Elcentral med flera säkringsrader och jordfelsbrytare i tredje raden under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ok att placera en JFB i tredje raden? Eller ska den vara intill huvudbrytaren?

tommib
För överskådlighetens skull bör JFB vara placerad "över och till vänster" om det den betjänar. Personligen, i just detta fall, skulle jag kunna tänka mig att installera JFB längst ner eller på tredje raden men då tydligt märka upp att den betjänar hela centralen. Detta skulle jag göra för att slippa bygga om hela centralen. Notera att det är var jag personligen skulle ha gjort, det reflekterar inte på något sätt vad som är "rätt".

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Sätt den vart du vill i centralen, det innebär inga problem. Den som ska in och "rota" i den ska ha dom kunskaperna att han ser hur det är utfört så fort han öppnar "locket". Sedan kan man ju tycka att det är "snyggare" om man gör på vist sätt, men det är bara en smaksak.

• Gilla
alm82 och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med @tommib att det är bäst uppe till vänster om den servar hela centralen. Ser jag en JFB på sista raden t.ex. tar jag föregivet att den bara servar sista raden (lätt att kolla förstås, men det skulle vara min uppfattning om jag såg centralen med locket på)...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
tommib
Därav min tanke om tydlig uppmärkning. Det är inte alla som är inne i centraler och rotar även om de vet hur en JFB fungerar och hur "det brukar se ut". Håller helt med om att det är uppenbart hur det är kopplat när man öppnar.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
"Käpphästen" är att man ALDRIG ska tro nått tex pga placering av "grejer", det kan finnas hundra och en orsak till att grejen sitter just där den sitter. Så läs märkskylten OCH kontrollera.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
I TS fall kan den ju göra sig fint på fjärde raden, inget som förvirrar vid sidan av den där och hela tredje för utbyggnad med ev fler säkringar. Givetvis inget som hindrar placering var som helst, men som sagt bra med någon form av tanke eller logik om det går.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.