Hej,
Jag behöver byta lås (många nycklar på vift) till dörrarna i vårt hus. Det är en ytterdörr och två altandörrar som idag har samma nycklar. Altandörrarna har låset på insidan.
Cylindern till altandörrarna ser ut som nedan (den lösa cylindern). Den till ytterdörren är på nästa bild. Ytterdörren har manuellt vred på insidan. Vilka typer av cylindrar bör jag köpa? ASSA har en rad typer (d12, d13, Max) med olika undermodeller. Lite av en djungel.
Ytterdörren är ju snyggt patinerad av tidens tand, hur mycket kan man byta där eller finns mörkare cylindrar än standard rostfritt stål?
Jag behöver byta lås (många nycklar på vift) till dörrarna i vårt hus. Det är en ytterdörr och två altandörrar som idag har samma nycklar. Altandörrarna har låset på insidan.
Cylindern till altandörrarna ser ut som nedan (den lösa cylindern). Den till ytterdörren är på nästa bild. Ytterdörren har manuellt vred på insidan. Vilka typer av cylindrar bör jag köpa? ASSA har en rad typer (d12, d13, Max) med olika undermodeller. Lite av en djungel.
Ytterdörren är ju snyggt patinerad av tidens tand, hur mycket kan man byta där eller finns mörkare cylindrar än standard rostfritt stål?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående val av låscylindrar så välj de du vill ha och den ytbehandlingen du önskar.
Ytbehandlingen du har i understa bilden är brunoxid (044) men den har ärgat med åren, personligen tycker jag den blivit vackrare med ärg än en ny.
Angående d12, d13, Max så är d13 och d12 väldigt lika funktionsmässigt med skillnaden att d12 är kopieringsskyddad medan d13 saknar kopieringsskydd.
Assa Max bör du inte välja då dom är dyra och användes mycket före d12, om du kontrollerar hur länge de juridiska kopieringsskydden gäller samt pris så finns det ingen orsak att välja Assa Max istället för d12, jag rekommenderar inte att du väljer Max.
Det finns även andra fabrikat av låscylindrar t.ex dorma-DMS och kaba experT men fabrikatet är inte speciellt viktigt så länge man köper riktiga låscylindrar och inte de dåliga no-name kina låscylindrar.
Det finns olika utformningar av låscylindrar och de jag ser på bilderna ser ut som vanliga ovala låscylindrar med kort medbringare (ASSA 701).
När du ändå ska byta så rekommenderar jag att du funderar på om du ska byta mer än endast låscylindrarna och kanske byta hela låssatser istället så du får lås som uppfyller klass3 det som brukar omnämnas som "godkända lås" även om försäkringsbolaget inte ställer några krav på låsningen (hör med försäkringsbolaget om de ställer krav på lås).
Här finns information om ytbehandlingar broschyren är framtagen för trycken.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSA/Products/Broschyrer Svenska/Ytbehandling/M2495.1004 Ytbehandling.pdf
Ytbehandlingen du har i understa bilden är brunoxid (044) men den har ärgat med åren, personligen tycker jag den blivit vackrare med ärg än en ny.
Angående d12, d13, Max så är d13 och d12 väldigt lika funktionsmässigt med skillnaden att d12 är kopieringsskyddad medan d13 saknar kopieringsskydd.
Assa Max bör du inte välja då dom är dyra och användes mycket före d12, om du kontrollerar hur länge de juridiska kopieringsskydden gäller samt pris så finns det ingen orsak att välja Assa Max istället för d12, jag rekommenderar inte att du väljer Max.
Det finns även andra fabrikat av låscylindrar t.ex dorma-DMS och kaba experT men fabrikatet är inte speciellt viktigt så länge man köper riktiga låscylindrar och inte de dåliga no-name kina låscylindrar.
Det finns olika utformningar av låscylindrar och de jag ser på bilderna ser ut som vanliga ovala låscylindrar med kort medbringare (ASSA 701).
När du ändå ska byta så rekommenderar jag att du funderar på om du ska byta mer än endast låscylindrarna och kanske byta hela låssatser istället så du får lås som uppfyller klass3 det som brukar omnämnas som "godkända lås" även om försäkringsbolaget inte ställer några krav på låsningen (hör med försäkringsbolaget om de ställer krav på lås).
Här finns information om ytbehandlingar broschyren är framtagen för trycken.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/Other/ASSA/Products/Broschyrer Svenska/Ytbehandling/M2495.1004 Ytbehandling.pdf
Stor tack för svar. Om man ska byta cylinderringen också (i brunoxid då som du föreslog, såg väldigt bra ut) - vilken höjd/djup ska den normalt ha? Den nuvarande är ca 12 mm djup, men som syns på bilden sticker låscylindern ut. Ska den göra det eller ska man välja en djupare cylinderring?
