Hej
Enligt bild har pannraden i takbrytet släppt i stormen, några pannor rasade ned.
Har själv lite svårt med höjder, obehagligt att stå på bandtäckta taket under, och sen stege upp är inte min grej......
Taket lades om av större firma för 2,5 år sedan. Antar att dom spikat sista raden, men har inte hunnit verifiera.
Så frågan är:
Skall jag reklamera?
Koppla in försäkringsbolaget?
Ta smällen själv och ringa ngn som klarar höjder bättre (hantverkare)?
Sen att ställa en stege på taket lär väl inte vara populärt skyddsmässigt. Så kanske blir dyrt med firma?
Enligt bild har pannraden i takbrytet släppt i stormen, några pannor rasade ned.
Har själv lite svårt med höjder, obehagligt att stå på bandtäckta taket under, och sen stege upp är inte min grej......
Taket lades om av större firma för 2,5 år sedan. Antar att dom spikat sista raden, men har inte hunnit verifiera.
Så frågan är:
Skall jag reklamera?
Koppla in försäkringsbolaget?
Ta smällen själv och ringa ngn som klarar höjder bättre (hantverkare)?
Sen att ställa en stege på taket lär väl inte vara populärt skyddsmässigt. Så kanske blir dyrt med firma?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en ny tråd som avhandlar avblåsta vindskenor. 10 års reklamationstid, så kontakta företaget som gjort jobbet.
Att slå en signal till försäkringsbolaget skadar väl inte heller.
En firma lär använda lift eller byggställningar.
Att slå en signal till försäkringsbolaget skadar väl inte heller.
En firma lär använda lift eller byggställningar.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Pannraden omedelbart ovan brytningen ska vara kramlad eller spikad. På takets nedre del (där taklutningen är större än 60 grader) ska samtliga pannor kramlas eller spikas. Detta har gällt sedan ByggAMA 1960. Takläggarna (som uppenbarligen inte är yrkeskunniga) bör följa det oavsett om ni har skriftligt avtal eller inte.
Ok, låter som jag får ringa entreprenören i morgon...J justusandersson skrev:Pannraden omedelbart ovan brytningen ska vara kramlad eller spikad. På takets nedre del (där taklutningen är större än 60 grader) ska samtliga pannor kramlas eller spikas. Detta har gällt sedan ByggAMA 1960. Takläggarna (som uppenbarligen inte är yrkeskunniga) bör följa det oavsett om ni har skriftligt avtal eller inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den frågan ligger klart utanför mitt kompetensområde tyvärr. Det är inte så svårt att fixa till det om man har en bra ställning eller lift, men gillar man inte höjder så ska man avstå själv. Om man inte är proffs ska man aldrig jobba med hus från stege. Det går att bygga en ställning som gör att man kommer väldigt nära.Larsa skrev:
Fixa pannorna hade ju inte varit ngt problem om jag kom åt. Men taket under sticker ut ca 3,5 m, så man måste ju bygga ställning uppe på det. Skylift går inte att få in, måste lyftas på plats med kranbil isf.
Jag har anmält till försäkringsbolaget, så får vi se vad dom säger
Jag har anmält till försäkringsbolaget, så får vi se vad dom säger
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spontant tycker man att det borde täckas av försäkringen, med en viss självrisk, men min erfarenhet av försäkringsbolag är att de alltid hittar kryphål. Jag hoppas du har tur.
Får du inte in en lift, så är bästa alternativet att bygga en stadig ställning, typ Haki treplank, så nära fasaden du kan komma. Från denna ställning kan du sedan bygga en plattform som i sin innersta del vilar (med mellanlägg av trä) på plåttaket. Hakiställningar är tunga och jobbiga men billiga att hyra en längre tid. Sedan finns det lättmetallställningar som är enkla att hantera men dyra i hyra.
Får du inte in en lift, så är bästa alternativet att bygga en stadig ställning, typ Haki treplank, så nära fasaden du kan komma. Från denna ställning kan du sedan bygga en plattform som i sin innersta del vilar (med mellanlägg av trä) på plåttaket. Hakiställningar är tunga och jobbiga men billiga att hyra en längre tid. Sedan finns det lättmetallställningar som är enkla att hantera men dyra i hyra.
Finns det nått bra sätt att förankra pannorna på den raden på ett mansardtak?
Mina var spikade som vanligt i ovankant men två gånger har ändå flera pannor lossnat då det stormat kraftigt. Pannorna sticker ut nån cm och det räcker för att vinden i stormbyarna ska få dom att lyfta lite i nederkant sedan ligger de och slår och tillslut spricker dom och lossnar.
Sist limmade jag fast pannorna i varandra i sidled och även i nederkant mot den branta delens överdel och sedan dess har dom legat still och klarat några stormar.
Mitt hus ligger ganska utsatt.
Mina var spikade som vanligt i ovankant men två gånger har ändå flera pannor lossnat då det stormat kraftigt. Pannorna sticker ut nån cm och det räcker för att vinden i stormbyarna ska få dom att lyfta lite i nederkant sedan ligger de och slår och tillslut spricker dom och lossnar.
Sist limmade jag fast pannorna i varandra i sidled och även i nederkant mot den branta delens överdel och sedan dess har dom legat still och klarat några stormar.
Mitt hus ligger ganska utsatt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man använder rostfria klamror som hakas i bärläkten och tar tag om pannornas undersida i dalarna (vid tvåkupigt tegel krävs två klamror).
Är det underspänne du menar? Kapar man dom då för sista raden?
Jag tror takläggarna skruvade pannorna, och i princip alla även om det bara är krav på brantaste delen
https://www.bauhaus.se/underspanne-vittinge-100st-pk.html
Jag tror takläggarna skruvade pannorna, och i princip alla även om det bara är krav på brantaste delen
https://www.bauhaus.se/underspanne-vittinge-100st-pk.html
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja det är en variant, det finns många. Vanligast är S-formade. Det beror lite på hur nedersta bärläkten är monterad. Ibland behöver man borra ett litet hål i bärläkten för att få dem på plats på bästa sätt.
Klicka här för att svara