Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
T
L Lars48 skrev:
Australien tidigare lägger skolornas sommarledighet.
Kanada stänger alla butiker, restauranger, barer, och träningslokaler mm förutom utvalda mataffärer.
Iran gör samma sak och ska ett sjukhus med 2000 sängar på 48 timmar. Det ska vara färdigt övermorgon.
Turkiet ställer in alla internationella flyg förutom mat och medicin transporter och drar ner rejält på inrikesflyg. Stänger skolor och affärer.
Tyskland inför kontakt förbud.
Flera arabiska länder inför hemkaratär.
Usa stänger ner hela NewYork och sätter 40 miljoner i hemkarantär i Kalifornien.
...och ändå sitter det säkert människor på alla deras byggahusforum och skriker om att det görs alldeles för lite...
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Räknar inte med att någon äldre har FB, fast jag känner flera där själv...
..men jag räknar fortfarande inte med det!

Men flera av mina bekanta på andra håll har sett lappar i trapphusen där de bor, från yngre grannar som vill hjälpa äldre/riskutsatta. Det är ju en jättefin gest, men det måste vara svårt att känna vem man faktiskt kan lite på.. med tanke på att det finns så många genuina idioter därute också.

Nu var de lapparna jag pratade om, undertecknade med någon som faktiskt bodde i samma hus (gör dem iof inte pålitliga heller, men där hittar man dem iaf)..
Jag har några äldre som bor i det villaområde jag bor i. Delade ut lappar till dom och idag handlade jag mat till en som hade hört av sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Någon som vet varför vi har så få tillfrisknade ?
Alltså bara 17 symptomfria efter så många veckor. ca 20 dagar sedan de blev registrerade.


[bild]
En arbetskollega till mig har knappt några symptom men blev testad i samband med smittspårning. Han har Covid-19. De har heller inte testat honom igen så han är heller inte friskförklarad. Rekommendationen är fortfarande för honom att vara hemma. Gått tre veckor nu. Vi har lockdown på kontoret tack vare detta.
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Australien tidigare lägger skolornas sommarledighet.
Kanada stänger alla butiker, restauranger, barer, och träningslokaler mm förutom utvalda mataffärer.
Iran gör samma sak och ska ett sjukhus med 2000 sängar på 48 timmar. Det ska vara färdigt övermorgon.
Turkiet ställer in alla internationella flyg förutom mat och medicin transporter och drar ner rejält på inrikesflyg. Stänger skolor och affärer.
Tyskland inför kontakt förbud.
Flera arabiska länder inför hemkaratär.
Usa stänger ner hela NewYork och sätter 40 miljoner i hemkarantär i Kalifornien.
Vi i Sverige ska förstås lämna barnen i skolan med gott samvete och åka till jobbet och hoppas på det bästa.
Men vi kanske kommer först ut krisen, tillsammans med Italien... Smittas nästan alla blir det en rejäl smäll med alla omkomna men Tegnells älskade flockimmunitet uppnås relativt snabbt och vi kan börja bygga upp igen. Jag hade mer trott att vänsterdiktaturer skulle ha detta "offer för samhället tänket" än Sverige och Storbritannien... Är människoliv värda mindre än att undvika en lågkonjunktur/depression? Leder depression till mer lidande? Finns en genomtänkt plan eller är det bara slump att länderna agerar så olika? Är detta lösningen på klimatkrisen och överbefolkningen? Är detta ren Darwinism, strongest survives?

Personligen ställer jag gärna in utlandsresor, afterski, restaurangbesök mm för att mina nära och kära och även de jag inte känner ska ha större chans att klara sig ur detta. Det är synd att teater, afterski och semesterresor fortgår medan industrin stänger. Nu är vår industri beroende av utländska leverantörer så det spelar nog mindre roll vad vi gör så länge vi inte är avsevärt sämre på att sköta detta än omvärlden...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Australien tidigare lägger skolornas sommarledighet.
Kanada stänger alla butiker, restauranger, barer, och träningslokaler mm förutom utvalda mataffärer.
Iran gör samma sak och ska ett sjukhus med 2000 sängar på 48 timmar. Det ska vara färdigt övermorgon.
Turkiet ställer in alla internationella flyg förutom mat och medicin transporter och drar ner rejält på inrikesflyg. Stänger skolor och affärer.
Tyskland inför kontakt förbud.
Flera arabiska länder inför hemkaratär.
Usa stänger ner hela NewYork och sätter 40 miljoner i hemkarantär i Kalifornien.
Vi i Sverige ska förstås lämna barnen i skolan med gott samvete och åka till jobbet och hoppas på det bästa.
Du är välkommen att emigrera. Nej visst ja, alla andra länder har ju stängt sina gränser!
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Australien tidigare lägger skolornas sommarledighet.
Kanada stänger alla butiker, restauranger, barer, och träningslokaler mm förutom utvalda mataffärer.
Iran gör samma sak och ska ett sjukhus med 2000 sängar på 48 timmar. Det ska vara färdigt övermorgon.
Turkiet ställer in alla internationella flyg förutom mat och medicin transporter och drar ner rejält på inrikesflyg. Stänger skolor och affärer.
Tyskland inför kontakt förbud.
Flera arabiska länder inför hemkaratär.
Usa stänger ner hela NewYork och sätter 40 miljoner i hemkarantär i Kalifornien.
Vi i Sverige ska förstås lämna barnen i skolan med gott samvete och åka till jobbet och hoppas på det bästa.
**Varför du vill få det att låta som om Sverige inte gör något är en gåta** Jag kan inte kommentera riktigheten i det mesta av det du skriver, det mesta stämmer troligen förutom att Australien skulle tidigarelägga skolornas sommarledighet. Australien går mot vinter nu.

Här sker massor (jämfört med dina exempel)
Sverige och resterande länder i världen har i stort sett stängt flygtrafiken, ingen skillnad mot Turkiet.
Vi bygger sjukhus, precis som Iran men med lite annan karaktär.

USA diskuterar hävning av karantän i New York.

Det som skiljer mest är skolstängning och det kan diskuteras om det är bra eller dåligt. Jag hävdar MYCKET dåligt. Om skolor stängs krävs kontaktförbud annars får du en helt annan spridning jämfört med om du ’bara’ stänger och inte gör något annat. Kontaktförbud rimmar illa med landets ideologi så Mao håll skolorna igång. Dessutom skapar du sämre förutsättningar för utsatta barn och även för arbetande föräldrar.
Om ingen kan arbeta så spelar det ingen roll hur stora sjukhus vi har...
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
R
Vissa här har dolda agendor, vad deras syfte är går bara att spekulera i.
Underminera tilltron till vår nuvarande regering, skapa rädsla hos folk, få omkull den svenska ekonomin m.m

Internet är oerhört kraftfullt för att sprida dolda budskap/propaganda/desinformation, det är därför jag skrev mitt inlägg gällandes källkritik innan.
För alla kanske inte ser igenom rena troll inlägg.
 
  • Gilla
sulasalmi och 16 till
  • Laddar…
R
R RalleB skrev:
Vissa här har dolda agendor, vad deras syfte är går bara att spekulera i.
Underminera tilltron till vår nuvarande regering, skapa rädsla hos folk, få omkull den svenska ekonomin m.m

Internet är oerhört kraftfullt för att sprida dolda budskap, det är därför jag skrev mitt inlägg gällandes källkritik innan.
För alla kanske inte ser igenom rena troll inlägg.
Det behöver inte ens vara några här som har agendor. Det är styrkan med denna form av attack. Ett fåtal personer kan posta desinformationen på några få utvalda ställen och sedan låta sk. nyttiga idioter ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot ) sprida den vidare. De sistnämnda finns absolut här.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Vissa här har dolda agendor, vad deras syfte är går bara att spekulera i.
Underminera tilltron till vår nuvarande regering, skapa rädsla hos folk, få omkull den svenska ekonomin m.m

Internet är oerhört kraftfullt för att sprida dolda budskap/propaganda/desinformation, det är därför jag skrev mitt inlägg gällandes källkritik innan.
För alla kanske inte ser igenom rena troll inlägg.
Man får sålla lite.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Stäng allt i en period, folk som är i behov av pengar (och som annars går till jobbet när dom är krassliga innan corona hysterin) och inte vill sitta hemma kommer gå till jobbet trots symtom, det vet jag då jag jobbar inom byggbranschen och dom flesta påpekar "vadå är du rädd eller"
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Vissa här har dolda agendor, vad deras syfte är går bara att spekulera i.
Underminera tilltron till vår nuvarande regering, skapa rädsla hos folk, få omkull den svenska ekonomin m.m

Internet är oerhört kraftfullt för att sprida dolda budskap/propaganda/desinformation, det är därför jag skrev mitt inlägg gällandes källkritik innan.
För alla kanske inte ser igenom rena troll inlägg.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sleeper_agent
 
M
Och snorar o hostar om vartannat
 
T
mr.Ola mr.Ola skrev:
[länk]
"Hej, Agent X. Vi tänkte skicka dig till ett kallt och blött land långt uppe i norr. Ditt uppdrag blir att sitta och hänga på olika forum och avvakta tills en chans att ge dig in i en klimat- eller virusdebatt dyker upp. Då slår du till."
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 7 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
"Hej, Agent X. Vi tänkte skicka dig till ett kallt och blött land långt uppe i norr. Ditt uppdrag blir att sitta och hänga på olika forum och avvakta tills en chans att ge dig in i en klimat- eller virusdebatt dyker upp. Då slår du till."
Precis! Det är ju det jag snackar om! :surprised: Vi måste lokalisera och fängsla dessa individer snarast innan de totalt raserat allt förtroende för våra svenska myndigheter och åtgärder! :geek:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Precis! Det är ju det jag snackar om! :surprised: Vi måste lokalisera och fängsla dessa individer snarast innan de totalt raserat allt förtroende för våra svenska myndigheter och åtgärder! :geek:
Dom har ju dessutom betalt av sina respektive länders underrättelsetjänsten för att ha råd å bygga på sina hus under tiden medans de etablerar sig som rättskaffens husbyggare och i allmänhet hyvens killar (o tjejer också för den delen)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.