Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
R Rkarlsson skrev:
Man skyddar ingen med mask när man pillar i sina ögon och sen pillar på annat. Logiken faller dessutom om du inte spritat händerna innan du tagit på den, satt på handskar och sen spritar dig igen när du tar av den.
Dina argument är för att skydda dig själv, det är inte därför du skall ha den. Du skall ha mask för att du inte skall smitta andra om du är smittad. Den skyddar andra genom att det mesta fastnar i masken när du andas, hostar mm. Dvs, av samma anledning som en kirurg har en mask, för att skydda patienten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Vet inte om ni sett det, men en skribent med namnet Lars48 har tagit över corona-tråden på Flashback
Jag var ju tvungen att gå in och kolla - och mycket riktigt. Han har fått kompisar där också. Så roligt att han har fått vänner att umgås med. Alla behöver vänner!

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Alla tillhör riskgrupper när det gäller Coronavirus. Friska människor kan oxå bli jätte sjuka och dö.
Det är propaganda att Bara gamla och sjuka kan dö.

HG:
Du Lars48 fattar verkligen vad detta handlar om. Tyvärr är det många här i tråden som fortfarande tror att COVID-19 är en "liten" influensa.
 
  • Gilla
zada11 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dina argument är för att skydda dig själv, det är inte därför du skall ha den. Du skall ha mask för att du inte skall smitta andra om du är smittad. Den skyddar andra genom att det mesta fastnar i masken när du andas, hostar mm. Dvs, av samma anledning som en kirurg har en mask, för att skydda patienten.
Nej läser du inte?
Om jag tar på en mask, sen går jag ner till ica. Pillar lite och kollar datum på brödet. Sen kliar de i mina ögon så jag kliar mig lite i ögat. Kanske de kliar lite på nästippen så jag kliar lite där med.
Sen fortsätter jag att pilla på sakerna. Då har jag inte skyddat en enda person. Jo från hosta om jag hostar. Men inte från deras fingrar som varit i ögat.

Grundsyftet är självklart att skydda andra såklart. Men den "säkerheten" försvinner när man brister fatalt i användningen som dessa personer gör. Och knappast att de exemplaren jag sett har haft det för att skydda andra utan bara sig själv vilket de inte har gjort.
Frågan som kommer senare är om dessa blålappar byts efter varje användning för det är ju verkligen en engångsgrej. Jag är tveksam.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Dina argument är för att skydda dig själv, det är inte därför du skall ha den. Du skall ha mask för att du inte skall smitta andra om du är smittad. Den skyddar andra genom att det mesta fastnar i masken när du andas, hostar mm. Dvs, av samma anledning som en kirurg har en mask, för att skydda patienten.
Behövs det är väl den stora frågan? Har man symptom ska man stanna hemma. WHO säger att kanske 80% är asymptomatiska eller har väldigt lindriga symptom. Men FHM säger att även med mycket lindriga symptom ska stanna hemma. Man smittar också enligt WHO troligen 1-2 dagar innan man får symptom men man vet inte hur mycket, kanske väldigt lite.

Så, även om munskydd hindrar en smittad att smitta andra så är väl frågan som behöver besvaras: Hur stor smittspridning blir kvar när man beaktat de med symptom (även mycket lindriga) med redan införda rekommendationer? Och därtill frågan, Hur mycket driver de som är kvar den totala smittspridningen i Sverige?
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag för min del tror att ifall hela svenska befolkningen burit munskydd så skulle det bromsat spridning åtminstone något.

Men sen anser jag vidare att precis alla tillgängliga munskydd (som inte behövdes på sjukhusen) borde skickats bums till äldrevården, omvårdnadsboenden, hemtjänsten.

Inte att det svenska folket sådär i allmänhet skulle lagt beslag på sisådär 70 miljoner munskydd i veckan, eller 350 miljoner, ifall vi skulle byta med de intervall som gäller.
Bättre att de som vårdar de äldre får dessa, och vi andra håller lite avstånd till varandra.
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 10 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej läser du inte?
Om jag tar på en mask, sen går jag ner till ica. Pillar lite och kollar datum på brödet. Sen kliar de i mina ögon så jag kliar mig lite i ögat. Kanske de kliar lite på nästippen så jag kliar lite där med.
Sen fortsätter jag att pilla på sakerna. Då har jag inte skyddat en enda person. Jo från hosta om jag hostar. Men inte från deras fingrar som varit i ögat.

