Hej!
Skulle byta ut lite strömbrytare och allt gick fint tills jag kom till entren med en trappkoppling.
Var så självsäker efter ett tiotal brytare så jag brydde mig inte om att memorera hur det såg ut på de gamla..
på ena sidan har jag en trappbrytare med
SVART
VIT
BRUN
'på andra sidan en dubbeltrapp (även till fasadbelysning)
SVART
VIT
BRUN
GRÅ
VIT har kontakt med VIT
BRUN har kontakt med BRUN
SVART är 230V på båda sidor!!!
Problemet när jag kopplar in detta blir att jag inte kan släcka på den ena knappen när den andra är påslagen.
Vad jag kan minnas så satt SVART (230V) på ena utgången på den gamla brytaren, men jag får inte ihop det om jag provar så heller.
Rätt ska väll vara VIT och BRUN på utgångarna och SVART på ingång.
Hjälp.
Skulle byta ut lite strömbrytare och allt gick fint tills jag kom till entren med en trappkoppling.
Var så självsäker efter ett tiotal brytare så jag brydde mig inte om att memorera hur det såg ut på de gamla..
på ena sidan har jag en trappbrytare med
SVART
VIT
BRUN
'på andra sidan en dubbeltrapp (även till fasadbelysning)
SVART
VIT
BRUN
GRÅ
VIT har kontakt med VIT
BRUN har kontakt med BRUN
SVART är 230V på båda sidor!!!
Problemet när jag kopplar in detta blir att jag inte kan släcka på den ena knappen när den andra är påslagen.
Vad jag kan minnas så satt SVART (230V) på ena utgången på den gamla brytaren, men jag får inte ihop det om jag provar så heller.
Rätt ska väll vara VIT och BRUN på utgångarna och SVART på ingång.
Hjälp.
Redigerat:
Summern låter mellan SVART OCH SVART utan säkring inkopplad.
Bästa svaret
Klicka här för att svara


