Byggahus.se
Jaha, då var vi här igen. Bajsvatten på källargolvet med dithörande insikter om hela familjens mag- och tarmhälsa, som jag gott kunde vara utan. Hur ska jag få stopp på detta??

Jag vill:
dels lägga någon slags lock på golvbrunnarna så att jag slipper stå och spola skit i tid och otid. Kan man använda någon gjutjärnshistoria? Går det att få tätt?
dels hitta själva orsaken till eländet.

Förutsättningar/symptom:
• Enskilt avlopp, trekammarbrunn.
• Ny markbädd efter konstens alla regler 2013.
• Hela systemet är av äldre modell, i gjutjärn.
• Vatten och avlopp endast på bottenvåningen och i källaren, inte på andra våningen.
• Hade problem med bakvatten (ett i sammanhanget synnerligen träffande ord förresten) under tiden fram tills 2013, och sen den nya markbädden kom på plats har det inte varit några större problem.
• Innan nya markbädden anlades, så filmades hela systemet invändigt men inga direkta avvikelser hittades.
• Nu börjar de båda golvbrunnarna i källaren, pannrum och verkstad, svämma över igen.
• Hade i en massa avloppsrent efter första gången, vilket verkade lösa problemen.
• Ett par dagar senare, nu i helgen, var det dags igen.
• Avloppen spolades imorse av spolbil, som dock inte hittade några större fel.
• Spolaren trodde att det kunde vara som så att dagvattenledningen koppats ihop med avloppet, vilket var vanligare förr. Men då tycker man ju att vi borde haft problem betydligt oftare under de senaste sex åren. Dessutom har där inte varit något skyfall på sistone, knappt ens något regn.
• De senaste tiden har vi haft avloppslukt i badrummet ,som verkar komma från avloppet från dusch/badkar.
• När man tvättar händerna i handfatet kommer det gurglande ljud från dusch/badkarsavloppet (golvbrunnen i badrummet).
• Avloppsvattnet verkar rinna finfint ända fram till någonstans i närheten av golvbrunnarna i källaren. Det syns, om inte annat, när någon använder avloppet, och man samtidigt observerar golvbrunnarna.

Jag väljer att inte bifoga bilder just nu, av lätt insedda skäl...

Tacksam för all hjälp.
 

Bästa svaret

C
Tror du måste jobba mycket mer analytiskt.
- Uppenbarligen uppstår stoppen efter den punkt där källaravloppet går ihop med övriga avloppet, annars skulle det inte komma upp i källaren.
- När det blir stopp, lyft på locket till trekammarbrunnen och kolla nivån. Om nivån inte står över tilloppet kan du utesluta brunnen och markbädden och allt annat som ligger efter tilloppet till brunnen. (Och lyfter du på locket och tar en titt när det regnar kan du snabbt avgöra om det leds dagvatten till avloppet eller inte så slipper du fundera på det)
- Bli mer uppmärksam på de varningstecken som oftast föregår ett stopp. Vattennivån i toaletten stiger temporärt när du spolar. Bubblar i vask/handfat, osv. Sätt in åtgärd direkt då och vänta inte på att det blir stopp.
- Skaffa en spolslang och fixa stoppen själv. Då lär du dig snabbt var stoppen sitter. De lär inte uppstå på random ställen. Vet man var stoppet brukar uppstå är det mycket lättare att hitta orsaken.

P.s. var glad att det kommer upp i källaren och inte i ett möblerat rum... ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En fråga, hur kunde spolbilen konstatera att det inte är något fel?
Du får ju alla klassiska förvarningar på att du har stopp i avloppet. Då är det väldigt dumt att inte rensa avloppet innan skiten rinner upp i källaren.
Hur är ledningen från hus till markbädd?
Byttes den samtidigt som ny markbädd lades?
Och du löser inte ett tätt avlopp med en massa avloppsrent. Mekanisk resning med roterande fjäder och skärande verktyg funkar.
Man känner väl vart stoppet är och ser om rottrådar eller annat kommer med upp som kan förklara stoppet.
 