Grundsyftet är självklart att skydda andra såklart. Men den "säkerheten" försvinner när man brister fatalt i användningen som dessa personer gör. Och knappast att de exemplaren jag sett har haft det för att skydda andra utan bara sig själv vilket de inte har gjort.
Frågan som kommer senare är om dessa blålappar byts efter varje användning för det är ju verkligen en engångsgrej. Jag är tveksam.
Jo, jag läser. Ansiktsmasken är för att du inte skall smitta andra när du andas och hostar. Sedan tvättar du händerna för att inte smittas den vägen. Det finns inte en sak som skyddar mot allt.

Sedan kan man diskutera om den behövs som även @tusenett lyfter, men det är en helt annan fråga. Men om 80% är asymptomatiska eller lätt sjuka så skulle ett masktvång nog göra att de som tvättar händerna skulle ha en större chans att undvika viruset.

Nu spelar dock detta inte så stor roll för mig då jag redan (med största sannolikhet) har det...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag för min del tror att ifall hela svenska befolkningen burit munskydd så skulle det bromsat spridning åtminstone något.

Men sen anser jag vidare att precis alla tillgängliga munskydd (som inte behövdes på sjukhusen) borde skickats bums till äldrevården, omvårdnadsboenden, hemtjänsten.

Inte att det svenska folket sådär i allmänhet skulle lagt beslag på sisådär 70 miljoner munskydd i veckan, eller 350 miljoner, ifall vi skulle byta med de intervall som gäller.
Bättre att de som vårdar de äldre får dessa, och vi andra håller lite avstånd till varandra.
Precis, det är skillnad på om något hjälper och om det är en rimlig insats...
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, jag läser. Ansiktsmasken är för att du inte skall smitta andra när du andas och hostar. Sedan tvättar du händerna för att inte smittas den vägen. Det finns inte en sak som skyddar mot allt.

Sedan kan man diskutera om den behövs som även @tusenett lyfter, men det är en helt annan fråga. Men om 80% är asymptomatiska eller lätt sjuka så skulle ett masktvång nog göra att de som tvättar händerna skulle ha en större chans att undvika viruset.

Nu spelar dock detta inte så stor roll för mig då jag redan (med största sannolikhet) har det...
Jo att inte smitta andra är vi båda överens om. Men sen faller det när man inte sköter resten av biten.

Blir det masktvång så gör det att jag till 100% inte går in i en enda butik eller bland folk =) Vägrar ta på mig på fritiden, räcker på jobbet.

Håller tummarna för att du inte blir så dålig och att det snabbt är över, håller tummarna för att du även blir "immun" om det funkar. Krya på dig.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo att inte smitta andra är vi båda överens om. Men sen faller det när man inte sköter resten av biten.

Blir det masktvång så gör det att jag till 100% inte går in i en enda butik eller bland folk =) Vägrar ta på mig på fritiden, räcker på jobbet.

Håller tummarna för att du inte blir så dålig och att det snabbt är över, håller tummarna för att du även blir "immun" om det funkar. Krya på dig.
Tack för lyckönskningarna.

Mina arbetskollegor i Spanien, Tyskland, Kina mm får inte vistas utanför huset utan mask. Skall vi ha masktvång i Sverige så är det den regeln som måste gälla här också. Det är nog därför som FHM tvekar, samt det "faktum" att de vill ha lagom många smittade nu i vår så att puckeln i höst blir mindre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tack för lyckönskningarna.

Mina arbetskollegor i Spanien, Tyskland, Kina mm får inte vistas utanför huset utan mask. Skall vi ha masktvång i Sverige så är det den regeln som måste gälla här också. Det är nog därför som FHM tvekar, samt det "faktum" att de vill ha lagom många smittade nu i vår så att puckeln i höst blir mindre.
Jo den reagerade jag på. Även om du inte ens träffade människor (inte för att det händer ofta i Kina) så måste du ha det.
Jag hade helt enkelt gjort som så att jag börjat beställa hem allt jag behövt till dörr. Och smugglat mig ut i skogen för att kunna springa de tider där de inte är folk. På min egna tomt kunde de ju glömma det =) Sen skulle det inte finnas en chans att kontrollera folk i vårt glesa land förutom i städerna.
En kollega boende i Kina berättade att de rör sig helt fritt med undantag för telefonscanningen och munskydden. Annars var livet normalt i den provinsen typ.

