Aha, jag blandade ihop T-Emballage/Katepal med Mataki för jag läste om båda.

De nämner flera möjliga sätt att täcka: listtäckning, enlagstäckning och tvålagstäckning - jag kan gissa men vill hellre få det förklarat av någon som vet :-)

Taket är 18 meter brett och 4,20 från nock till kant så 10 meters rullar räcker ju inte på bredden men däremot kant-nock-kant. Kanske en faktor?

Rickard.
Listtäckning kan du googla, inget för er skulle jag tro då det dubblar arbetet och ökar kostnaden. Dom andra 2 är precis vad det låter som och pappen du nämner har jag ingen aning om så väljer du den så läs deras dokumentation hur den ska läggas.

Min åsikt är dock att du väljer en ytpapp för minimun 3° (bättre material) och en som ska skruvas då du har ovanligt långt ner till råsponten. (och pappnubb är drygt att jobba med)

Klicktak kan du glömma att lägga ovanpå shingel.

Redigerat:
Ett tips man kan beakta är att om man lägger ett nytt plåttak som är platt. Typ "fusk" falsat tak så slipper man byta all plåt runt om eftersom den inte bygger i höjd. Spar en hel del tid och arbete!
Om du plåten är i god kondition.
Har man tätad spik/skruv med packning så ska det inte läcka ner vatten. Och om det med åren gryper ner en smula så tror jag knappast att man äventyrar hela taket/huset.

Tack för alla svar så långt - vi är nu en hel del klokare än innan jag skapade tråden. Fortsätter att läsa på och vi har inte bestämt oss än så fortsätt komma med tips - gärna mer shingel och ytpapp-tips.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Listtäckning kan du googla, inget för er skulle jag tro då det dubblar arbetet och ökar kostnaden. Dom andra 2 är precis vad det låter som och pappen du nämner har jag ingen aning om så väljer du den så läs deras dokumentation hur den ska läggas.

Min åsikt är dock att du väljer en ytpapp för minimun 3° (bättre material) och en som ska skruvas då du har ovanligt långt ner till råsponten. (och pappnubb är drygt att jobba med)

Klicktak kan du glömma att lägga ovanpå shingel.
Rickard, vi gillar ditt förslag men kan inte hitta någon brun ytpapp för skruvning. Mataki har bara skiffergrå och kristallsvart och pappa vill ha en brun eller beige nyans för att det ska gå ihop med resten. Har du några tips?

Rickard.
Tyvärr kan jag inte hjälpa er med brun papp, inte ens om ni köpte taket av mig hade jag löst brunt. Rött, vitt, grönt hade gått men inte brunt, visste inte att det existerade.

Så mitt tips blir kanske ointressant men kristallsvart är snyggt på dom allra flesta tak i mina ögon. (en länk med lite bilder på matakis kristallsvart)

https://www.byggahus.se/forum/threads/hantverkare-laegger-nytt-tak.343296/

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa er med brun papp, inte ens om ni köpte taket av mig hade jag löst brunt. Rött, vitt, grönt hade gått men inte brunt, visste inte att det existerade.

Så mitt tips blir kanske ointressant men kristallsvart är snyggt på dom allra flesta tak i mina ögon. (en länk med lite bilder på matakis kristallsvart)

[länk]
Tack för mer input!

T-Emballage's Super Pintari som jag nämnde en bit ovan finns i brunt men det har ju inte den där finessen med skruvning som Mataki's.

Så om nu brunt är det allra viktigaste för pappa och priset det näst viktigaste (Självtäck 3 är 30% dyrare än Super Pintari, dvs många tusenlappar för en pensionär är en faktor) så kan det bli svårt att övertyga pappa om den kristallsvarta Mataki Självtäck 3 istället.

Som du säger räcker ju inte 25mm pappspik för bra fäste genom de gamla lagren och skruva Super Pintari blir nog inte så bra men finns det då inte nån lite grövre "pappspik" man man använda istället - säg nån 35mm sak?

Bästa svaret

Rickard.
En snabb googling från mig gav ett resultat att katepal tillverkar något som heter toptite 6 som även fanns i brun. Den är dimensionerad som modern papp men i övrigt vet jag inget om dom 2 produkterna och vilken som är bäst. (kanske katepal som tillverkar båda?)

Jag förstår att priset är viktigt men man måste tänka lite på kr/år av tätt och fungerande tak. Billigast är sällan billigast i längden. Mataki självtäck 3 är deras dyraste/bästa gds papp medans den du länkar är deras enklaste (tror jag) så det är en knepig jämförelse.

Katepal är Finlands motsvarighet på Mataki och jag vet att dom tillverkar tätskiktsmattor (papp som svetsas) av hög kvalité.

Redigerat:
A ArneTW skrev:
Inte för att vara den som är den...

Är det nån som har hört om:

Problem med plåttak kring skruvar/spik osv?
Problem pga fallerande/gammal underlagspapp?
Vid ouppvärmda byggnader vet jag ej om det behövs papp överhuvudtaget för att få en skaplig livslängd, många lador häromkring har plåttak utan papp och de verkar klara sig en stund.
...?

/ATW
Japp, jag bytte mitt plåttak pga problem kring skruvar/spik :)

Mitt tak var spikat (klockspik) i topparna på plåten, ingen läkt utan spikat rätt igenom papp och spont. Med tidens gång hade spikarna börjat krypa uppåt/vibrera loss pga väder och vind. Detta gjorde att säkert 80% av spikarna (85kvm tak) gick att dra loss för hand. Nödlösning på det blev att plocka bort alla spikar som lossnade, doppa extra långa farmarskruv i sikaflex och skruva i dom i spikhålen.... Det höll åtminstone en vinter, sen byttes taket.

Problemet när man spikar i topparna är att plåten deformeras runt spikhålet och leder vattnet ner mot packningen och spikhålet. Numera skruvar man visserligen, men det ska inte skruvas i topparna av samma anledning....

Dumt att riskera när det finns bättre sätt.

T TVRS skrev:
Japp, jag bytte mitt plåttak pga problem kring skruvar/spik :)

Mitt tak var spikat (klockspik) i topparna på plåten, ingen läkt utan spikat rätt igenom papp och spont. Med tidens gång hade spikarna börjat krypa uppåt/vibrera loss pga väder och vind. Detta gjorde att säkert 80% av spikarna (85kvm tak) gick att dra loss för hand. Nödlösning på det blev att plocka bort alla spikar som lossnade, doppa extra långa farmarskruv i sikaflex och skruva i dom i spikhålen.... Det höll åtminstone en vinter, sen byttes taket.

Problemet när man spikar i topparna är att plåten deformeras runt spikhålet och leder vattnet ner mot packningen och spikhålet. Numera skruvar man visserligen, men det ska inte skruvas i topparna av samma anledning....

Dumt att riskera när det finns bättre sätt.
Var det några skador på råsponten?
Tror att utvecklingen gått mot tunnare takplåt som lättare deformeras så det kanske är sämre nu...

Min tro är att det kommer in lite vatten i spikhålen men det är inga mängder och det torkar upp innan det gör hittar igenom pappen.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.