jag har insett att lampor, alltså led, halogen, 12 V, konstant spänning, konstant ström med 1000 olika transformatorer, led drivers är en hel vetenskap och förmodligen massa högskolepoäng.
Jag skulle såklart vilja veta allt och de olika typerna.
Vi kan börja med vad jag har för någon
Det står DL of sweden..
Jag skulle såklart vilja veta allt och de olika typerna.
Vi kan börja med vad jag har för någon
Det står DL of sweden..
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det du har är en LED-armatur. Det som skiljer LED från alla andra lampor är att de drivs med en konstant ström. Det innebär att man reglerar spänningen och mäter strömmen, för LED har sitt "bästa driftläge" vid en viss ström. Man kan inte lägga en konstant spänning, t.ex 3.5 V över en eller flera LED för de kommer att lysa olika starkt, några kommer kanske att brinna upp. En liten förändring av spänningen ger en stor inverkan på strömmen. Det är ju en diod som i princip kortsluter om spänningen överstiger ett visst värde, som ligger på runt 3.5 V för denna typ av LED.
Det krävs därmed elektronik, ett drivdon, för att skapa denna ström och här börjar det bli rörigt. Detta drivdon kan vara inbyggt i armaturen eller vara placerad i ett externt drivdon gemensamt för många lampor. Många lampor med inbyggt drivdon vill matas med en konstant spänning på 12 V vilket kräver ett drivdon till som omvandlar 230 V till 12 V.
Vill man även dimra blir det ännu mer rörigt. Så är det och det verkar inte bli någon bättring här. Lösningen ser ut att bli lampor typ Philips Hue och Ikea trådfri som har allt inbyggt i en enhet.
Av bilden att döma har dina armaturer inget drivdon utan innehåller endast tre st seriekopplade LED-chip. Det ska därmed drivas med en konstant ström. Hur hög ström vet vi inte, det kan vara 350 - 700 mA. Du har därmed ett centralt drivdon någonstans. Där kan du se vilken ström det ger.
Det krävs därmed elektronik, ett drivdon, för att skapa denna ström och här börjar det bli rörigt. Detta drivdon kan vara inbyggt i armaturen eller vara placerad i ett externt drivdon gemensamt för många lampor. Många lampor med inbyggt drivdon vill matas med en konstant spänning på 12 V vilket kräver ett drivdon till som omvandlar 230 V till 12 V.
Vill man även dimra blir det ännu mer rörigt. Så är det och det verkar inte bli någon bättring här. Lösningen ser ut att bli lampor typ Philips Hue och Ikea trådfri som har allt inbyggt i en enhet.
Av bilden att döma har dina armaturer inget drivdon utan innehåller endast tre st seriekopplade LED-chip. Det ska därmed drivas med en konstant ström. Hur hög ström vet vi inte, det kan vara 350 - 700 mA. Du har därmed ett centralt drivdon någonstans. Där kan du se vilken ström det ger.
Klicka här för att svara