Hej!
Har en Bosch POF 1400 som jag och sonen använt i ett fräsbord. Nu får vi inte loss frässtålet. Knappen man trycker in för att låsa axeln släpper när man tar i och stålet sitter som berget. På väg att slänga fräsen men undrar om nån har en idé om hur vi räddar frässtålet? Annars så åker det med till Återbruket. Bosch POF 1400-fräs fastnat i fräsbord, inzoomad på låsknappen och frässtålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
V vanpire skrev:
Hej!
Har en Bosch POF 1400 som jag och sonen använt i ett fräsbord. Nu får vi inte loss frässtålet. Knappen man trycker in för att låsa axeln släpper när man tar i och stålet sitter som berget. På väg att slänga fräsen men undrar om nån har en idé om hur vi räddar frässtålet? Annars så åker det med till Återbruket.[bild]
Kan du inte hålla med en polygrip eller liknande i frässtålet istället för knappen?

Varför slänga fräsen? Är det något fel på den?

Om du inte vill skada stålet så kanske det får att bromsa vid fläkten istället om man lyfter en kåpa...

Har du provat alla möjliga ställen som knappen tar på? Har för mig att jag haft någon fräs där det stoppar på flera ställen men bara låser på ett ställe.

J
B badtastex skrev:
bromsa vid fläkten istället
Funkar inte då fläkten sitter på axeln som går rakt igenom till axeltappen ingen växellåda på dom , fläkten går sönder ,kanske går att hålla i stålet med en skiftnyckel och prova lossa muttern med klämmbackarna

S
Jag tror att anledningen till att den fastnat är att ni har satt i frässtålet för långt ner så att spännhylsan inte spänner som den ska.

Att hålla emot i stålet borde funka. Billigare med nytt frässtål än ny överhandsfräs.

Bästa svaret

Som det ser ut på bilden tror jag inte att skaftet bottnar i spännhylsan, såvida inte spännhylsan är ordentligt kort på den fräsen eller stålets skaft är ovanligt långt. Annars är det ju ett vanligt problem att man bottnar skaftet i spännhylsan och drar åt; vilket man inte bör.
Å andra sidan tycker jag att stålet ser ut att sitta väl långt ut, dvs skaftet borde vara längre in i spännhylsan (det är kanske det du menar, @sinuslinus?). Frågan är om det kan ställa till problem?

Jag skulle se om det finns fler än ett läge där spindellåset verkligen låser och annars greppa om stålet med en polygrip och försöka lossa spännhylsan.

Sista utvägen är väl att lämna in fräsen på verkstad, att skrota den känns väl drastiskt.
//Ronnie

S
Vi menar samma sak. (y)

N
Är det muttern som man spänner fast stålet med som inte kommer loss ? Om muttern är lös så brukar frässtålen lossna från spännhylsan om man knackar in dom lite.

Ta bort hela låsknappen och aluminiumkåpan, det brukar sitta 2 eller 4st skruvar som håller aluminiumkåpan som den röda knappen sitter i, bakom den är axeln oftast planfräst så att man kan använda en fast nyckel (typ 12mm)
Den röda knappen är oftast en plåtbit som är som ett U som blir deformerad om man har dragit lite för hårt.
Sen kan man dra fast allt mycket hårdare vilket kan vara bra när man kör lite för våldsamt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.