Hej alla!

Jag förstår mig inte på hur vårt radiatorsystem är installerat. Allt är installerat av föregående ägare, ett företag som inte längre finns kvar, inför försäljning. Jag har aldrig lyckats få någon förklaring på hur jag ska hantera det.

Systemet har en luft/vatten-värmepump (Exoterm ECO10) av monoblock typ, installerad 2017/2018. Tidigare system jag har sett har alltid haft en kran där man kan fylla på vatten om trycket går ned. Eftersom det vätskan går ut till värmepumpen så ska man väl ha något köldtåligt istället för vatten. Vad ska man använda? Om det finns flera alternativ, kan det bli problem om man väljer något annat än det som är i systemet nu?

Den stora saken jag inte förstår är hur det är tänkt att man ska fylla på systemet över huvud taget? Allt jag kan hitta är ett ställe med en kran och en gängad utgång. Är det tänkt att man ska koppa på någon pump för att fylla på systemet? Kan de har gjort så och struntat i att fixa någon möjlighet att fylla på det på ett smidigt sätt?

Jag hade en rörmåkare här som tyckte det var konstigt och sa att jag borde prata med en kyltekniker, han gav dock inte intrycket av att ha någon större yrkeskunnskap. Har ringt flera rörmåkare och värmepumpsfirmor, men ingen vill komma och titta eftersom de inte jobbar med detta märke på värmepumpar.

Jag känner mig vilsen och skulle verkligen uppskatta lite vägledning!

Installation av radiatorsystem med mätare, ventiler och isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av radiatorsystem med expansionskärl, rör, ventiler och mätare i ett pannrum.
Skapa konto

Bästa svaret

Med tanke på materialval och utförande är det knappast ett svenskt företag som har installerat detta, och en fast installerad påfyllning är väldigt ovanlig utanför Sveriges gränser.

Köp gardena-kopplingar och gör en slangbit som passar mellan de markerade ventilerna, öppna först ena ventilen och sedan långsamt den andra tills trycket i systemet är runt 1 Bar. Anslutningarna ser ut att vara 3/4" och 1/2". När det är påfyllt tar du bort slangen och lägger den bredvid. Då det inte finns någon backventil i ventilerna finns annars risken att du kan få "smutsigt" värmevatten in i dricksvattnet.
VVS-installation med blå expantionskärl och markerade ventiler för påfyllning.
Skapa konto

C
Lite off-topic, men den där elanslutningen till cirkulationspumpen med tre st grön-gula FK-trådar som hänger fritt är inte OK. Kan inte varit en elektriker som gjort det där. Kan ju finnas anledning att misstänka att det finns fler konstigheter i anläggningen.

Den verkar vara ordentligt jordad iallafall...

• Gilla
Magagreat
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Med tanke på materialval och utförande är det knappast ett svenskt företag som har installerat detta, och en fast installerad påfyllning är väldigt ovanlig utanför Sveriges gränser.

Köp gardena-kopplingar och gör en slangbit som passar mellan de markerade ventilerna, öppna först ena ventilen och sedan långsamt den andra tills trycket i systemet är runt 1 Bar. Anslutningarna ser ut att vara 3/4" och 1/2". När det är påfyllt tar du bort slangen och lägger den bredvid. Då det inte finns någon backventil i ventilerna finns annars risken att du kan få "smutsigt" värmevatten in i dricksvattnet.
[bild]

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag fick upp trycket igen nu och det behövdes inte speciellt mycket vatten.

Jag släppte ut en skvätt av vätskan i systemet och det verkar vara en hel del av någon alkohol inblandat. Finns det en standardvätska man använder där? Kan det bli problem om man tar en annan vätska än det som råkade vara (om det finns flera standarder tänker jag)? Hur är det egentligen tänkt att man ska fylla på den vätskan?

C cpalm skrev:
Lite off-topic, men den där elanslutningen till cirkulationspumpen med tre st grön-gula FK-trådar som hänger fritt är inte OK. Kan inte varit en elektriker som gjort det där. Kan ju finnas anledning att misstänka att det finns fler konstigheter i anläggningen.
Det stämmer nog, men jag känner mig inte speciellt sugen på att göra om det när det fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.