Hej, har fått automasäkringen att lösa ut i vissa rum (pga dammsuagre eller dator?) som dockj går bra att använda i andra rum. Har kollat lite med energimätare i olika rum och ser att de rum med problem har en nätspänning av 217V medan de utan problem har 238V. Jag kör t.ex datorn via förlängningssladd till uttag i annat rum med 238V utan problem, medan säkringen går efter kanske 1tim i rummet med 217V. Andra saker som TV etc fungerar dock utan problem in 217V rummen
Någon kommentar?
Någon kommentar?
Hager typ MCN110 C10 ... 10A antagligen. Händer inte vid start, efter viss tids användning. ...J jonaserik skrev:
Ska kanske lägga till att de två rum med 217V har varsin egen säkring och att spänningsnivå är samma på alla uttag i respektive rum. Därmed känns det logiskt att problemet inte ligger i ett av rummen men i den då gemensamma delen i EL centralne eller ?? (om inte samma fel upstod på båda ställen såklart)
Redigerat:
Då är det något som drar ström när spänningen sjunker, behöver inte vara fel på det som anslutes i uttaget, så för att kolla om strömmen ( amp ) ökar, så blir att mäta med en tångampermeter vid utgång säkring. Vad ligger det mer på den säkringen,? bara det rummet eller ? .
Låter som att du har dålig kontakt nånstans. Antingen i någon dosa eller i centralen, eventuellt någon huvudsäkring.
Efterdra alla anslutningar och kolla om det blir bättre. Var vaksam och kolla om nåt är varmt och blånat
Efterdra alla anslutningar och kolla om det blir bättre. Var vaksam och kolla om nåt är varmt och blånat
2 rum med 2 säkringar (bredvid i skåpet 3 och4)J jonaserik skrev:
Hur många säkringar har du på rad ( ev efter en jordfelsbrytare ) nr 1 och 4 och 7 är samma fas in , 2 -5-8 samma fas osv.. Är det bara det rummet som går på en inkommande fas så kan det vara en glappis i centralen eller på väg in från utsidan ( elnätet ).
Du kan lossa skruvarna på centralkåpan ( den är av plast så ingen fara ) och titta på alla anslutningar om det är bränt eller blåanlöpt,, i bland kan det kännas som en lite bränd lukt.
Du kan lossa skruvarna på centralkåpan ( den är av plast så ingen fara ) och titta på alla anslutningar om det är bränt eller blåanlöpt,, i bland kan det kännas som en lite bränd lukt.
Håller med Magnus i hans resonemang ovan. Med lägre spänning på två olika grupper får man ju misstänka fel högre upp - hur ser fasfördelningen ut i centralen? Ligger bägge dessa grupper på samma inkommande fas? Hager C10-dvärgar antyder att du har en modern normcentral där det inte nödvändigtvis är så enkelt som att kolla vilken rad säkringen ligger på för att avgöra matande fas, utan då måste man lyfta på huven. Står du ut med lite strömlöshet är ett alternativ att dra en huvudsäkring i taget och undersöka vad som slocknar.
Får dock inte riktigt ihop en eventuell varmgång uppströms om gruppledningen med att gruppsäkringen går när du belastar gruppen. Om jag förstår dig rätt så löser varken JFB eller huvudsäkring, bara respektive gruppsäkring?
Får dock inte riktigt ihop en eventuell varmgång uppströms om gruppledningen med att gruppsäkringen går när du belastar gruppen. Om jag förstår dig rätt så löser varken JFB eller huvudsäkring, bara respektive gruppsäkring?
Tack! Ska ta mig lite mer tid imorron och kika igenom lite mer systematisk (dvs kolla enligt ovan, även spänning på de olika säkringar för att se om det är ingångs- eller utgångssidan (eller själva säkringen) ... känns lite konstigt att datorn som enligt energimätaren tar < 200W skulle utlösa säkringen (dvs. nåt fel måste det ju vara, inte på datorn i alla fall)J jonaserik skrev:Hur många säkringar har du på rad ( ev efter en jordfelsbrytare ) nr 1 och 4 och 7 är samma fas in , 2 -5-8 samma fas osv.. Är det bara det rummet som går på en inkommande fas så kan det vara en glappis i centralen eller på väg in från utsidan ( elnätet ).
Japp, inget JFB problem. Dock är det bara i bad och köket som jag har jordade uttag, resten av huset är ojordade uttag).N Nyrostad skrev:Håller med Magnus i hans resonemang ovan. Med lägre spänning på två olika grupper får man ju misstänka fel högre upp - hur ser fasfördelningen ut i centralen? Ligger bägge dessa grupper på samma inkommande fas? Hager C10-dvärgar antyder att du har en modern normcentral där det inte nödvändigtvis är så enkelt som att kolla vilken rad säkringen ligger på för att avgöra matande fas, utan då måste man lyfta på huven. Står du ut med lite strömlöshet är ett alternativ att dra en huvudsäkring i taget och undersöka vad som slocknar.