C cpalm skrev:
Tror du måste jobba mycket mer analytiskt.
- Uppenbarligen uppstår stoppen efter den punkt där källaravloppet går ihop med övriga avloppet, annars skulle det inte komma upp i källaren.
- När det blir stopp, lyft på locket till trekammarbrunnen och kolla nivån. Om nivån inte står över tilloppet kan du utesluta brunnen och markbädden och allt annat som ligger efter tilloppet till brunnen. (Och lyfter du på locket och tar en titt när det regnar kan du snabbt avgöra om det leds dagvatten till avloppet eller inte så slipper du fundera på det)
- Bli mer uppmärksam på de varningstecken som oftast föregår ett stopp. Vattennivån i toaletten stiger temporärt när du spolar. Bubblar i vask/handfat, osv. Sätt in åtgärd direkt då och vänta inte på att det blir stopp.
- Skaffa en spolslang och fixa stoppen själv. Då lär du dig snabbt var stoppen sitter. De lär inte uppstå på random ställen. Vet man var stoppet brukar uppstå är det mycket lättare att hitta orsaken.

P.s. var glad att det kommer upp i källaren och inte i ett möblerat rum... ;)
Utmärkta råd!

Varningstecknen är jag helt okunnig om tyvärr.

Egen spolslang — VÄLDIGT bra idé.

Att det är efter källaravloppet är självklart. Efter det går avloppet ut ur huset och bort till trekammarbrunnen. Om det är filmat och kollat, varför uppstår felet just där?
 
GoC GoC skrev:
En fråga, hur kunde spolbilen konstatera att det inte är något fel?
Lite av det vanliga hittade de ju förstås, men inget som motiverade ett så kraftigt stopp. Inget annat heller tydligen.

GoC GoC skrev:
Du får ju alla klassiska förvarningar på att du har stopp i avloppet. Då är det väldigt dumt att inte rensa avloppet innan skiten rinner upp i källaren.
Givetvis, men dessa förvarningar har jag hittills varit helt okunnig om. Berätta gärna mer.

GoC GoC skrev:
Hur är ledningen från hus till markbädd?
Byttes den samtidigt som ny markbädd lades?
Den är rak, rund, av gjutjärn, antagligen original (1957), samt filmad invändigt för sex år sen utan anmärkning. Den bör inte ha mer än två krökar, båda på mindre än 30-40 graders vinkel. Förre ägaren påstod att där fanns en svacka, men filmningen visade att det gjorde det inte alls.

GoC GoC skrev:
Och du löser inte ett tätt avlopp med en massa avloppsrent.
Förmodligen inte, men ibland får man bara För Mycket Av Problemen och vill ha en enkel utväg... :rolleyes:
 
C cpalm skrev:
- Skaffa en spolslang och fixa stoppen själv.
Förresten, tips på bra grejer? Avlopp är lite av min stora blinda fläck i det här med husägeriet.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Lite av det vanliga hittade de ju förstås, men inget som motiverade ett så kraftigt stopp. Inget annat heller tydligen.

För att få ett ”kraftigt stopp” så räcker det med några rottrådar i en ledningen. Skithuspapper fastnar och på några veckor har du en rejäl fördämning av skithuspapper och det var avsett för.

Givetvis, men dessa förvarningar har jag hittills varit helt okunnig om. Berätta gärna mer.
Det har skrivits tidigare om, t.ex vattennivån i toan blir lite högre än vanligt när du spolar.
Eller det gurglar i nått vattenlås.


