5 128 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Värt att renovera drömhuset?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har fått upp ögonen för ett radhus. Det är ett totalrenoveringsobjekt och troligtvis den enda chansen för oss att någonsin ha råd att köpa i detta område, vilket är ett av våra drömplatser.
Vi tänker att vi ska lägga 200.000kr till att börja med för det allra mest kritiska och sedan fortsätta renovera under 5-10 års tid. Huset har stått tomt i 18 år och det finns både svartmögel och fuktskador.
Tror ni att det går att göra som vi har tänkt, eller krävs det mer initialt? Hur mycket kan vi behöva lägga på huset totalt?
Radhuset finns här:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids[]=479447
Vi har fått upp ögonen för ett radhus. Det är ett totalrenoveringsobjekt och troligtvis den enda chansen för oss att någonsin ha råd att köpa i detta område, vilket är ett av våra drömplatser.
Vi tänker att vi ska lägga 200.000kr till att börja med för det allra mest kritiska och sedan fortsätta renovera under 5-10 års tid. Huset har stått tomt i 18 år och det finns både svartmögel och fuktskador.
Tror ni att det går att göra som vi har tänkt, eller krävs det mer initialt? Hur mycket kan vi behöva lägga på huset totalt?
Radhuset finns här:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids[]=479447
Frågan är ju också vad ni kan/vill betala för radhuset/vad slutpriset landar på...
https://www.booli.se/slutpriser/haeffnersvagen/101759/
@Jonatan79, att kalla det råttbo är väl att ta i?
https://www.booli.se/slutpriser/haeffnersvagen/101759/
@Jonatan79, att kalla det råttbo är väl att ta i?
Sorry , menade mer åt hållet ”hemliga lådan”, kan finnas många överraskning iom fukt på vinden , kemiska dofter, tryckimpregnerade reglar , ej underhållet och kanske kallställt i 17 år ?! Om ni ska bo där länge, satsat mycket pengar och planerar att göra mycket jobb själva kan det vara värt besväret , annars , leta vidare.
Bästa svaret
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Jag tror så här, utgångspriset är 5 395 000kr och i genomsnitt kostar ett radhus på samma gata runt
7 000 000kr så även om huset har ett rabatterat utgångspris, pga omfattande renoveringsbehov, så tror jag att kostnaden med renoveringar och ett "uppbudat" slutpris ändå kommer att landa på 7 000 000kr i slutändan.
Ni kommer inte långt med 200.000kr inledningsvis, för ni måste renovera två badrum pga pågående vattenskador och i samband med det byta ut rördragningar, samt viktigast av allt åtgärda fuktproblematiken i grunden. Ni kommer inte kunna bo där under tiden pga av lukten och möglet som måste saneras från källargolvet/grunden och därmed ligga ute med kostnader för två boenden.
Eventuellt finns möjligheten att använda säljarens fastighetsförsäkring för de skador som bevisligen har uppstått under säljarens ägande?
7 000 000kr så även om huset har ett rabatterat utgångspris, pga omfattande renoveringsbehov, så tror jag att kostnaden med renoveringar och ett "uppbudat" slutpris ändå kommer att landa på 7 000 000kr i slutändan.
Ni kommer inte långt med 200.000kr inledningsvis, för ni måste renovera två badrum pga pågående vattenskador och i samband med det byta ut rördragningar, samt viktigast av allt åtgärda fuktproblematiken i grunden. Ni kommer inte kunna bo där under tiden pga av lukten och möglet som måste saneras från källargolvet/grunden och därmed ligga ute med kostnader för två boenden.
Eventuellt finns möjligheten att använda säljarens fastighetsförsäkring för de skador som bevisligen har uppstått under säljarens ägande?
Hur når man badrummet på andra våning? 
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
BegåvningsreservenStringfellow Hawke skrev:
De människor vilkas begåvning inte helt kunnat utnyttjas på grund av deras dåliga utbildning.
Så vet inte riktigt hur jag har fel i mitt ordval eftersom jag tydligen är lätt efterbliven, så du kan säkert göra någon form av färgglada bilder som förklarar.
Mvh han som alltid har lite dregel i mungipan
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
L Lutte skrev:Begåvningsreserven
De människor vilkas begåvning inte helt kunnat utnyttjas på grund av deras dåliga utbildning.
Så vet inte riktigt hur jag har fel i mitt ordval eftersom jag tydligen är lätt efterbliven, så du kan säkert göra någon form av färgglada bilder som förklarar.
Mvh han som alltid har lite dregel i mungipan
Begåvningsreserv är mycket kapabla människor som inte nått sin fulla potential.
Vet inte vad det har med Stockholmare att göra men är helt säker på att du försökte göra dig lustig över människor som köper radhus för 5 Mkr. Tråkigt nog misslyckades du kapitalt.
Det är helt sjukt att betala så mkt pengar för något som stått tomt i 18 år! Hus behöver ju någon som tar hand om det.. detta är som att köpa Pandoras box.
Som exempel kan jag säga att jag och frugan har renoverat vårt hus för ca 600 kkr på 4 år. Det mesta gjort själv. Då är det större än detta hus oxh var i bättre skick när vi fick tillträde.
Så du bör nog lägga en budget på miljonen första året för att få det "fräscht". Sen är det nog en hel del till som tillkommer om ni tänkt bo kvar där många år.
Som exempel kan jag säga att jag och frugan har renoverat vårt hus för ca 600 kkr på 4 år. Det mesta gjort själv. Då är det större än detta hus oxh var i bättre skick när vi fick tillträde.
Så du bör nog lägga en budget på miljonen första året för att få det "fräscht". Sen är det nog en hel del till som tillkommer om ni tänkt bo kvar där många år.
Haha, appropå begåvningsreserv så har jag aldrig stött på någon som inte använder order ironiskt. Man kan ju fråga sig om person verkligen är så begåvad om den först måste gå i skola... Det är som att säga att jag är rik, det enda jag behöver göra är att arbete lite först ( några månader, år, decennier). Är jag då verkligen rik?