Ska kolla lite mer systematiskt på det imorron. I andra områden där jag känner mig mer hemma så vore min analys att samma problem efter två olika säkringar härrör från en ursak som ligger på andra sidan av dessa säkringar (typ någon dålig kontakt på ingångssidan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen, såhär ser det ut under skalet på EL centralen. Inget direkt anmärkningsvärt för mig som amatör. Ser bara att det uppmärkt som 2 grupper (1-9 grupp1 / 1-14 grupp två). De två problem rum är på säkring 3 resp. 4 i grupp 1, dvs övre raden.
När jag vill plocka fram mitt multimeter så fungerade det såklart inte längre, får väll fixa ett nytt då.
Var skulle jag mäta för att se de 217 resp. 230 V?
Antar att ingångssidan av säkringarna är på undersidan (via den där skenan , KDN363A 3fas ... dvs. där fördelas de olika rum på olika fas ?? dvs. säkering 3 och 4 har inte samma fas som ingång ??)
nja. mer frågor än svar,... kanske nån med koll kan ge nåt tips ? Tack i alla fall ;-)
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ser ju ut som att massor utav nollor och jordar håller på att åka ut eller att dom är skalade för mycket är svårt att avgöra. Ett tips är att göra centralen spänningslös och känna lite om dom ev. går att trycka in ordentligt.A A.B. skrev:[bild]
Hej igen, såhär ser det ut under skalet på EL centralen. Inget direkt anmärkningsvärt för mig som amatör. Ser bara att det uppmärkt som 2 grupper (1-9 grupp1 / 1-14 grupp två). De två problem rum är på säkring 3 resp. 4 i grupp 1, dvs övre raden.
När jag vill plocka fram mitt multimeter så fungerade det såklart inte längre, får väll fixa ett nytt då.
Var skulle jag mäta för att se de 217 resp. 230 V?
Antar att ingångssidan av säkringarna är på undersidan (via den där skenan , KDN363A 3fas ... dvs. där fördelas de olika rum på olika fas ?? dvs. säkering 3 och 4 har inte samma fas som ingång ??)
nja. mer frågor än svar,... kanske nån med koll kan ge nåt tips ? Tack i alla fall ;-)
Det ser absolut inte bra ut i din central, om det är så att dom inte sitter ordentligt så är det ett rätt allvarligt misstag din elektriker har gjort. Ser väldigt amatörmässigt ut :/
Garanterat det som spökar för dig.
Inte många rätt i denna central, tycker du borde ta dit en elektriker som rättar till.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 153 inlägg
Om du kan få ordning på din multimeter så har jag kladdat lite i din bild över hur du kan mäta.
- Mellan röda ändpunkter ska det vara 400 V.
- Mellan blå ändpunkter ska det vara 230 V.
Du kan utöka dessa mätningar för att ytterligare ringa in problemet.
Det verkar ju som om två av faserna har en lägre spänning än den tredje. Du kanske behöver backa till den punkt som matar denna elcentral, kanske mätarskåpet i ditt fall, men man kan börja med huvudbrytaren. Felet behöver inte ligga i din anläggning. Så den intressantaste punkten är mätarsäkringarna i mätarskåpet. Där ska du dock vara ytterst försiktig med att mäta då det finns risk för ljusbåge. Det bör göras med en spänningsprovare av god kvalite (som dessutom har en display för spänningsvärdet).
Men om du finner att problemet är isolerat till grupp 3 och 4 så blir det enklare.
Det verkar ju som om två av faserna har en lägre spänning än den tredje. Du kanske behöver backa till den punkt som matar denna elcentral, kanske mätarskåpet i ditt fall, men man kan börja med huvudbrytaren. Felet behöver inte ligga i din anläggning. Så den intressantaste punkten är mätarsäkringarna i mätarskåpet. Där ska du dock vara ytterst försiktig med att mäta då det finns risk för ljusbåge. Det bör göras med en spänningsprovare av god kvalite (som dessutom har en display för spänningsvärdet).
Men om du finner att problemet är isolerat till grupp 3 och 4 så blir det enklare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack! Ska kika vidare på det imorgon och skaffa lte verktyg innan. Kan ju ta ut alla proppar ute i skåpet (andra sidan väggen) och kolla de och samtidig passa på att kolla om det finns lite halvlösa kontakt i centralen. Vet att tidigare ägare av huset hade en elektriker för att installera golvvärme och fixa JFB som inte fanns innan dvs.det hela är kanske ca 10-15 år gammal.Bo.Siltberg skrev:
Om du kan få ordning på din multimeter så har jag kladdat lite i din bild över hur du kan mäta.
[bild]