Vi håller helt enkelt tummarna för att det "dör" ut till andra halvåret så att det inte är inom fara längre. Men de vet vi inte förrän då.
 
E
mathiash77 skrev:
Ja, du har helt rätt, man kan ju skriva siffror med olika lutningar för att göra dem mer jämlika (obs ironi).
Som du helt rätt skrev så går man inte till skatteverkets hemsida för att söka om jämställdhet kring skatter och avdrag för informationen ska vara samma för alla.


Tittar man dock i deras regeringsbrev så finns det [länk]

"Skatteverket ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhets- integrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."


Om man sedan tittar på FHM som är en myndighet vars UPPDRAG är att arbeta med människor så är det ju jäkligt mycket viktigare att även informationen som presenteras ska ha jämlighet i åtanke.

"Vårt uppdrag är att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot. Genom vårt arbete bidrar vi till ett hållbart samhälle."


Så tittar man på vad som är återkommande och en stor del av verksamheten så är det tveklöst Jämställdhet. Uppdraget att skapa en lika hälsa, skydda lika och ha ett lika hållbart samhälle.

Covid-19 har kanske varit på kartan i ett halvår, medans för många i Sverige (finns undantag) har jämlikhet funnits i 50-100 år. FHM har fått fram 56 dokument om Covid på denna tiden men bara 90 om jämlikhet. För mig är det snarare ett bevis på att jämlikhet/jämställdheten inte har tillräcklig fokus. Men just nu tycker jag att Covid är FOCUS, vilket 56 dokument visar på.


Så grattis till din förmåga att använda sökfunktioner på hemsidor men du kanske får fundera mer över din förmåga att dra slutsatser.
nu handlade det om MSB och inte FHM så lär dig läsa först innan du försöker skriva
 
E
A Abies koreana skrev:
Därför att du antyder att Skatteverket inte sysslar med jämställdhet (noll träffar) . Självklart ingår jämställdhetsarbete även i Skatteverkets uppgifter eftersom de är en myndighet, var inte ens svårt att hitta informationen.

Och nej, jag förväntar mig inte att du läser, du är inte intresserad och det är helt okej för min del men däremot förväntar jag mig ärlighet och uppriktighet i diskussionen, det kan väl inte vara så svårt?
poängen är den att Skatteverket fokuserar på sin kärnverksamhet, dvs driva in skatter, medans andra myndigheter lägger en massa tid o pengar på sånt som Inte tillhör kärnverksamheten.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
E erkka skrev:
poängen är den att Skatteverket fokuserar på sin kärnverksamhet, dvs driva in skatter, medans andra myndigheter lägger en massa tid o pengar på sånt som Inte tillhör kärnverksamheten.
Du har inte presenterat en enda bevis för att andra myndigheter lägger en massa tid o pengar på sånt som Inte tillhör kärnverksamheten.

Att ett visst ord finns med i många dokument är inget bevis för att dokumenten i huvudsak handlar om det ordet, det kan lika gärna finnas med i en bisats och ha kostat 1 krona att skriva dit.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Arg
pacman42
  • Laddar…
magufuli-tanzania-covid-19-e1589793987653.jpg
Källa: https://africanarguments.org/wp-con...magufuli-tanzania-covid-19-e1589793987653.jpg
Dar es Salaam from above, social distancing i praktiken

Här i Tanzania ber man till Gud och ta mig tusan om det inte verkar fungera!

President Magafuli säger att antalet fall minskat så mycket (p.g.a. bön) att han ämnar öppna upp flygplatserna för internationell turisttrafik igen.
Här har aldrig varit någon lockdown, Tanzania (Dar es Saalam hamn) är ju enda vägen ut i världen för flera länder och presidenten säger att ekonomin kommer först.
https://www.nation.co.ke/news/afric...y-comes-first/1066-5555928-l92tbdz/index.html

Livet går vidare, ske Guds vilja, in Sha Allah:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.