Hej,

Skulle byta ut eluttaget till kylen i samband med att jag satte in en ny kyl, men när jag skruvat isär allting så har jag en röd kabel som var kopplad till jorden på gamla uttaget och två grå kablar. Vet att röd ledare en gång i tiden var vanligt som jord.

Känns det vettigt att lita på att röd faktiskt är jord och mäta fram fas och nolla med multimeter? Har läst omkring och hittat lite motstridiga åsikter, ingen som verkar ha haft just det här problemet heller. Kände att det var bäst att få lite extra input.

Mvh
Fredrik

Bästa svaret

Låter högst troligt att röd är jord i din anläggning eftersom du säger att röd ledare satt på jordplinten på det gamla uttaget.
Vilken som sedan är fas och neutralledare har ingen praktisk betydelse i ett vanligt eluttag då stickkontakten ej är polariserad.

Notera att detta är ett diskussionsforum och texterna skrivs i god tro, inga garantier lämnas dock.

• Gilla
Arch
  • Laddar…
Du skulle ju kunna mäta fram att röd verkligen är jord. Om du drar fram en jordad skarvsladd från något mer trovärdigt uttag i huset, så kan du mäta mot jord i det uttaget. Eller om du har "sann jord" i rummet, via någon vattenradiator (under förutsättning att värmesystemet inte har modernare PEX plaströr).

Då kan du börja med att mäta att du inte har spänning mellan den röda och jord. Och sedan kan du göra en resistansmätning mellan röd och jord. Om du har jordfelsbrytare i huset, så kan du resistansmäta med den avslagen. Har du då fortfarande kontakt mellan röd och jord, så kan man helt lita på att den ÄR jord.

• Gilla
Arch och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.