Vet inte om rubriken blev tydligen men jag håller på bygga in våran balkong, det ska bli ett rum i huset istället. Jag lade ett hammarband på reglarna som kommer upp från nedervåningen och fäste nya 45x145 som går upp mot balkongtaket.
Min önskan är att taket i det nya "balkongrummet" ska vara på samma höjd som taket i hallen på övervåningen. Men det känns som om jag får problem med isoleringen just i övergången mellan vägg och tak.
Så här ser det ut:
Bild på en öppen dörröppning som leder till ett ombyggnadsprojekt med synliga träreglar och takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av en balkong under ombyggnation till rum, visar träregelverk och isolering.
Skapa konto
Konstruktionsbild för en balkong som byggs in med träreglar, isolering och en markering för takhöjden.
Skapa konto

Understa regeln där jag kommer fästa själva taket i måste alltså vara precis i överkant på väggreglarna, typ så här:
3D-modell som visar byggnadsstommen till ett balkongrum med reglar, hammarband och isolering.
Skapa konto

Men då får jag i stort sett inte plats med någon isolering i hörnet.
Är detta något man kan leva med eller ska man då överväga att faktiskt sänka taket i det rummet ?

Kan iofs ta bort 45x45 där längst till vänster och fylla upp med så mycket isolering jag kan:
3D-modell av balkonginbyggnad med synligt hammarband och reglar utan isolering.
Skapa konto

Men på sitt tunnaste ställe så blir det inte många cm. Kanske kring 5cm. Väggen har 24cm isolering och taket kommer ha bra också. Men Takisoleringen längst ut i kanten till höger i bilden kommer ha mycket mindre än mitt på. Hur ska man tänka här ?

• Inredning med halvfärdig vägg-takanslutning under renovering, isolering syns ej, taklampa och fönster.
    Skapa konto
  • Pågående bygge där balkong omvandlas till rum, med synliga reglar och isolering.
    Skapa konto

Bästa svaret

Du får väl helt enkelt göra det nya rummet med lite snedtak också.
Så vida du inte vill offra några kronor extra på uppvärmningen.

• Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du får väl helt enkelt göra det nya rummet med lite snedtak också.
Så vida du inte vill offra några kronor extra på uppvärmningen.
Det är ju en utomordentligt bra idé !
Tusen tack, hade jag inte alls tänkt på

V Viktor Eriksson skrev:
Det är ju en utomordentligt bra idé !
Tusen tack, hade jag inte alls tänkt på
Jag känner igen det! Ibland är det mest uppenbara det som man inte ser.

Hoppas verkligen att du får till det på ett bra sätt. Vi har själva en gång byggt in en stor balkong/altan,
vilket blev ett utmärkt sovrum för vår pojke när han var cirka tre år och hade fått en lillasyster.
Men vi hade kanske lite lättare förutsättningar än du.
Bland annat var det nere på en ö i Göteborgs skärgård, och inte vid polcirkeln där du bor :D

• Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.