Hej!

Jag har en Nibe Compact 200 som börjat läcka. VVB:n är seriekopplad med en Nibe frånluftspump f370.

Det ser ut som om det borde vara en ganska enkel sak att byta ut VVB:n mot en likadan. Det enda som ser ut att skilja mellan min och de nyare är att anslutningarna är flyttade några centimeter.

Vad händer om jag stänger av inkommande kallvatten till frånluftsvärmepumpen (1 i bilden) och skruvar av röret mellan FVP och VVB (2)? Alltså utgående varmvatten från FVP till röret för inkommande vatten till VVB. Det finns ingen avstängningsventil på denna anslutning.

Kommer varmvattnet i FVP:n (eller VVB:N) att rinna ut?
Måste jag tömma även FVP:n?

Om möjligt tänkte jag göra det i två steg - först ta bort den gamla och tillfälligt koppla varmvattnet från FVP till husets varmvattenfördelare, vilket ser ut som om det bara är att koppla om en slang. Sedan i lugn och ro få en ny VVB på plats och fixa seriekopplingen. Vågar jag?
Schema över koppling mellan frånluftsvärmepump och varmvattenberedare med markerade anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varmvattnet tas vanligtvis från toppen på beredaren via ett invändigt rör, så det borde inte rinna ut så många liter ur värmepumpens beredare.
Passa på att sätta en ventil mellan när du ändå håller på.
 
Tack för svar!
Då borde ordningen bli:
1. Stäng av inkommande vatten
2. Bryt elen till VVB och FVP(?)
3. Töm VVB
4. Lossa inkommande vatten till VVB.

Det är moment 3 och 4 som oroar mig - Kan jag tömma VVB utan att det fylls på från FVP? M.a.o. måste jag tömma bägge?
Om jag tar bort inkommande anslutning på VVB utan att den är tömd, kommer det att forsa 60 gradigt vatten? Det är ingen fara om det rinner några liter vatten, det som oroar är risken för att skållning.
 
Varför inte bara koppla varmvattnet direkt från F370? Då slipper du köpa en ny beredare
 
Finns det någon avtappningskran på elberedaren? I så fall är det väl bara att öppna den lagom mycket och vänta tills det slutar rinna. Helst dra en slang till en golvbrunn så blir det inte så dimmigt i rummet...
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Varför inte bara koppla varmvattnet direkt från F370? Då slipper du köpa en ny beredare
Det blir tyvärr lite i minsta laget med hänsyn till varmvattenbehovet.
 
useless useless skrev:
Finns det någon avtappningskran på elberedaren? I så fall är det väl bara att öppna den lagom mycket och vänta tills det slutar rinna. Helst dra en slang till en golvbrunn så blir det inte så dimmigt i rummet...
Det finns en slang mellan säkerhetsventilen och golvbrunn. Det jag undrar är om det även kommer att tömma FVP:ns varmvatten. Skulle föredra att slippa det.
 

Bästa svaret

Det kommer att rinna ut några liter tills nivån är vid det interna röret som går från XL4. Resten blir kvar såvida du inte lossar inkommande kallvattenanslutning.

Schematisk illustration av en värmesystemsanslutning med markeringar för värmebärare och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!

Då borde jag kunna köra frånluftsvärmepumpen under tiden som jag försöker att få kopplingarna på plats.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.