt och ibland så blev polititikernas gissningsbeslut rätt.
Jag hoppas (och tror) att experterna har mest rätt i långa loppet.
Sen så finns det ju olika åsikter inom expert-kåren...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
B Buling skrev:
Det är politik nu, tyvärr.
Ju längre höger du kommer så verkar föraktet mot FHM öka, möjligen också på den extrema vänsterflanken. snuttefilt som
Jag tror nog det är såhär:
Ju längre höger du kommer så verkar föraktet mot <Skriv in valfritt område här> öka
 
N Noell skrev:
högermänniskor tenderar att förespråka munskydd och tycka att FHM är kassa. Fast egentligen är det Löven man tycker är kass
Nu blev det jobbigt, jag som står till höger på den politiska skalan (men tycker att förslag som passar min åskådning är bra även om det kommer från vänster) anser att munskydd enbart är symbolpolitik och främst förespråkas av de som vill att alla ska göra likadant så att ingen behöver känna sig ut-tittad.
Jag tycker också att FHM gör ett bra jobb där Tegnell står för nykterhet och sans och inte springer som de andra fåren i andra länder.
Löven är kass generellt men här är han bra som låter expertisen göra det dom är bäst på, så kan Stefan och kompani göra det dom är bäst på, dvs inte speciellt mycket...

Fan vad vilsen jag känner mig:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Teacer och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag tror nog det är såhär:
Ju längre höger du kommer så verkar föraktet mot <Skriv in valfritt område här> öka
Jag håller till viss del med, min reservation är att det ser ganska illa ut på vänsterflanken också inom många områden.

På båda sidor stödjer man gärna saker man inte riktigt har koll på personligen för att partiet eller gänget, fikabordet, gruppen man känner tillhörighet med har tagit ut kursen. Man "väljer vem man tror på" och resten av resan blir en kamp för att hitta argument för sin sida. I de fall där man inte förstår problemet som ligger bakom argumenten så finns ingen fakta som kan ändra ens åsikt eftersom den är just en åsikt och inte ett faktum.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte på dessa grupperingar. De känns som att de är skapta av fördomar skapade av den motsatta sidan. Jag kan absolute inte se höger som förespråkare för varken mask eller miljösnacket. Oftast brukar dessa vara mer sansade.

Det kanske visar att det inte går att säga det ena eller det andra.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vart tog björn olsen vägen?
 
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Där var det lite omvända världen.

Tips. Det finns ett fullt användbar ersättning till det nu så moderna "Cherrypicking" . Det är "Välja och vraka".

Staffan
Nja, "plocka russinen ur kakan" bör det väl i så fall vara. "Välja och vraka" tolkar i.a.f. jag som att det finns ett överflöd av ungefär samma sak för mottagaren att välja mellan. Inte att man medvetet väljer bort delar av en sak som man inte gillar.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Nja, "plocka russinen ur kakan" bör det väl i så fall vara. "Välja och vraka" tolkar i.a.f. jag som att det finns ett överflöd av ungefär samma sak för mottagaren att välja mellan. Inte att man medvetet väljer bort delar av en sak som man inte gillar.
Det har du rätt i. Även den bäste kan uppenbarligen ha fel.

Staffan
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
tusenett skrev:
Ni kanske minns den där studien där Covid-19-patienter hade skador på hjärtat? ([länk]). Den har fått en hel del kritik då statistiken har av vissa dömts ut som felaktig.

En beskrivning av de påstådda felaktigheterna finns t.ex. att läsa här:
[länk], och även på Twitter här: [länk].

Publikationen och författarna har tydligen uppmärksammats på det påstådda felen. Författarna verkar dock ligga lågt ännu så länge såvitt jag förstått.

Detta påminner oss om att inte lägga alltför stor vikt vid enstaka studier.
Nu har det kommit rättningar till studien, det var felaktig statistik.
https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2770024
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vart tog björn olsen vägen?

Har du kollat i tvättstugan?
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ser det inte som någon höger/vänster-fråga vad man anser om munskydd.
Inte heller hela corona-pandemin eller strategin heller.

Det är när det kommer till att plocka politiska poänger som det plötsligt blir politik, jag tror väl i stort som Noell här:
N Noell skrev:
Högst anekdotiska observationer från min egen bekantskapskrets är att högermänniskor tenderar att förespråka munskydd och tycka att FHM är kassa. Fast egentligen är det Löven man tycker är kass och är framför allt är man ute efter politiska poäng.

Är rätt övertygad om att förhållandet hade varit det motsatta om vi haft en högerregering som agerat exakt likadant.
Har man en politisk hemvist och vill att något parti (och/eller ideologi) ska vinna mark så är det helt i sin ordning att kritisera andra partiers gärning och program.
Det är inte riktigt lika bra, men fortfarande ganska OK att kritisera bara för kritikens skull (dvs även om ens eget parti skulle kunnat göra likadant och man skulle då hyllat det).

Men sen har vi de som går ett steg längre, där börjar vi hitta de som rent ljuger, bluffar, baktalar, men även de som hotar och inte ens ser något problem med att helt eller delvis demontera demokratin för sina åsikter.
Dessa återfinns lite överallt, men mest längst ut till vänster och höger.
Men även bland djurrättsaktivister/veganer, rasister, fotbollshuliganer, och alla möjliga lite lätt vilsna själar som kanske egentligen saknar någon direkt uttänkt ideologisk riktning, men kanske däremot har funnit någon slags idégemenskap och hemvist.

Vad har detta med corona-tråden att göra, kanske inte så mycket.
Bara det att då många avlidit, då vi ligger bland topp10 sämsta länderna i Europa, så blir det väldigt lätt att hålla på och sno billiga politiska poänger på denna katastrof. För många är det nog ingen egentlig sorg alls att många dött, utan bara ett politiskt spel.
Sen finns det en stor grupp till, de som är adresserade, de som läser och funderar och börjar tänka i samma banor, de som kanske lite tokigt, kallas "nyttiga idioter".
Tokigt, för att de inte alls är idioter.


Och jag kan ju inte avgöra vad som är vad, så bara för att jag försöker försvara Sverige/FHM/regeringen ifrån osanna anklagelser, så blir det jag skriver rätt lätt lite snett, dvs det träffar fel mot vissa, de förtjänar inte det.
Men det är lite lika åt andra hållet, jag har också fått tåla en hel del, som inte alls stämmer om mig.
(OBS Jag beklagar mig inte alls, ingen har varit på mig mer än jag förtjänar och tål)
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.