Hej!
Har sedan ett antal år tillbaka en Thermia Diplomat 8. Den är inte inverterstyrd.
Förut hade jag endast radiatorer och hela huset hade mycket grova stålrör, mins inte helt hundra men de var minst 50mm i diameter så hela systemet höll relativt mycket vatten.
Nu har jag konverterat 3/5delar av huset till golvvärme med shunt och egen cirkpump, och något jag har reagerat på att bergvärmepumpen går oftare, dock inte så lång stund vid varje tillfälle men som sagt oftare. Det känns som att antingen vattnet kyls av mycket fortare och/eller inte håller samma mängd värme i systemet.
Fråga 1. Finns det någon som har upplevt något liknande?
Fråga 2. Har någon monterat en ackumulatortank på radiatorsystemet för att få bergvärmepumpen att gå längre tid men färre tillslag, eller är det en dum idé?

Edit:
Är ganska övertygad om att gamla systemet med de grova rören höll mer vatten. Samt att avkylningen på golvvärmen är mycket högre än på radiatorer. Men det vore intressant att höra om andra upplevt något liknande.

Redigerat:
Det är helt naturligt. Mindre mängd vatten ackumulerar mindre mängd energi.
Om du tycker att det är ett problem så kan man sätta in en volymtank i systemet. Men börja med att kolla om det är något problem som behöver lösas.

Bästa svaret

H
Du måske köpa en UKV på 100 liter för att få ordning på ditt system igen.

Om du nu ska köpa tank. Köp en lite större och koppla den som arbetstank. Finns bara fördelar.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Du måske köpa en UKV på 100 liter för att få ordning på ditt system igen.
Få ordning på vad? Har du besökt TS och konstaterar att det är oordning i systemet?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Få ordning på vad? Har du besökt TS och konstaterar att det är oordning i systemet?
Alltså allt funkar ju men det är betydligt mycket fler tillslag än förut, och just eftersom min bergvärmepump inte är inverterstyrd så känns det som att det sliter på pumpen. Och denna vinter är ju mild men om det blir -20 i ett par veckor så känns det som en värmebuffert är en bra idé när pumpen växlar över till tappvarmvattentillverkning.

Jag kan inte förstå varför man skall slänga ut ett väldimentionerat gammalt radiatorsystem med stor vattenvolym som oftast bara fungerar och ersätta det med golvvärme som mest verkar vara till bekymmer, med tanke på alla forumtrådar om detta. Att komplettera med golvslingor för komfortens skull, javisst men ett system utan shunt och pump som bara står för komforthöjning med ljumna golv. Det vore min melodi. Både billigare och problemfriare.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
...eller så lär man sig bara hur golvvärmen fungerar så är problemet löst.

Till TS, jag har en tank på 500 liter. Blir fina gångtider av det...

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vill du komma undan billigare än UKV 100 så kan en vanlig gammal hydrofortank duga som volymförstorare om den är hel och hyfsat fräsch.

GoC GoC skrev:
Jag kan inte förstå varför man skall slänga ut ett väldimentionerat gammalt radiatorsystem med stor vattenvolym som oftast bara fungerar och ersätta det med golvvärme som mest verkar vara till bekymmer, med tanke på alla forumtrådar om detta. Att komplettera med golvslingor för komfortens skull, javisst men ett system utan shunt och pump som bara står för komforthöjning med ljumna golv. Det vore min melodi. Både billigare och problemfriare.
Problemet är att förra ägaren hade lagt klinker direkt på spånskiva så de lossnade och dessutom var det fruktansvärt kalla golv, huset är från 1950.... Så det är riktigt skönt med golvvärme nu. Ångrar inte det alls. Dock måste jag ju ta och åtgärda det som nu har uppstått. Önskar faktiskt att jag kunde montera golvvärme i resterande del av huset men där ligger det fiskbensparket och det vill jag inte riva då jag/vi tycker det är fint. Så där är elementen kvar. Och då fick det bli lösning med shunt och extra cirk. pump.
Dock har jag ett problem med en radiator som jag inte blir klok på. Alla element går utmärkt att lufta utom 1, det kommer bara vatten och man hör ett skvalande ljud. Jag har ett tryck i systemet på 1,1bar och det är en enplansvilla med källare och vi har alltid haft ca 1,1bar. Vette tusan vad problemet är?! Någon expert som vet?

Hur många starter per dygn har du?

