Hej!
Helt ny som medlem på detta forum, hoppas ni kunniga kan hjälpa mig tillrätta.
Vi har tänkt att sätta in en fläkt i badrummet men jag såg nu att kanalen som går ut inte är hela ”hålet” sätter jag en fläkt där antar jag att det dras upp fukt på vinden eller i innertaket. Går det att sätta ett rör från fläkten upp en bit i kanalen eller måste man täta på något vis?
Tack på förhand!
Helt ny som medlem på detta forum, hoppas ni kunniga kan hjälpa mig tillrätta.
Vi har tänkt att sätta in en fläkt i badrummet men jag såg nu att kanalen som går ut inte är hela ”hålet” sätter jag en fläkt där antar jag att det dras upp fukt på vinden eller i innertaket. Går det att sätta ett rör från fläkten upp en bit i kanalen eller måste man täta på något vis?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Du har inte möjlighet att sätta en fläkt på huven ute på taket istället?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa svaret
Ta bort befintlig ram, gör invändigt rent den 4-kantiga eternitkanalen från fett och smuts några dm upp. För in ett spirorör några dm och limma fast med lämpligt sättlim typ Casco xtremfix, det nyper direkt. När det sitter med några kluttar och har stelnat kan du gå på med mer fogmassa, antingen samma typ eller någon billigare. Var noga med att röret hamnar helt rakt åt alla håll annars blir det svårt att få dit fläkten. Av den anledningen är fogskum en dålig idé.
Sen monterar du din fläkt. Täcker den inte hålet finns täckplattor att köpa till de flesta fläktar, typ PAX, Fresh. Förresten finns det plaströr att köpa till fläktarna som är för väggenomföring som du kan köpa. Det är inte så långa och billigare än spiro.
Lycka till!
Sen monterar du din fläkt. Täcker den inte hålet finns täckplattor att köpa till de flesta fläktar, typ PAX, Fresh. Förresten finns det plaströr att köpa till fläktarna som är för väggenomföring som du kan köpa. Det är inte så långa och billigare än spiro.
Lycka till!
Tack, jag ska prova och se om jag får plats med rör, borde gå med 100 diameter. Annars kanske jag kan ta mig upp på vinden och centrera kanalen.J Johan456 skrev:Ta bort befintlig ram, gör invändigt rent den 4-kantiga eternitkanalen från fett och smuts några dm upp. För in ett spirorör några dm och limma fast med lämpligt sättlim typ Casco xtremfix, det nyper direkt. När det sitter med några kluttar och har stelnat kan du gå på med mer fogmassa, antingen samma typ eller någon billigare. Var noga med att röret hamnar helt rakt åt alla håll annars blir det svårt att få dit fläkten. Av den anledningen är fogskum en dålig idé.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden