Staffans2000
Modernt utformad vedspis av modellen MBS Olympia Plus med synliga lågor i ugnsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan mannar!

Jag funderar på att installera denna vedspis. http://www.nordicheating.se/produkter/vedspisar/mbs-olympia-plus-med-ugn,-12-kw.aspx

Har ni någon erfarenhet av densamma?

Först var tanken att vi skulle ha en gammal klassisk gjutjärnsspis, men istället lockar tanken att öppna lädret på vid gavel för att vinna både effektivitet och framförallt mindre risk för att det ryker in.

Staffan

Vad det än är så ser den trevlig ut!

Vad är det högst upp, en bakugn?

Staffans2000
Japp.

Men då är det väl bara att slå till, priset är väl överkomligt?

Fast jag håller med om att en renodlad gjutjärnskamin ser "riktigare" ut.

Täljstenen är väl mest som dekoration där,
och gör knappt till eller från för värmen?

Blev det något köp?

Staffans2000
Inte ännu. Men snart.
Tillbyggnaden är lite försenad pga. Personskada.
Samma spis gäller fortfarande.

Nu väcker vi en gammal tråd...
Hur har det gått med denna kamin? Jag funderar på en sådan, men troligast varianten utan den lilla ugnen.
Någon annan som har erfarenhet av MBS Olympia?

Staffans2000
Jodå.
Den är monterad och klar.jag har inte eldat i den ännu. Däremot var jag tvungen att montera isär den så mycket det gick för att få in den i huset, för den är tung. Slutsatsen är attt den är klåpigt konstruerad under skalet, men om det har någon praktiskt betydelse eller inte, är en annan sak.
Monterad kamin framför en oregelbunden röd tegelvägg med öppen spis i ett hörn av rummet.
Skapa konto

Nyinstallerad gjutjärnskamin framför tegelskorsten med en katt som leker i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
dahlsten och 3 till
  • Laddar…
Vilken trevlig installation!!
Lite nyfiken på vad du menar med de invändiga detaljerna. Dåligt konstruerad, eller dåligt ihopmonterad?
Man vill ju gärna köpa ngt som håller. Tanken är att nästa gång kaminen ska bytas så får det bli barnen eller barnbarnen som gör det...

Jag gör ett försök att väcka liv i den här gamla tråden igen med anledning av att en kompis går och funderar på en sådan där kamin. Pris och modell tilltalar i det här fallet och den skulle kunna passa väldigt bra.
Jag hittar inte mycket information på nätet men som jag förstår är den tillverkad i Serbien, CE-märkt men är egentligen en ved/kokskamin? Rätta mig gärna om jag har fel.
Vad jag reagerar på är att det ser ut att vara gjutjärn direkt i eldstaden, alltså ingen avisolering med sten eller liknande?
Hur funkar den för er som har den?
Skillnaden i jämförelse med en kamin som är anpassad enbart för vedeldning?
En del frågor som sagt men tacksam för all input.

Staffans2000
Hejsan!

Jodå. Det går utmärkt att elda i den. Faktiskt väldigt bra, till och med! Värmer bra, pryder sin plats och har en ugn som fungerar som en vedspisugn gör. Dvs. ojämn värme men inga problem med att komma upp i femhundra gr.
Det tråkiga är detaljarbetet vid hopskruvandet. Felaktiga skruva, skadad emalj etc. Riktigt illa är däremot kokplattan. På grund av att plattan är så långt ifrån elden och att den saknar flänsar är den närmast oanvändbar. Det rör inte dig, som skulle ha en utan ugn. Men på det hela taget tycker jag om den och eldar i den betydligt oftare än planerat.

Ah, tackar för återkopplingen!

Då har jag mer funderingar. Som jag förstår så är detaljarbetet inte något vidare men hur är den när det kommer till praktiskt eldande? Hur brinner den? Att den kan ge en jäkla värme när man laddar den full och ger den luft är ju en sak, men hur brinner den när man stryper ner den? Går det att styra effekten med spjällen som önskvärt?

• Gilla
Mysan51
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Ah, tackar för återkopplingen!

Då har jag mer funderingar. Som jag förstår så är detaljarbetet inte något vidare men hur är den när det kommer till praktiskt eldande? Hur brinner den? Att den kan ge en jäkla värme när man laddar den full och ger den luft är ju en sak, men hur brinner den när man stryper ner den? Går det att styra effekten med spjällen som önskvärt?
Detta vill jag också gärna veta, tycker det är svårt att reglera, brinner fort oavsett lufttillförsel. Tycker om den för den är lättänd. Ryker lite mycket ur skorstenen.
Vi har använt ugnen, helt ok. Plattan har vi inte testat, men håller med om ovanstående.

Staffans2000
Nja.
Jag har ingen större erfarenhet av att elda i kaminer, men är uppvuxen med vedspis och kakelugn. Något pyreldande är det inte tal om, med det är inget jag eftersträvar. Med stängt primärspjäll och delöppet sekundär dito, brinner det lungt och fint. Den brinner helt klart bäst med stora klabbar. Ang. "värmesköldarna" finner jag inget att invända mot den.

Staffan

• Gilla
Mysan51
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.