1 691 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Virkesupplag, bärighet
Håller på och bygger stall/garage och har fått en liten idé om att göra plats för virkesupplag ovan sadelkammaren.
Behöver lite hjälp med konstruktionen och om det håller som jag tänkt mig.
Jag har en vägg med 170 reglar och en med 120 reglar, spännvidd mellan dessa ca 270 cm.
Jag tänkte att jag fäller in en stående 170 i dessa likt en bärlina för att kunna fästa golvbjälklaget med balkskor.
Tänkte ett golvbjälklag av 145 reglar.
Vad tror ni, är det åt helvete tänkt rent bärighetsmässigt eller kommer det funka för lite överblivet byggmaterial?
Behöver lite hjälp med konstruktionen och om det håller som jag tänkt mig.
Jag har en vägg med 170 reglar och en med 120 reglar, spännvidd mellan dessa ca 270 cm.
Jag tänkte att jag fäller in en stående 170 i dessa likt en bärlina för att kunna fästa golvbjälklaget med balkskor.
Tänkte ett golvbjälklag av 145 reglar.
Vad tror ni, är det åt helvete tänkt rent bärighetsmässigt eller kommer det funka för lite överblivet byggmaterial?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du tänker dig ett bjälklag med 45x145 bjälkar C 24 c/c 600 mm och en spännvidd på 2,7 m? Det blir svajigt att gå på men om du bara ska använda det till förvaring så tål det ca 200 kg per kvm utan att böja ner störande mycket.
Du menar väl en 170 regel på högkant, inte stående?
Du menar väl en 170 regel på högkant, inte stående?
Precis min tanke, det blir ca 60 cm i takhöjd så något springande är inte aktuellt.J justusandersson skrev:
Det är ren förvaring av div virke.
Ja jag menar på högkant, ibland är det svårt att översätta tanke till skrift
Ytan blir 5,4x2,7 = 14,58 kvm
Så då skulle jag alltså kunna slänga upp 2,9 ton förutsatt att infästningen i balkskorna håller?
Vad skulle jag klara av för belastning med 120 c24?
Edit: Blev lurad av min kära sambo, spännvidden är 2,6 m
Redigerat:
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sådär 130 kg, omräknat till 2,6 m spännvidd.
Klicka här för att svara