T Timpah skrev:
Problemet är att förra ägaren hade lagt klinker direkt på spånskiva så de lossnade och dessutom var det fruktansvärt kalla golv, huset är från 1950.... Så det är riktigt skönt med golvvärme nu. Ångrar inte det alls. Dock måste jag ju ta och åtgärda det som nu har uppstått. Önskar faktiskt att jag kunde montera golvvärme i resterande del av huset men där ligger det fiskbensparket och det vill jag inte riva då jag/vi tycker det är fint. Så där är elementen kvar. Och då fick det bli lösning med shunt och extra cirk. pump.
Dock har jag ett problem med en radiator som jag inte blir klok på. Alla element går utmärkt att lufta utom 1, det kommer bara vatten och man hör ett skvalande ljud. Jag har ett tryck i systemet på 1,1bar och det är en enplansvilla med källare och vi har alltid haft ca 1,1bar. Vette tusan vad problemet är?! Någon expert som vet?
Så klart är det bra för komforten med golvvärme som jag skrev. Men man behöver ju inte ta bort radiatorerna bara för att man kompletterar med golvvärme. Visst valet är upp till individen men jag skulle aldrig fimpa ett gammalt fungerande system och enkom lita på golvvärme. Tillsammans med värmepump lär kombinationen med radiatorer under fönster och golvvärme ge en riktigt bra komfort och ett effektivt system. Men kan förstå de som vill ha bort radiatorerna av estetiska skäl.
I mitt gamla hus från 47 skulle jag aldrig komma på tanken att riva bort radiatorerna.
Men för att svar app din fråga om det icke fungerande elementet, hänger det korrekt, dvs lite snett så att det är högre på den sida där luftventilen sitter? Kan ju vara så att väggfästet kanat ner nån gång och radiatorn hänger med högpunkten på den sida rören kommer in, för den är ju ganska fast då rören håller upp elementet.

useless useless skrev:
Hur många starter per dygn har du?
Det vågar jag inte svara på. Måste räkna efter. För vad jag har sett finns det ingen räknare för det. Enbart drifttimmar.

T Timpah skrev:
Hej!
Har sedan ett antal år tillbaka en Thermia Diplomat 8. Den är inte inverterstyrd.
Förut hade jag endast radiatorer och hela huset hade mycket grova stålrör, mins inte helt hundra men de var minst 50mm i diameter så hela systemet höll relativt mycket vatten.
Nu har jag konverterat 3/5delar av huset till golvvärme med shunt och egen cirkpump, och något jag har reagerat på att bergvärmepumpen går oftare, dock inte så lång stund vid varje tillfälle men som sagt oftare. Det känns som att antingen vattnet kyls av mycket fortare och/eller inte håller samma mängd värme i systemet.
Fråga 1. Finns det någon som har upplevt något liknande?
Fråga 2. Har någon monterat en ackumulatortank på radiatorsystemet för att få bergvärmepumpen att gå längre tid men färre tillslag, eller är det en dum idé?

Edit:
Är ganska övertygad om att gamla systemet med de grova rören höll mer vatten. Samt att avkylningen på golvvärmen är mycket högre än på radiatorer. Men det vore intressant att höra om andra upplevt något liknande.
3/5 delar av ditt system 60%
Du har gjort om flödesbilden på
Ca 5 kw om jag gissa lite . Beroende på vilket delta du har på radkrets vid DUT
Har du reducerat flödet .
Exempel 1 vid 80/60 3,58 lpm - 1,43lpm
Exempel 2 vid 65/50 4,78 lpm - 2,05 lpm
Din värme pump på 8 kw Vill ha 16 lpm
I 7g delta
Nu börjar den pressa mellanskillnaden
I genom övriga radiatorer .
Det går lite för fort och det blir inte rätt avkylning . Returen stiger för fort vp tror den är mättad och slår av då tilloppet stiger i samma takt och intergralet räknar ner.
Gör så som du och nästan alla gör behöver man en arbetstank / Buffert .
Om du sen konverterar hela huset
Ta bort shunt/ pump då alla slingor ska ha samma temp
Mvh

Staffans2000
V vvs facit skrev:
3/5 delar av ditt system 60%
Du har gjort om flödesbilden på
Ca 5 kw om jag gissa lite . Beroende på vilket delta du har på radkrets vid DUT
Har du reducerat flödet .
Exempel 1 vid 80/60 3,58 lpm - 1,43lpm
Exempel 2 vid 65/50 4,78 lpm - 2,05 lpm
Din värme pump på 8 kw Vill ha 16 lpm
I 7g delta
Nu börjar den pressa mellanskillnaden
I genom övriga radiatorer .
Det går lite för fort och det blir inte rätt avkylning . Returen stiger för fort vp tror den är mättad och slår av då tilloppet stiger i samma takt och intergralet räknar ner.
Gör så som du och nästan alla gör behöver man en arbetstank / Buffert .
Om du sen konverterar hela huset
Ta bort shunt/ pump då alla slingor ska ha samma temp
Mvh
Jag omformulerar mig.
En novis har sannolikt svårt att analysera din tekniskt avancerade förklaring.
Därför tager jag mig friheten att sammafatta.
För stor värmepump för den numera lilla mängd vatten. Riktigt?

En på tå, tassandes:

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.