Byggahus.se
Har en gipsinnervägg med ett ytterhörn där jag skapat ett runt hörn genom att bygga upp med väggspackel medium och glasfiberremsa.
Jag funderar nu på om man förstärka hörnet, spacklet är ju relativt skört vid stötar o slag.
Tänkte dra på ett lager med något utspätt våtrumslim, med förhoppningen att det suger in och på så sätt binder spacklet och skapar en segare plastyta, som håller bättre.
Vad tror ni ger det någon förbättring, tar grundfärgen på våtrumslimmet.?
 
Du vill inte limma på ett lager målarfilt? Typ microlit, eller liknande? Då fäster färgen garanterat och filten "armerar" ditt runda hörn.
 
  • Gilla
GuranF
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Du vill inte limma på ett lager målarfilt? Typ microlit, eller liknande? Då fäster färgen garanterat och filten "armerar" ditt runda hörn.
Om jag gör så, då måste jag väl göra en ny spackling av hörnet för att få samma struktur på hörnets yta som väggen?
Börjar tröttna på spackling och damm:(
Spackla och måla är ingen favorit.
 

Bästa svaret

Ja, det är ju tyvärr så. Ett alternativ är ju att limma på en pappremsa just över hörnet. (Pappremsa för spackling av gipsskiveskarvar.) Du behöver då "bara" spackla och slipa skarven mot pappremsan.

Tro mig, jag känner med dig. Att spackla och måla är inte roligt förrän man är klar ;).
 
  • Älska
GuranF
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Tro mig, jag känner med dig. Att spackla och måla är inte roligt förrän man är klar ;).
Sant, men varför ska mall alltid behöva pinas och plågas för att det ska blir roligt, kan det hänga ihop med det "Lutherska arvet"? :confused:
Limma pappersremsa på ett runt hörn med radie ca 3 cm känns inte kul, det var nog med pyssel att få glasfiberremsan att sitta kvar när den spacklades in.

Nu börjar jag acceptera mera spackling, då din idé då ett lager med heltäckande glasfiber över hörnet känns rätt långsiktigt. Det lär ju bli jag själv som får både irritera mig över skador och laga dem, risken för sprickor bör ju också bli minimal.
Har en dörröppning 20 cm från hörnet, så jag kan börja med väven där så blir det i alla fall mindre skarvar att spackla och färre "avbrott" i väggytan.
Vilken väv är slätast att använda, minsta spackling.
Om ingen kommer in i tråden med en enkel "smacka på"-lösning så får det bli väv.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Du kan ju också bara måla som det är nu. Microlit eller liknande målarfiltar är ju inte pansarplåt precis, så det kan bli märken i alla fall. Skulle det bli märken kan man ju om något år spackla de skadorna och måla igen. Vilken som är slätast vet jag tyvärr inte.
 
-RB- -RB- skrev:
Du kan ju också bara måla som det är nu. Microlit eller liknande målarfiltar är ju inte pansarplåt precis, så det kan bli märken i alla fall. Skulle det bli märken kan man ju om något år spackla de skadorna och måla igen. Vilken som är slätast vet jag tyvärr inte.
Ok.
Sprickor borde väl väven klara och slagmärken borde väl bli mindre och lättare att spackla upp vid väv än bara spackel, som kan släppa oregelbundet.
Har en burk våtrumslim stående, den borde man väl kunna limma med här också?
 
Ja, sprickbildning bör bli mindre än utan filt.
Våtrumslim är vad jag fått rekommenderat (och använt) för just målarfilt. Så det går bra.
 
  • Gilla
GuranF
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Ja, sprickbildning bör bli mindre än utan filt.
Våtrumslim är vad jag fått rekommenderat (och använt) för just målarfilt. Så det går bra.
Perfekt, och så gav du också svaret på min ursprungliga delfråga "tar grundfärgen på våtrumslimmet?" ;)
 
Jo, jag kom på det själv också. Det är inget problem.
 
-RB- -RB- skrev:
Ja, det är ju tyvärr så. Ett alternativ är ju att limma på en pappremsa just över hörnet. (Pappremsa för spackling av gipsskiveskarvar.) Du behöver då "bara" spackla och slipa skarven mot pappremsan.
.
Då är hörnen nästan grejade, "bara" några omgångar spackel, så.
Lösningen gav sig litet självt, när jag sa målarfilt och glasfiberdamm sa hustrun aldrig, vi har haft nog med klia.
Så där blev det stopp, vilket nästan kändes skönt.
Då blev det ditt andra förslag ovan. Spackelremsa i papper.
Jag provade igår kväll att blötlägga en liten bit remsa, med förhoppningen att den skulle tappa spänsten och bli formbar.
Så skedde, jag strök på våtrumslim och sedan var det bara att pressa fast remsan och den visade inga som helst tendenser till att vilja resa sig.
I morse när den torkat, följde remsan hörnet perfekt, så perfekt att alla defekter i spacklingen syntes igenom.
Jag limmade då remsa på hela vägghörnet och även de rundade hörnen i övergången fönstersmyg/vägg även det gick helt galant, trots att radien här bara var kanske 10-12 mm.
Nu känner jag mig nöjd, då min största tveksamhet var sprickbildningen och med heltäckande spackelremsa, som överlappar gipsskivorna i båda sidor borde det vara tryggt.
Bifogar ett par bilder, men det är svårt att fotografera runda ytor.

Tilläggas ska kanske att jag är "sprickallergisk", när vi byggde för 35 år sedan var huset försett med spånskivor på alla innerväggar och spikade med tryckluftspistol lite hårt inställd. Vi spacklade o remsade och färdigställde ytskikten.
Efter några månader när byggfukten torkat ut hade VARENDA J-vla skarv spruckit upp och förstört tapetseringar och målning.
Så har vi haft det tills när jag började renovera ett rum i taget för några år sedan.
Nu är det gips plåtvinklar i alla innerhörn och även limmat mot spånskivan i skarvar :sweat:
Tack för resonemanget.
Renoverat hörn med nyligen pålagd spackelremsa och eluttag i en vägg under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat hörn där en spackelremsa i papper har applicerats för att förhindra sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt med återkoppling. Det där kommer att bli bra. Det är riktigt snyggt med rundade ytterhörn på innerväggar. Vi har det också, men de är putsade då vi har många murade innerväggar.
 
-RB- -RB- skrev:
Trevligt med återkoppling. Det där kommer att bli bra. Det är riktigt snyggt med rundade ytterhörn på innerväggar. Vi har det också, men de är putsade då vi har många murade innerväggar.
Ja rundade hörn ger helt annan dimension på helhetsintrycket, vi "bytte upp" oss från hörnlister i furu, men en himla massa jobb vid skivbaserade väggar.
Ytong vore drömmen ur den aspekten.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.