hahalj
Livslängden börjar närma sig sitt slut på vår nuvarande Daikin luft-vatten-värmepump och jag har så smått börjat titta på vad som ska bli ersättare. Helt klart är att vi måste ha en kraftigare modell än nuvarande 6 kW till vårt gamla hus på 148 kvm, mellan 10-12 kW är mer rimligt.

Men, jag vill ha en lösning som ger högre framledningstemperatur än vår nuvarande som kan ge max 55°C. Jag har för mig att jag sett andra ledande fabrikat som klarar upp till 65°C, men kan inte hitta det nu? Någon som vet någon tillverkare som klarar detta?

• Gilla
JockeG
  • Laddar…

Bästa svaret

Många nya varianter klarar det. Dock kanske inte i kombination med låg utetemp...
Nibe F2120 har det här arbetsområdet t ex:

Diagram över Nibe F2120 värmepumps arbetsområde med framlednings- och returledningstemperaturer vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Ja! Där är ju den jag kollade på för nåt år sedan. Visste väl det.
Det räcker gott och väl med 60°C vid -25°C, vår nuvarande ger långt ifrån det vid de temperaturerna som ändå inte inträffar särskilt ofta där vi bor.

P
hahalj hahalj skrev:
Livslängden börjar närma sig sitt slut på vår nuvarande Daikin luft-vatten-värmepump och jag har så smått börjat titta på vad som ska bli ersättare. Helt klart är att vi måste ha en kraftigare modell än nuvarande 6 kW till vårt gamla hus på 148 kvm, mellan 10-12 kW är mer rimligt.

Men, jag vill ha en lösning som ger högre framledningstemperatur än vår nuvarande som kan ge max 55°C. Jag har för mig att jag sett andra ledande fabrikat som klarar upp till 65°C, men kan inte hitta det nu? Någon som vet någon tillverkare som klarar detta?
Ja fem år är lång tid...

Ja, det är väl bara typ halva garantin kvar...

hahalj
electroluxaren skrev:
Ja fem år är lång tid...
Fem år? Lång tid för vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.