Hej
Har en fullsmetadkopplingsdosa i en garderob.
Det jag vill göra är att installera spottar på toaletten på andra sidan väggen.
Toletten snålrenoveras (målning + spackling av hål). Lampan sitter på ett dåligt ställe och vi vill byta till spottar och planerar en taksäkning.
Vill allra helst sätta en dimmerpuck. Vid lampknappen är det också en gammal dosa - ont om plats.
För att komma till spottarna blir det till att borra igenom väggen uppe vid taket.
Kan man sätta en utanpåliggande dosa utanpå kopplingsdosan för att få mer plats? Eller bör man gå med ett bit kabel till en utanpåliggande dosa därman både går genom väggen och stoppar in sin dimmerpuck?
Andra lösningar?
Har en fullsmetadkopplingsdosa i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag vill göra är att installera spottar på toaletten på andra sidan väggen.
Toletten snålrenoveras (målning + spackling av hål). Lampan sitter på ett dåligt ställe och vi vill byta till spottar och planerar en taksäkning.
Vill allra helst sätta en dimmerpuck. Vid lampknappen är det också en gammal dosa - ont om plats.
För att komma till spottarna blir det till att borra igenom väggen uppe vid taket.
Kan man sätta en utanpåliggande dosa utanpå kopplingsdosan för att få mer plats? Eller bör man gå med ett bit kabel till en utanpåliggande dosa därman både går genom väggen och stoppar in sin dimmerpuck?
Andra lösningar?
Förstår inte varför du inte kan ha dimmerpuck i apparatdosan till strömbrytaren. Dom är ju gjorda för det. Köp Plejd, finns med brytare också, så har du hela skiten klart.
Men.. låt en elektriker göra jobbet.
Men.. låt en elektriker göra jobbet.
Det är en gammal plåtapparatdosa som ju är ganska grunda. Det finns helt enkelt inte plats bakom strömbrytaren.
Och nej tack jag är inte intresserad av att byta system - speciellt inte till plejd som dessutom inte är öppet Jag har redan ett dussin z-wave brytare så jag håller fast vid det.
Och nej tack jag är inte intresserad av att byta system - speciellt inte till plejd som dessutom inte är öppet Jag har redan ett dussin z-wave brytare så jag håller fast vid det.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Båda dina alternativ går bra, inte så mycket att tillägga, bara tänka på att man inte bryter den dubbla isoleringen, dvs kopplar man med enkelisolerade ledare i dosorna så får inte dessa komma i kontakt med byggnadsdelar utan dosans väggar ska täcka. Av den anledning kan det vara bättre med en separat utanpåliggande dosa.
Klicka här för att svara