Vill börja med att säga att jag inte fortsatte när jag insåg att jag var osäker.
Jag vet att det finns en uppsjö med trådar om liknande scenarion, men jag har inte hittat något som ser ut som det jag stötte på igår.
Bild 1: Såhär var kablarna kopplade till uttaget i taket. Blå till N och Vit till P.
Bild 2: NÄr jag lossade blå och vit och tog bort uttaget såg det ut såhär i dosan.
Bild 3: Blå kabel som var kopplad till N i uttaget är kopplad på P i strömbrytaren. Svart kabel som är kopplad på 1 i strömbrytaren går till klämma med 3 andra svarta som går vidare åt olika håll.
Jag skulle sätta upp en taklampa och blev osäker på om jag skulle sätta Blå till N och vit till L i lampan.
Jag vet att det finns en uppsjö med trådar om liknande scenarion, men jag har inte hittat något som ser ut som det jag stötte på igår.
Bild 1: Såhär var kablarna kopplade till uttaget i taket. Blå till N och Vit till P.
Bild 2: NÄr jag lossade blå och vit och tog bort uttaget såg det ut såhär i dosan.
Bild 3: Blå kabel som var kopplad till N i uttaget är kopplad på P i strömbrytaren. Svart kabel som är kopplad på 1 i strömbrytaren går till klämma med 3 andra svarta som går vidare åt olika håll.
Jag skulle sätta upp en taklampa och blev osäker på om jag skulle sätta Blå till N och vit till L i lampan.
Märklig färgkombo, men det är ju bara att plugga i taklampan för den bryr sig inte ett dugg om vilken färg som är fasen resp. nollan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det är inte alls fel att vara vaksam och åtgärda dessa färgval. Nästa person som behöver göra en förändring kan ju luras att tro att blå är nolla. Det är ju faktiskt felkopplat på lamputtaget. Det beror även på hur resten av anläggningen är utförd, om vit används som nolla och blå som tändtråd överlag. Då kan en notis på gruppförteckningen vara enklare.
E etompau skrev:
GoC skrev:
Det jag ska koppla in får inte plats om uttaget sitter kvar.
Ja det kan man fundera på. Och svaret finns senare. Kolllade inte så noga på strömbrytaren. Här har man tydligen dragit blå tändtråd och vit nolla. Men bäst är väl bara att koppla in sig på dom två trådarna till takuttaget och inte fundera på allt det övriga. Varför börja rota i grejer som fungerar. Två hål i taket för en kontakt till en lampa, på baksidan av kontakten två tårar med olika färg. Ny takarmatur ansluts på lämpligt vis till dessa två. Varför blanda in något mer?nisse123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Därför att anläggningen inte följer dagens regler kring ledarfärger och en fast anslutning behöver göras mot dessa trådar, så det är ett gyllene tillfälle att kolla upp detta och åtgärda.
Bästa svaret
Det är inget att åtgärda enligt min mening.Bo.Siltberg skrev:
Det är inte alls fel att vara vaksam och åtgärda dessa färgval. Nästa person som behöver göra en förändring kan ju luras att tro att blå är nolla. Det är ju faktiskt felkopplat på lamputtaget. Det beror även på hur resten av anläggningen är utförd, om vit används som nolla och blå som tändtråd överlag. Då kan en notis på gruppförteckningen vara enklare.
Det där är ett helt normalt och korrekt färgval för den tiden, jag är helt på elmont's linje att vit är nolla och blå tändtråd - troligen.
Fram till ca 1970-72 så var det vanligast med svart och vit som nolla och fas, men olika på olika orter (även på samma ort i viss utsträckning). Och väldigt vanliga färger på tändtråd var blå och gul, men även röd, framförallt i utanpåliggande installationer.
I TS lägenhet verkar det ganska tydligt vara vit som är nolla och svart som obruten fas (Uppsala-standard, inte sthlm-standard, brukar jag tänka)
Att börja i en sådan lägenhet att byta bara några ledare lite här och där till moderna färger blir bara sååå tokigt.
Då kommer man aldrig kunna veta om en blå, eller en vit, är tändtråd.
Byt inget alls, tills det är dags att byta allt - är mitt råd.
Och för att svara på själva frågan i första posten.
Anslut den vita till N
Anslut den blå till L.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Med "åtgärda" innefattade jag det jag skrev om en notering på gruppförteckning.
Nu har en vän med behörighet kollat. Vit är nolla, blå är tändtråd. Så som det var kopplat var alltså fel. Eftersom jag saknar behörighet och kände att det var något lurt är jag glad att jag inte kopplade, ÄVEN om det inte hade spelat någon roll. Fel är fel, och fel ska rättas till.
TAck för alla svar.
TAck för alla svar.