Hej,
Jag har mekanisk frånluftsventilation i radhuset på 170 m2 och ska byta ut frånluftsfläkten. Om jag ska följa riktlinjen på 0.35 l/s/m2 så borde jag alltså köra ca 60 l/s genom fläkten. Jag läste någonstans att det då är lämpligt att dimensionera fläkten för det dubbla så man har lite marginal. Stämmer det?

Sen är det också så att imkanalen är ihopbyggd med frånluften och jag tänkte inte ändra på det utan istället installera en alliance-fläkt i köket. Påverkar det dimensioneringen av frånluftsfläkten? Öka ytterligare?

Och en fråga till. Är det någon idé att sätta ljuddämpare i frånluftsystemet eller gör det varken till eller från?

Alliance-fläktar kan jobba i par. Fläkten på taket måste vara kompatibel med den i köksfläkten där också styrning av t.ex. forcerad ventilation görs. Google på alliancefläkten. Man kan sätta in kanalljudämpare men jag tror inte spelar så stor roll när frånluftsfläkten sitter uppe på taket.

Bästa svaret

Din takfläkt måste minst suga ut vad Alliancefläkten blåser ut (om du har villa varianten med inbyggd fläkt).
Tänk på att inte bara titta på friblåsande luftflödet, motståndet i kanalerna gör att fläkten ger lägre luftflöde.
Kanal ljuddämpare gör mycket för att du skall slippa höra takfläkten både när du lagar mat/forcerar, men även när den går på lågfart och ventilerar huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.