Vi bor i ett hus som ser ut som ett L. För att sprida värme i hela huset har vi två likadana Panasonic värmepumpar. De sitter på varsin sida av huset så att värmen möts i mitten. Båda pumparna har samma inställningar. På baksidan huset sitter ytterdelarna, ca 20 meter från varandra. Under varje ytterdel har vi en stor plastbalja för att samla upp vattnet. Jag brukar tömma baljorna en gång varje dag. Den senaste tiden har den ena baljan varit helt torr medan den andra baljan har några cm vatten. Är det normalt att bara den ena pumpen genererar vatten? Tidigare har båda genererat ungefär lika mycket vatten. Börjar fundera om något är fel, eller är det kanske helt normalt?

Kondensvattnet blir när pumpen arbetar, så om det är torrt har pumpen inte arbetat. Eller så har vattnet runnit utanför baljan, eller blåst utanför.
Om pumpen inte arbetat så borde ni ju känna det ganska per omgående då det blir kallare i den ändan på huset, samt att det aldrig blåser varmluft?

Långsökt: Ngt djur har upptäckt en utmärkt vattenskål och dricker upp vattnet?
Det är inte ngt hål eller spricka?

Bästa svaret

Hur mycket vatten som fäller ut beror bla på luftfuktigheten i uteluften, temperaturen, temperaturskillnaden, hur mycket den jobbar.

Så att det blir olika mängd vatten kan bero på att den ena står på så att den får mer sol på sig ån den andra, kan även bero på att den ena behöver jobba mindre än den andra pga solinstrålning i bostaden.

Oldboy Oldboy skrev:
Kondensvattnet blir när pumpen arbetar, så om det är torrt har pumpen inte arbetat. Eller så har vattnet runnit utanför baljan, eller blåst utanför.
Om pumpen inte arbetat så borde ni ju känna det ganska per omgående då det blir kallare i den ändan på huset, samt att det aldrig blåser varmluft?

Långsökt: Ngt djur har upptäckt en utmärkt vattenskål och dricker upp vattnet?
Det är inte ngt hål eller spricka?
Båda genererar lika mycket värme. Märks när man står någon meter ifrån dom. Intressant tanke med djur. Vi har mycket rådjur här. Föreslog stridsvagnsminor vid tomtgräns men dagiset bredvid tyckte det var en dålig idé :crysmile: Ska testa att skifta baljor för att se om det finns sprickor.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket vatten som fäller ut beror bla på luftfuktigheten i uteluften, temperaturen, temperaturskillnaden, hur mycket den jobbar.

Så att det blir olika mängd vatten kan bero på att den ena står på så att den får mer sol på sig ån den andra, kan även bero på att den ena behöver jobba mindre än den andra pga solinstrålning i bostaden.
Intressant med solinstrålning. Har inte tänkt på att det kan påverka.

Varför inte leda bort vattnet med rör så du slipper tömma baljor så ofta?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte leda bort vattnet med rör så du slipper tömma baljor så ofta?
Absolut, det ska jag göra så snart jag får tid. Har bara bott ett år i huset och haft väldigt mycket renoveringsarbete. Precis klar med vårt sovrum.

galento
E Elnovis skrev:
Absolut, det ska jag göra så snart jag får tid. Har bara bott ett år i huset och haft väldigt mycket renoveringsarbete. Precis klar med vårt sovrum.
Jag bockade en aluminium plåt som sitter under och vattnet styrs ut
på gräsmattan istället vintertid.

optimum
Har inte tid......
:D
En bild säger mer än 1000 ord
Du hinner bry dig om vatten i byttorna och tömma dem dagligen.

Tecknad bild av neanderthalmänniskor med pratbubblor "No thanks!" och "We are too busy".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
@ndreas och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.