ullet
Hej, funderar på hur vi ska lösa det med brytare till belysningen i hallen. Idag finns det en brytare, sitter vid ytterdörren. I andra änden av hallen har vi en trapp, där sitter en brytare som bryter trappbelysningen (trappkoppling).

Jag skulle vilja byta brytaren vid trappen mot en dubbel och styra hallbelysningen med den andra (en trappkoppling till den också). Men för att lösa det med tråd krävs det att tändtrådarna går via elcentralen och runt halva huset känns väldigt onödigt (och troligtvis inte tillåtet). Så jag funderar på trådlöst.

För att vara förberedd innan jag pratar med en elektriker. Finns det en sändare man kan lägga bakom brytaren eller en dubbel brytare där den ena är trådlös och den andra trådad?

Alla andra brytare i huset är Schneider Trend, så en ny dubbelbrytare ska helst vara det också.

Plejd?
Blåtand.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…

Bästa svaret

Om trapp- och hallbelysning ligger på samma grupp ska det inte vara krångligt att dra tråd. Men ligger de på olika grupper så kan det finnas fog för att använda en trådlös lösning. Nexa, Eltako m.fl har trådlösa sändare för installation bakom strömbrytare.

ullet
Jag kollade lite närmare på säkringsschemat. Dom hallen och trappen ligger på olika grupper så jag får be elektrikern ta med någon trådlös variant då.

Q
Skaffa en nexa mottagare till den brytaren du vill styra sen en sändare bakom den andra dubbel trapp brytaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.