Demmpa Demmpa skrev:
Nej det har aldrig funnits något undantag för blandning av jordade och ojordade uttag.

Köket har alltid haft krav på jordade uttag, däremot så har matplatsen inte behövt ha jordade uttag om det har varit tillräckligt långt avstånd mellan uttagen mm.
Det var det jag menade, att jag kan koppla in ojordade uttag även fast det är jordat i köket I övrigt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Frågar du mig?

Frågade TS. Är enig med dig i det du skrev.
 
F Jukkasjärvi skrev:
Varför är köket ett undantag?

risken är väl som störst i utrymmen där fukt förekommer? Ex kök, badrum, tvättstuga osv
Nej, det har inte med fukten att göra. Det är den jordade diskbänken som gör ojordade uttag olämpliga där. Diskbänken har man ju i allmänhet kontakt med när man använder något elektriskt i köket.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Haha, såklart. Det jag menade är att det leder bättre i fuktiga utrymmen. Alltså att människan har större risk att få en stör i ett fuktigt utrymme.
 
J J. Larsson skrev:
Det var det jag menade, att jag kan koppla in ojordade uttag även fast det är jordat i köket I övrigt
Tidigare har det kanske varit ojordat uttag där det nu jord är inkopplad, nu får du inte gå tillbaka till ojordat dels eftersom ingen vet om det verkligen har varit ojordat samt att det är emot dagens regler.

Vi vet inte heller exakt hur det ser ut hos dig med planlösning mm.

Finns det något element i närheten av uttaget? El/vattenburet?

Hur sitter uttaget i förhållande till annat i rummet?
 
Okej, sitter nu vid datorn och har varvat ned efter ett väldigt långt arbetspass så ska förklara lite bättre, förstår att det blev lite misstolkat - trött, stress och skriva på mobilen är inte alltid en bra kombination.

Jag förstår givetvis att det är farligt att pilla med elen, speciellt koppla om saker, om jag kunde så hade jag haft en elektriker här redan imorgon men nu tillåter inte ekonomin det och det måste vänta till Februari.

Jag är en sådan person som tänker igenom alla möjliga utgångar (som jag kan tänka fram ska tilläggas ;)), sedan vill jag gärna få dem besvarade - därav mina frågor angående jorden m.m, annars sitter jag och tänker på detta i evigheter och jag vill ju givetvis inte koppla in någonting utan att veta utifall något kan explodera (inte ordagrant).

Jag har inte tänkt att detta ska bli en permanent lösning, definitivt inte - det ska åtgärdas så snabbt som möjligt.
I vardagsrummet är det 4st uttag - 3st utav dessa är "ojordade" (ska kika igenom senare om det är kopplat som i köket..) varav det sista är "jordat" - detta måste såklart åtgärdas, fram tills dess är det jordade "ur funktion" med petskydd och tejp.
I hallen är det "ojordat" också.
Pga detta antog jag att allting är ojordat, att det jordade uttaget i vardagsrummet är en "ful lösning" med jordat uttag över en ojordad insats.

För att förtydliga trådstarten lite, uttaget som gick sönder var alltså ojordat - men insatsen bakom var jordat - det är därför jag köpte ett ojordat uttag till att börja med.
Nu är jag nojig över hur jag ska gå vidare - därav tråden.


Så tillbaka till det jag undrade över ursprungligen,
Om jag kopplar in ett jordat uttag och det ser ut att "fungera som det ska" - är det då lugnt eller kan det finnas något dolt fel som JFB inte slår ifrån över?
Det är just det där med att någon föregående ägare har lagt ett ojordat uttag ovanför den jordade insatsen som får mig att tveka..

Samt,
Om jag kopplar in ett jordat uttag och JFB slår ifrån av någon anledning, kan jag då klippa jordkabeln för att sedan tejpa upp änden utan att riskera någonting?
Detta antar jag är "JA" iochmed att jordkabeln just nu sitter där den sitter, men inte används.. men vill dubbelkolla.

Detta är blir alltså ingen permanent lösning och svar som "Det är DUMT!" kan ni bespara mig - jag vet redan det, Men det är ju i princip detta som jag gjort fram tills nu, det uttaget har ju varit ojordat iom att jorden från kontakten ej varit ikopplad.. så antingen klipper jag kabeln isåfall och går förbi jordfelet, eller så sitter jag med elen avstängd i köket till Februari.


 

Bästa svaret

J J. Larsson skrev:
I vardagsrummet är det 4st uttag - 3st utav dessa är "ojordade" (ska kika igenom senare om det är kopplat som i köket..) varav det sista är "jordat"
Jag funderade på om jag skulle fråga hur det ser ut med andra uttagen i bostaden.

Det kan mycket väl vara som så att det ”jordade” uttaget i vardagsrummet har fått kåpan som ska vara i köket och tvärt om.

