2 641 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Golvbjälklag till garage
Hej
Riktigt så illa som rubriken lyder är det inte.
Ska inte bygga ett garage för en bil men för en större gräsklippare som väger ca 450 kg.
Ska bli en atefall på ca 25 m2 med ca måtten 4x6 meter.Golvet ska tåla vikten av gräsklipparen.
Av olika anledningar vill jag inte gjuta en platta utan bygga i trä.
Tänkte gjuta 4 rader med plintar med ca 1200 mm cc måt åt alla håll. Totalt 24 plintar.
Regla med 195x45 reglar.
Kommer golvet att hålla?
Färre/fler plintar?
Grövre/mindre reglar?
Vilket skivmaterial rekomenderar ni som golv?
Mvh
Rasmus
Riktigt så illa som rubriken lyder är det inte.
Ska inte bygga ett garage för en bil men för en större gräsklippare som väger ca 450 kg.
Ska bli en atefall på ca 25 m2 med ca måtten 4x6 meter.Golvet ska tåla vikten av gräsklipparen.
Av olika anledningar vill jag inte gjuta en platta utan bygga i trä.
Tänkte gjuta 4 rader med plintar med ca 1200 mm cc måt åt alla håll. Totalt 24 plintar.
Regla med 195x45 reglar.
Kommer golvet att hålla?
Färre/fler plintar?
Grövre/mindre reglar?
Vilket skivmaterial rekomenderar ni som golv?
Mvh
Rasmus
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du ska använda vanligt skivmaterial (golvspån eller k-plywood) eller råspont som golv är 1200 mm c/c mellan bjälkarna lite väl långt. Samtidigt är 1200 mm c/c mellan de plintar som bär upp en 45x195 golvbjälke onödigt tätt. Jag föreslår istället c/c 600 mm mellan bjälkarna och ca 2 m mellan plintarna som bär bjälkarna.
J justusandersson skrev:Om du ska använda vanligt skivmaterial (golvspån eller k-plywood) eller råspont som golv är 1200 mm c/c mellan bjälkarna lite väl långt. Samtidigt är 1200 mm c/c mellan de plintar som bär upp en 45x195 golvbjälke onödigt tätt. Jag föreslår istället c/c 600 mm mellan bjälkarna och ca 2 m mellan plintarna som bär bjälkarna.
Hej, ja nu när du skriver så förstår jag med att det låter mer lämpligt. Tack!
Klicka här för att svara