Byggahus.se
Undrar om nån kan hjälpa mig om jag tänkt rätt kring FTX systemet och gärna tips på var jag ska installera ljuddämpare etc? Håller på att bygga huset just nu och tänkte installera systemet närmsta veckorna.
Bakgrund;
Nybyggt fritidshus med 195 + 45 mm isolering i väggar, 300mm i tak.
Längd: 13,2m x 6,1m. Takhöjd 2,40m i halva huset och kök/v-rum 5,6m (ryggåstak)
BOA totalt 90kvm varav loft 25kvm (öppet).
Uppvärmning är tänkt med Mitsubishi FH35 och en Heru 50 S2A (redan inköpt)
https://usv.se/produkt/ostberg-heru-50-s-2a-max-boyta-115-kvm/

Vi är 2st vuxna som bor här på heltid och 2st ungdomar varannan vecka och 2 hundar.
Tänkte installera aggregatet på kattvinden. Kan välja sida om det är till fördel för vibrationer/längre ljuddämpare etc.
Tanken är att kunna få kalluft från L/L även på sommaren till sovrummet via FTX - tror ni det går eller måste jag isåfall installera en kalluftaggregat?
Tack på förhand!
 
  • Ritning av ett fritidshus med markerade FTX-systemets komponenter och Mitsubishi FH35 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett loft med måttangivelser, illustrerande ett nybyggt hus i diskussion för FTX-systeminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa att koppla köksfläkten till FTX. Ljuddämparna sätter du direkt efter aggregatet, 2st 1m en på varje. Sen flexljuddämpare på varje don.
Ritning av husplan med markerade ventilationssystem för FTX och köksfläkt, inklusive ljuddämpare och flexljuddämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skippa att koppla köksfläkten till FTX. Ljuddämparna sätter du direkt efter aggregatet, 2st 1m en på varje. Sen flexljuddämpare på varje don.
[bild]
Tack för inputen Johannes!
De blåa "önskvärda" blir svårt då det är ryggåstak där :)
I den andra halvan av huset är det bjälklag 220mm så frågan är, bör man köra 160mm hela vägen om möjligt?
 
Skippa flexdämpare på frånluftsdonen.
De har risk att gå sönder vid rengöring..
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Skippa flexdämpare på frånluftsdonen.
De har risk att gå sönder vid rengöring..
Är detta verkligen ett stort problem? Beställde precis en sats från ALIG ventilation och det var mer eller mindre standard för dom så så stort problem kan det väl inte vara? Är det nån som faktiskt har en flexdämpare som gått sönder vid rensning?
 
P pappel skrev:
Är detta verkligen ett stort problem? Beställde precis en sats från ALIG ventilation och det var mer eller mindre standard för dom så så stort problem kan det väl inte vara? Är det nån som faktiskt har en flexdämpare som gått sönder vid rensning?
Vet faktiskt inte. Jag har bara fått tipset från två ventilationsinstallatörer. Känns onödigt bara om risk finns.
Jag kan tänka mig att det finns olika kvalite kanske och vad man rengör med.
Jag tycker dock inte de verkar jätterobusta på insidan, de jag själv köpt till tilluft.
 
Ja dom är väl ganska klena men rengöring av kanalerna är inte så ofta man gör. Fördelen att blanda är att dom dämpar lite olika i frekvensbandet.

Jag förstod att det inte går att sätta dom längts bort. Försök att hålla isär tilluft och frånluft så mycket som möjligt bara.
Normalt brukar man köra 160mm på stammen och från den grena ut till 100mm sista biten till donet.
 
  • Gilla
Stephan B
  • Laddar…

Bästa svaret

Mina tankar hur jag skulle konstruerat:
  • Golvyta 115 kvm ger ett lägsta luftflöde på 40 l/s vilket passar rätt bra om ni skall vara 4 personer i huset (10 l/s per person).
  • Sovrum minst 4 l/s per sovande, väljer 10 l/s tilluft per sovrum.
  • Detta ger 20 l/s tilluft över som jag hade försökt få ut i Storstugan
    Om det går hade jag placerat tilluftsdon (två don eller ett större don) på Loftet, t.ex. tilluftsdon i stödbensvägg eller i tak (kanaldragning i snedtak upp)
  • Frånluften 10 l/s i köket (100 don). Övriga 30 l/s i WC/Dusch (125 don), luftflödet behövs om 4 personer duschar + tvättmaskin.
  • Som föreslagits placera FTX-aggregat över Entre eller WC, undvik över sovrum.
    Bör monteras överluftsdon till WC då springa runt dörrblad blir för lite för 30 l/s.
Angående kylan som skall sprida sig til sovrummet så beror det på om du kan hålla värmen/solen ute ur huset så att L/L-pumpen kan kyla hela huset.
Har liknande lösning i mitt hus med L/L i hallen, kommer jag ihåg markiser m.m. är det svalt i hela huset på sommaren utan problem.
 
  • Gilla
Stephan B
  • Laddar…
Jag och släktingar + vänner har installerat med felxdämpare vid varje don och stora tuber direkt närmast FTX.
Sjukt tyst så man hör det in princip inte alls. Jag drog alla rör i vindsbjälklaget.


Håller i övrigt med Johannes Carlsson ovan.
 
Jag valde att placera aggregatet där jag ritade för att det blir trångt att ha det vid alla donen. Bara en extra fördel att det inte är vid sovrummen. De långa ljuddämparna tar ju en del plats.

Ångrar lite att jag inte körde till och frånluft i alla rum, då skulle det fungera bra även med helt täta (tysta) dörrar
 
Kan lägga till att jag placerade aggregatet (Heru 100) i en vagga som hängde ner från takstolarnas överkant. Dessutom står det på mjuka kummikuddar, en i varje hörn.
Ovanför badrummet på övervåningen ligger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.