Tack för svaret. Med låssats menar du då en sådan här? https://www.laskompaniet.se/product/lassats-assa-entr-d12-k1-brunoxid1 123abc skrev:Angående val av låscylindrar så välj de du vill ha och den ytbehandlingen du önskar.
Ytbehandlingen du har i understa bilden är brunoxid (044) men den har ärgat med åren, personligen tycker jag den blivit vackrare med ärg än en ny.
Angående d12, d13, Max så är d13 och d12 väldigt lika funktionsmässigt med skillnaden att d12 är kopieringsskyddad medan d13 saknar kopieringsskydd.
Assa Max bör du inte välja då dom är dyra och användes mycket före d12, om du kontrollerar hur länge de juridiska kopieringsskydden gäller samt pris så finns det ingen orsak att välja Assa Max istället för d12, jag rekommenderar inte att du väljer Max.
Det finns även andra fabrikat av låscylindrar t.ex dorma-DMS och kaba experT men fabrikatet är inte speciellt viktigt så länge man köper riktiga låscylindrar och inte de dåliga no-name kina låscylindrar.
Det finns olika utformningar av låscylindrar och de jag ser på bilderna ser ut som vanliga ovala låscylindrar med kort medbringare (ASSA 701).
När du ändå ska byta så rekommenderar jag att du funderar på om du ska byta mer än endast låscylindrarna och kanske byta hela låssatser istället så du får lås som uppfyller klass3 det som brukar omnämnas som "godkända lås" även om försäkringsbolaget inte ställer några krav på låsningen (hör med försäkringsbolaget om de ställer krav på lås).
Här finns information om ytbehandlingar broschyren är framtagen för trycken.
[länk] Svenska/Ytbehandling/M2495.1004 Ytbehandling.pdf
Skillnaden är att man får en täckplatta på insidan? Men att det på något sätt också gör helheten säkrare. Jag har en ASSA 2002 liggandes från en ny ytterdörr där vi satte in Yale istället. Vettigt att sätta in den i dörren istället för det gamla låshuset? Som då liksom resten är från ca 1980. Men det ger inte samma godkända totala nivå som att köpa en hel låssats då?
Bästa svaret
Ja det är en sådan jag menar men även dormas låssats med kopieringsskyddade nycklar fungerar lika bra.N noupe skrev:Tack för svaret. Med låssats menar du då en sådan här? [länk]
Skillnaden är att man får en täckplatta på insidan? Men att det på något sätt också gör helheten säkrare. Jag har en ASSA 2002 liggandes från en ny ytterdörr där vi satte in Yale istället. Vettigt att sätta in den i dörren istället för det gamla låshuset? Som då liksom resten är från ca 1980. Men det ger inte samma godkända totala nivå som att köpa en hel låssats då?
https://www.laskompaniet.se/product/dorma-lassats-duo-2-dms
Av någon orsak ser jag inte den i brunoxid hos låskompaniet men dom har säkert det om du frågar och du vill ha brunoxid, postar en länk där den finns i brunoxid, det är även väldigt bra pris på låssatsen i nickel där.
https://www.lasprodukter.se/product/lassats-dorma-duo-2
Vid den länken står det konstigt nog att det inte går att beställa lika låsning
Dorma och de andra fabrikaten har mycket riktigt en täckbricka på insidans låscylinder vid runda låscylindrar, det är endast assa som inte har den täckbrickan utan assa använder cylinderhylsor istället.
Om man vill ha cylinderhylsa istället för en täckskylt är ett estetiskt val det skiljer inte i funktion, cylinderhylsorna har en tunn ytbehandling som vanligtvis slits/nöts bort snabbare men de är även väldigt lätt att byta ut en sliten cylinderhylsa.
Om de befintliga assa 2002 du har är komplett så kan det användas om den har andra nycklar än de du har på vift, kontrollera även att det låshuset är av den nyare modellen där stolpen sitter "runt" låshuset då de äldre hade väldiga problem med kvaliteten och jag hade inte använt en av de äldre versionerna.
Ett komplett assa 2002 är lika bra som nya men de nya finns med kopieringsskyddade nycklar.
Angående cylinderringen så är den 13mm inte 12mm (det finns inte 12 utan 11 eller 13mm), jag hade inte bytt cylinderringen om jag endast bytt låscylindern då den ärgade är vackrare enligt mig.
Låscylindern sticker inte ut mer än 2mm så det är okej, nästa höjd blir 16mm (då ligger låscylindern lågt), om du fortfarande vill byta cylinderringen så köp då en cylinderring "kombi" både Dorma och ASSA har dessa cylinderringar som klarar flera höjder och en 11-16 eller 8-21 täcker låscylindern väldigt bra och du slipper utsticket helt.
Klicka här för att svara
