Hej!

Skulle byta ut lite strömbrytare och allt gick fint tills jag kom till entren med en trappkoppling.
Var så självsäker efter ett tiotal brytare så jag brydde mig inte om att memorera hur det såg ut på de gamla..

på ena sidan har jag en trappbrytare med
SVART
VIT
BRUN

'på andra sidan en dubbeltrapp (även till fasadbelysning)
SVART
VIT
BRUN
GRÅ

VIT har kontakt med VIT
BRUN har kontakt med BRUN
SVART är 230V på båda sidor!!!

Problemet när jag kopplar in detta blir att jag inte kan släcka på den ena knappen när den andra är påslagen.

Vad jag kan minnas så satt SVART (230V) på ena utgången på den gamla brytaren, men jag får inte ihop det om jag provar så heller.

Rätt ska väll vara VIT och BRUN på utgångarna och SVART på ingång.

Hjälp.
 
Redigerat:
Summern låter mellan SVART OCH SVART utan säkring inkopplad.
 
  • Elektriska kablar utan säkring kopplade till taklamphållare, blå och brun tråd synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektrisk summern ansluten med bruna och blå ledningar i en väggdosa utan säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med kopplingsklämma och oskyddade kablar som sticker ut från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BRUN i taket har kontakt med BRUN på båda strömställarna.
 
Tror jag löste det själv nu...

VIT in på bågge sidor
BRUN och SVART ut

då fungerar det iaf..
 

Bästa svaret

Du har en sparkopplad trapp,
Brun = tändtråd, på ena ”pil ut”
Vit = ren mellantråd, ska ligga på ”P”/”L”/”pil in”
Svart = fas, ska ligga på andra ”pil ut”

Ta och byt ut den blåa bygeln till en bit svart tråd.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.