Smällde upp nya köket i helgen.
Det gick så bra så att frugan började drömma om att få diska lite på söndag kväll, så 5 minuter innan stängning så sladdade jag in på biltema för att köpa en koppling.
(Rörmokaren avslutade pex-rören med två ventiler och satte bara dit ett lock på översidan, lätt draget för hand så att vi inte skulle få in skit i röret)
Köpte en nippel Hona 10x3/8".
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/nippel-hona-2000017905
Klämringskopplingen passade fint mot änden på blandarens slangar men nippeln tätade inte alls mot ventilen.
Nippeln gäng bottnade helt mot ventilen och hade ingen packning/tätning så mellan ventilen och nippeln läckte det friskt.
Misstänker att det jag köpt fel pryl eller skulle ha haft nån packning emellan?
Vad behöver jag handla?
(Köper såklart märkesgrejer nu. Biltemakopplingen var mest tänkt som tillfällig lösning på söndagen)
Det gick så bra så att frugan började drömma om att få diska lite på söndag kväll, så 5 minuter innan stängning så sladdade jag in på biltema för att köpa en koppling.
(Rörmokaren avslutade pex-rören med två ventiler och satte bara dit ett lock på översidan, lätt draget för hand så att vi inte skulle få in skit i röret)
Köpte en nippel Hona 10x3/8".
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/nippel-hona-2000017905
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämringskopplingen passade fint mot änden på blandarens slangar men nippeln tätade inte alls mot ventilen.
Nippeln gäng bottnade helt mot ventilen och hade ingen packning/tätning så mellan ventilen och nippeln läckte det friskt.
Misstänker att det jag köpt fel pryl eller skulle ha haft nån packning emellan?
Vad behöver jag handla?
(Köper såklart märkesgrejer nu. Biltemakopplingen var mest tänkt som tillfällig lösning på söndagen)
Alright. Så ut och leta packning då att lägga emellan? Lin och pasta känns ju som något omodernt att behövas användas i moderna system med klämringskopplingar etc
Det var ju ingen del som var koniskt så man kunde såklart inte känna att det började täta. Det bara snurrade lätt tills muttern slog i botten mot ventilen så jag visste egentligen redan innan jag testade att vrida på lite vatten att det inte skulle hålla tätt.
Det var ju ingen del som var koniskt så man kunde såklart inte känna att det började täta. Det bara snurrade lätt tills muttern slog i botten mot ventilen så jag visste egentligen redan innan jag testade att vrida på lite vatten att det inte skulle hålla tätt.
Vad är omodernt med lin o pasta ?S Stuff skrev:Alright. Så ut och leta packning då att lägga emellan? Lin och pasta känns ju som något omodernt att behövas användas i moderna system med klämringskopplingar etc
Vad är modernt med klämringskopplingar?
Hade du ringt mig o bett mig använda dina kopplingar hade jag skrapat gängan o linat dit dem.
Annars köpt klämring o mutter till va
Redigerat av moderator:
Säger inte att det är omodernt. Bara att det känns så, men det är min känsla som amatör. Fått hyfsat säker ny rördragning med RiR och så ska alltsammans hållas tätt med några strån kompost. Men det kanske bara är jag som amatör som känner så. Alla proffs kanske kör med lin.Henrik Nordlander skrev:
Kändes också lite tveksamt med lin iom att det inte ens är nån kona som klämmer till det.
En amatör som spekulerar som sagt och jag är givetvis glad över de hjälpsamma svar jag får
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Kör med lin o pasta.S Stuff skrev:Säger inte att det är omodernt. Bara att det känns så, men det är min känsla som amatör. Fått hyfsat säker ny rördragning med RiR och så ska alltsammans hållas tätt med några strån kompost. Men det kanske bara är jag som amatör som känner så. Alla proffs kanske kör med lin
Kändes också lite tveksamt med lin iom att det inte ens är nån kona som klämmer till det.
En amatör som spekulerar som sagt och jag är givetvis glad över de hjälpsamma svar jag får
Skrapa gängorna.
Gör du rätt så är de tätt.
1.Skrapa
2.pasta
3.lin
4.pasta
Mvh
Bästa svaret
Den nippeln du har köpt är det lin och pasta som gäller för att få det att funka. Är det slättända på ventilen kan du använda en halvkoppling så slipper du lin o pasta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden