Hej!
Jag har en Nibe Compact 200 som börjat läcka. VVB:n är seriekopplad med en Nibe frånluftspump f370.
Det ser ut som om det borde vara en ganska enkel sak att byta ut VVB:n mot en likadan. Det enda som ser ut att skilja mellan min och de nyare är att anslutningarna är flyttade några centimeter.
Vad händer om jag stänger av inkommande kallvatten till frånluftsvärmepumpen (1 i bilden) och skruvar av röret mellan FVP och VVB (2)? Alltså utgående varmvatten från FVP till röret för inkommande vatten till VVB. Det finns ingen avstängningsventil på denna anslutning.
Kommer varmvattnet i FVP:n (eller VVB:N) att rinna ut?
Måste jag tömma även FVP:n?
Om möjligt tänkte jag göra det i två steg - först ta bort den gamla och tillfälligt koppla varmvattnet från FVP till husets varmvattenfördelare, vilket ser ut som om det bara är att koppla om en slang. Sedan i lugn och ro få en ny VVB på plats och fixa seriekopplingen. Vågar jag?
Jag har en Nibe Compact 200 som börjat läcka. VVB:n är seriekopplad med en Nibe frånluftspump f370.
Det ser ut som om det borde vara en ganska enkel sak att byta ut VVB:n mot en likadan. Det enda som ser ut att skilja mellan min och de nyare är att anslutningarna är flyttade några centimeter.
Vad händer om jag stänger av inkommande kallvatten till frånluftsvärmepumpen (1 i bilden) och skruvar av röret mellan FVP och VVB (2)? Alltså utgående varmvatten från FVP till röret för inkommande vatten till VVB. Det finns ingen avstängningsventil på denna anslutning.
Kommer varmvattnet i FVP:n (eller VVB:N) att rinna ut?
Måste jag tömma även FVP:n?
Om möjligt tänkte jag göra det i två steg - först ta bort den gamla och tillfälligt koppla varmvattnet från FVP till husets varmvattenfördelare, vilket ser ut som om det bara är att koppla om en slang. Sedan i lugn och ro få en ny VVB på plats och fixa seriekopplingen. Vågar jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svar!
Då borde ordningen bli:
1. Stäng av inkommande vatten
2. Bryt elen till VVB och FVP(?)
3. Töm VVB
4. Lossa inkommande vatten till VVB.
Det är moment 3 och 4 som oroar mig - Kan jag tömma VVB utan att det fylls på från FVP? M.a.o. måste jag tömma bägge?
Om jag tar bort inkommande anslutning på VVB utan att den är tömd, kommer det att forsa 60 gradigt vatten? Det är ingen fara om det rinner några liter vatten, det som oroar är risken för att skållning.
Då borde ordningen bli:
1. Stäng av inkommande vatten
2. Bryt elen till VVB och FVP(?)
3. Töm VVB
4. Lossa inkommande vatten till VVB.
Det är moment 3 och 4 som oroar mig - Kan jag tömma VVB utan att det fylls på från FVP? M.a.o. måste jag tömma bägge?
Om jag tar bort inkommande anslutning på VVB utan att den är tömd, kommer det att forsa 60 gradigt vatten? Det är ingen fara om det rinner några liter vatten, det som oroar är risken för att skållning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Varför inte bara koppla varmvattnet direkt från F370? Då slipper du köpa en ny beredare
Finns det någon avtappningskran på elberedaren? I så fall är det väl bara att öppna den lagom mycket och vänta tills det slutar rinna. Helst dra en slang till en golvbrunn så blir det inte så dimmigt i rummet...
Det finns en slang mellan säkerhetsventilen och golvbrunn. Det jag undrar är om det även kommer att tömma FVP:ns varmvatten. Skulle föredra att slippa det.useless skrev:
Bästa svaret
Klicka här för att svara
