810 läst ·
3 svar
810 läst
3 svar
Kwh-mätare i Normkapsling
Är det ok att dra en 5G6 NX1V från mätarskåpet till en normkapsling, montera tre stycken 3-fas kwh-mätare och dra vidare till garage, gästhus och maskinhall - utan någon huvudbrytare eller jfb.
Idag delas utgående kabel till respektive byggnad i en A-box. Jag tänker alltså att använda en normkapsling enbart för att mäta förbrukningen. Varje byggnad har sedan sin undercentral med huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Finns det bättre alternativ? Jag förstår att jag kan sätta en kwh-mätare i varje undercentral, men dels finns inte plats kvar och dels betyder det att jag måste ut till alla tre byggnader för att läsa av.
Idag delas utgående kabel till respektive byggnad i en A-box. Jag tänker alltså att använda en normkapsling enbart för att mäta förbrukningen. Varje byggnad har sedan sin undercentral med huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Finns det bättre alternativ? Jag förstår att jag kan sätta en kwh-mätare i varje undercentral, men dels finns inte plats kvar och dels betyder det att jag måste ut till alla tre byggnader för att läsa av.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det är inom din egen anläggning och där finns inga krav på att en kopplingsutrustning med enbart några elmätare måste ha fler komponenter som brytare och säkringar mm. Det är huvudledning in och ut så det ställs inga krav på JFB. Jag antar att du kan frånskilja dels centralt i mätarskåpet och dels i varje gruppcentral i de tre byggnaderna, det räcker.
Tack för era svar!
Jag fick bara lite lätt hicka när jag såg fakturan men det känns skönt att veta att allt verkar stämma.
Jag fick bara lite lätt hicka när jag såg fakturan men det känns skönt att veta att allt verkar stämma.
Tack för era svar!
Oj fel tråd!
Oj fel tråd!
Klicka här för att svara