Tänker flytta värmepumpens utedel till annan sida av huset och behöver därmed nya rör dit för radiatorvattnet. Nuvarande ledning är 22 mm målade kopparrör inomhus, men funderade på att lägga 22 mm prisolrör på vinden (oisolerad vind, kanske 8 meter rörlängd) för att nå det nya pumpstället. Ger detta risk för kondens på vinden när det är kallt ute? Man kan ju alltid lägga extraisolerad prisol tänker jag, eller räcker det med den vanliga plastisoleringen?
https://www.rinkabyror.se/artikel/plusprisol-22-x-25-m/

Eller hade ni rekommenderat något helt annat?

Om rören aldrig kommer att vara kallare än omgivande luft så finns det ingen risk för kondens. Vad är det för effekt på värmepumpen? Räcker 22mm rör för det flöde den vill ha?

Tackar. Enligt bruksanvisningen har pumpen en värmeeffekt på 5,2 kW och ett flöde på 0,18 l/s. Låter 22 mm för snålt? Man kan ju iofs handla 28 mm om det skulle verka behövas.

useless useless skrev:
Om rören aldrig kommer att vara kallare än omgivande luft så finns det ingen risk för kondens. Vad är det för effekt på värmepumpen? Räcker 22mm rör för det flöde den vill ha?

Bästa svaret

5kW i 22mm ligger precis på gränsen, så jag skulle ha gått upp en storlek. Alternativt 25mm PEX-rör (den diffusionstäta varianten). PEX har lite lägre flödesmotstånd, så det blir lite lägre tryckfall jämfört med koppar.

• Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Hmm ja PEX är ju dessutom både billigare och lättare att krypa runt med på vinden. Bra tips, tack!

useless useless skrev:
5kW i 22mm ligger precis på gränsen, så jag skulle ha gått upp en storlek. Alternativt 25mm PEX-rör (den diffusionstäta varianten). PEX har lite lägre flödesmotstånd, så det blir lite lägre tryckfall jämfört med koppar.

Ja. Tänk på att 'vanlig' PEX för tappvatten inte är diffusionstät, så den får man inte använda i slutna värmesystem.

Det är då CombiPEX man ska ha?

useless useless skrev:
Ja. Tänk på att 'vanlig' PEX för tappvatten inte är diffusionstät, så den får man inte använda i slutna värmesystem.

Ja, om det är Uponors rör. Andra tillverkare har andra namn, t ex LKs universalrör.

• Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.