Kolla den biten.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Om jag kopplar in ett jordat uttag och det ser ut att "fungera som det ska" - är det då lugnt eller kan det finnas något dolt fel som JFB inte slår ifrån över?
Du kan aldrig se om jorden är intakt hela vägen eller inte, utan det måste man mäta fram.
Med en sådan här vägguttagsprovare så kan man kontrollera om uttaget har ansluten jord samt även kontrollera om JFBn fungerar.

En JFB behöver ingen jord till sig för att fungera utan den mäter strömskillnaden genom faserna & neutralledaren om summan blir större än 30mA så löser den ut.
Så om man kommer åt tex fasen när man står barfota på marken utomhus så löser JFBn ut.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Om jag kopplar in ett jordat uttag och det ser ut att "fungera som det ska" - är det då lugnt eller kan det finnas något dolt fel som JFB inte slår ifrån över?
Det är lite dumt att utgå ifrån att ingenting är fel därför att allt verkar fungera. Avbrott på jorden är ett tyst fel. Har du en multimeter? Om ja så mäter du om det är kontakt mellan nolla och jord. Mätningen kan utföras med frånslagen / urskruvad säkring Det skall vara kontakt. Därefter så slår du ifrån jordfelsbrytaren och mäter igen. Nu skall det inte vara kontakt.

J J. Larsson skrev:
Om jag kopplar in ett jordat uttag och JFB slår ifrån av någon anledning, kan jag då klippa jordkabeln för att sedan tejpa upp änden utan att riskera någonting?
Om jordledaren är ansluten i uttaget eller inte kan inte vara den skillnad som avgör om jordfelsbrytaren löser eller inte. Fundera inte mer på detta hypotetiska problem. Problem med utlösande jordfelsbrytare skall inte lösas genom att koppla bort skyddsjorden.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Om jag kopplar in ett jordat uttag och JFB slår ifrån av någon anledning, kan jag då klippa jordkabeln för att sedan tejpa upp änden utan att riskera någonting?
Om JFBn löser ut direkt när du kopplat in uttaget så är det med största sannolikhet fel på uttaget, då är det bara att koppla bort uttaget helt och isolera trådändarna med tex Wago-klämmor.

Om det är en ansluten apparat så är det bara att koppla bort apparaten å sluta använde den tills den är reparerad.

J J. Larsson skrev:
Detta antar jag är "JA" iochmed att jordkabeln just nu sitter där den sitter, men inte används.. men vill dubbelkolla.
Teoretiskt är det samma sak MEN tillfälliga lösningar har en tendens att bli mer eller mindre permanenta, så NEJ.
 
Tack för svaren! Uppskattar det verkligen.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag funderade på om jag skulle fråga hur det ser ut med andra uttagen i bostaden.

Det kan mycket väl vara som så att det ”jordade” uttaget i vardagsrummet har fått kåpan som ska vara i köket och tvärt om.

Kolla den biten.
Har kikat igenom det nu och det är mycket riktigt ingen jord dragen dit.
Ska byta uttagen så det förmodligen är som du säger, de har blandat ihop dem.

Däremot är det 4st kablar.. 2st blå, 2st svarta.
Det är bara att koppla in dessa i L/N på nya uttaget antar jag?
 
  • Öppet eluttag med två blå och två svarta kablar ej anslutna till jord, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J. Larsson skrev:
Däremot är det 4st kablar.. 2st blå, 2st svarta.
Det är bara att koppla in dessa i L/N på nya uttaget antar jag?
Ja. Koppla precis som på det gamla. Det är matning vidare till nästa uttag i rummet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tog eluttaget från vardagsrummet och la det i köket, och tog det ojordade jag köpte och la i vardagsrummet.
Skönt.

Tack för alla svar, tar åt mig utav det ni skrivit - verkligen.


Otrolig klantig miss utav ägarna måste jag dock säga, var lite tveksam till köp utav bostadsrätt då den var skaplig billig och "tydliga fel med elen" när jag kikade lite snabbt.. blandade uttag i vardagsrum, tråkigt att ta ut en elektriker som kostar typ 5-10% utav vad BR kostade liksom.
Säkert fler spekulanter som hoppade av.

A Avemo skrev:
Ja. Koppla precis som på det gamla. Det är matning vidare till nästa uttag i rummet.
Fin fint, tack!
 
Nu vill inte jag vara besvärlig men du kan inte gå efter färger på kablarna och förutsätta att svart är fas och blå är nolla , beroende när elen är dragen så kan det vara tombola på färgerna om det är en lite äldre eldragning så mät upp nolla och fas annars kan det bli hur som när du kopplar på strömmen
 
@Kokarn, skräm inte TS i onödan! Du har rätt att man inte skall lita på färger, eftersom strömmen är färgblind. Men i det här speciella fallet spelar det ju ingen roll om fasen sitter ansluten till vänster eller höger i uttaget. Stickproppen kan ju vändas ett halvt varv utan att det blir farligt. Dessutom har ju redan TS fått rådet att koppla "på samma sätt" som det tidigare uttaget.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.