Håller på med renovering av korsvirkeshus och tänkte snygga till bjälkarna. Jag tog bort listerna som fanns mellan bjälkar och tak och på vissa ställen är det ganska stora glipor, frågan är vad jag skall använda för att fylla ut dessa hålrum. Jag vill inte använda lister utan tänkte mig ett fint avslut mellan tak (som är gipsskivor) och bjälkar.
Bästa svaret
Det brukar sitta hålkälslister över dessa skarvar. Ser trevligt och traditionellt ut, varför vill du inte ha det?
Hade inte så mycket detaljbilder tyvärr men här är ett rum vi gjorde med otroligt ojämna bjälkar i taket sen tidigare. Taket är pappspänt, sen är det hålkälslister, listerna är "tapetserade" med papper upp på det pappspända för att bli av med alla glipor mellan list och tak. Till slut är det målat med limfärg.J JoachimLö skrev:
Ser bra ut tycker jag naturligtvis eftersom det var jag som gjorde det
Delförstoring

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammanhangsbild

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för de fina bilderna, det ser verkligen bra ut. Om vi sätter lister igen blir det absolut din modell. Just nu kämpar vi med att ta bort färgen från bjälkarna, de är rödmålade med oljefärg och vi försöker få dem trärena. Ett stort jobb men närmar oss trärent på EN bjälke nu efter 2 dagars jobb
Dina svarta bjälkar ser fina ut.
Dina svarta bjälkar ser fina ut.
Liknande trådar
-
Är det nån som vet varför det är två anslutningar mellan hydrofor och ejektorpump
Vatten & Avlopp -
Hur lösa anslutning mellan kammin och murstock
Ved, Pellets, Flis -
Anslutning mellan frånluftskanal och slang från spiskåpa?
Ventilation -
Hur fyller ut stora glipor mellan gips och bjälke i mina takbjälkar?
Tak & Vind -
Anslutning av innerväggar mot yttervägg och mellanbjälklaget
Lösvirke & Timmerhus