Den är rak, rund, av gjutjärn, antagligen original (1957), samt filmad invändigt för sex år sen utan anmärkning. Den bör inte ha mer än två krökar, båda på mindre än 30-40 graders vinkel. Förre ägaren påstod att där fanns en svacka, men filmningen visade att det gjorde det inte alls.
Så gamla gjutjärnsrör bör bytas eller förses med ”strumpa”
Bäst före datum är nästan säkert passerat.
Skulle gissa på att det är några rottrådar i en skarv i ledningen. En spolbil som bara spolat med vatten tar inte bort dessa och typiskt att det kommer tillbaka. På sex år efter filmningen hinner mycket hända.
Trädrötter är duktiga på att hitta in i skarvar på avloppsledningar. Så mekanisk rensning med rotsåg i änden på rensfjädern kan fixa problemet något år. Men på sikt så behöver du byta ledningen.
Du kan spola med vatten men efter ett halvår är det tätt på nytt. (Själv har jag en gammal ordentlig Ridgid rensmaskin med 30m fjäder till, farsan var rörmokare) den har kommit till användning då en stor Alm har förmågan att skicka in rötterna i en skarv mellan min relinade avloppsledning och skarven mot det kommunala avloppet som ligger på grannens tomt.

Förmodligen inte, men ibland får man bara För Mycket Av Problemen och vill ha en enkel utväg... :rolleyes:
men kaustiksoda löser bara fett och smörja i ett köksavlopp, fixar inte en rejäl propp. Lite kul att rensa avlopp med rätt grejer. Jag hade en sån där slag till högtryckstvätten, visst fixade den ett stopp, men bara temporärt. Rören behöver rensas rejält med en ”såg” och en spiralfjäder som far runt och slår loss allt som sitter fast.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Förresten, tips på bra grejer? Avlopp är lite av min stora blinda fläck i det här med husägeriet.
En högtryckstvätt behöver du så klart, och en spolslang. Du behöver inget fancy, ta det som finns på byggvaruhuset som passar din högtryckstvätt. Jag använder en sådan här billig Kärcher för rensning av både rör och hängrännor och den är helt OK:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...ken-och-adaptrar/ror-hangrannerensare-220164/

Se till att du köper en som är tillräckligt lång för att nå igenom den längsta sträckningen, vilket brukar vara mellan huset och trekammarbrunnen. Jag har typ 21 m så 20 m är aaaningen för kort.
Ett par rejäla, långa gummihandskar är också en bra investering i sammanhanget ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En högtryckstvätt behöver du så klart, och en spolslang. Du behöver inget fancy, ta det som finns på byggvaruhuset som passar din högtryckstvätt. Jag använder en sådan här billig Kärcher för rensning av både rör och hängrännor och den är helt OK:
[länk]

Se till att du köper en som är tillräckligt lång för att nå igenom den längsta sträckningen, vilket brukar vara mellan huset och trekammarbrunnen. Jag har typ 21 m så 20 m är aaaningen för kort.
Ett par rejäla, långa gummihandskar är också en bra investering i sammanhanget ;)
En fråga bara, hur fixar spolslangen problemet till stoppet. Förutsatt att det inte är en del av ledningen som har bakfall?
En spolslang i all ära, men den kapar inte rötter, löser bara upp proppen av papper som fastnat i något och förorsakat stoppet och det är lika tätt om ett halvår.
Men till en massa andra grejer är den bra, men inte till seriös avloppsrensning.
 
C
GoC GoC skrev:
En fråga bara, hur fixar spolslangen problemet till stoppet.
Ha ha, ja som jag skrev i första inlägget så är det högst indirekt i och med att man lär sig var stoppen uppstår och därmed var man skall gräva när man tröttnat på att rensa. :D
 
Så, vad för såg ska man använda?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Så, vad för såg ska man använda?
T204 Funkar bra eller ev. T207.
Men du måste naturligtvis ha en rensmaskin med roterande fjäder att sätta verktyget på.

Bild på olika delar till rensmaskiner inklusive T204 och T207 verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoC GoC skrev:
T204 Funkar bra eller ev. T207.
Men du måste naturligtvis ha en rensmaskin med roterande fjäder att sätta verktyget på.

[bild]
Och vad för rensmaskin då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.