Ser i IKEA´s monteringsanvisning att de tycker man skall köra silikon på sidorna och inte bara på ovandelen.
Är det vanligt att man gör så och bör man göra det?
När jag tittat runt på diverse badrum så ser jag mest att man endast kört med silikon på ovansidan, se min bild, de är det rödmarkerade jag undrar om det är nödvändigt eller är det kosmetiskt?
När jag tittat runt på diverse badrum så ser jag mest att man endast kört med silikon på ovansidan, se min bild, de är det rödmarkerade jag undrar om det är nödvändigt eller är det kosmetiskt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som precis började radera inlägget då jag insåg att jag la det under helt fel ställe, kan man flytta inlägg?Erik_Hansson skrev:
Hur kommer det sig att så många badrum inte har det så? Eller är det bara jag som varit hos för många hemmafixare, kanske nyare bestämmelser?
Jag körde silikon enligt ovan i samtliga badrum och toa, hade först tänkt att skippa det men sen blev dottern stor nog att nå handfat stående på pall så nu tvättar hon händer, handfat, komod, väggar och golv i ett. Så mitt råd är, gör det enligt ovan om du ser risk för slabb och inte vill byta komod efter en tid.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Tråden flyttad
/moderator
/moderator
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har några sådana Ikea kommoder (God morgon) och jag la dit Silicon både på det gröna och det röda markerade ställena.B BeL2aKG skrev:Ser i IKEA´s monteringsanvisning att de tycker man skall köra silikon på sidorna och inte bara på ovandelen.
[bild]
För att limma tvättställ med komod så gör man det innan man lägger på själva tvättstället, visst detta förstärker ju säkert det hela.J Jarlsgård skrev:
Det har jag då aldrig gjort. Tvättstället i sig har ju en ganska hög egenvikt (iaf om det är porslin) så jag har bara silikonat för att säkerställa att det ligger kvar. Den mängden "limning" som det ger är fullt tillräckligt för att det inte ska rubba sigB BeL2aKG skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vi har fått ett badrumsskåp reklamerat på ett år efter att det svällt just här. Det var i o f s inte från Ikea och i en hyresrätt men man hade glömt att täta. Fastighetsägaren ville först få det till att jag tvättade händerna på fel sätt och därmed fick vatten att rinna utmed sidorna, varvid jag påpekade att det handlade om ett badrum och att väta är att vänta sig. Den byttes iallafall ut och den nya tätades... jag skulle definitivt silicona här efter det!
Klicka här för att svara