P Pagno skrev:
Nöjd med fakturerade timmar?
Nej, nej,nej och åter nej.
Varför är så många ovilliga att pruta, det kostar inget att försöka.

Även om du fick en hänvisning, grovt räknad, behöver du inte gå på den linjen.

Ring och försök få ner priset, det förväntar jag mig att kunder gör, lägger till och med på lite för att de skall kunna pruta på priset.

Mvh P-A
Men pagno, hur seriöst är det att lägga på timmar för att pruta om de eventuellt klagar?

Är man seriös lämnar man en gällande offert vid fast pris och debiterar verklig tid om det är löpande.
Allt annat anser i alla fall jag vara bedrägligt och oseriöst.

Inte konstigt att privatkunder tror att hantverkare är rövare med den inställningen

Eller missförstånd jag dig?

40 timmar

• Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Men pagno, hur seriöst är det att lägga på timmar för att pruta om de eventuellt klagar?

Är man seriös lämnar man en gällande offert vid fast pris och debiterar verklig tid om det är löpande.
Allt annat anser i alla fall jag vara bedrägligt och oseriöst.

Inte konstigt att privatkunder tror att hantverkare är rövare med den inställningen

Eller missförstånd jag dig?
Både och, vid offert lägger de flesta på, självklart inte på löpande. Offerten inkluderar oförutsedda timmar, de kan man pruta på eller ge kunden bättre pris än offerten när och om allt gick lätt.

Så inget jag skämtade om, men att lägga på prutmån, nej, det gör man inte.
Så ren semantik, vad kallar man det för?

Mvh P-A/

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
H Hålan111 skrev:
40 timmar
Det skulle jag inte klaga på... Snarare vara riktigt nöjd med! :)

pagno skrev:

"Både och, vid offert lägger de flesta på, självklart inte på löpande. Offerten inkluderar oförutsedda timmar, de kan man pruta på eller ge kunden bättre pris än offerten när och om allt gick lätt."

Då tror jag vi är eniga:)
Tyckte bara det lät så konstigt att lägga på lite extra för att ha prutmån.

Självfallet måste ett fast pris täcka överraskningar på plats och en riskpremie då hantverkaren tar hela risken. Brukar av den anledningen föreslå löpande då det oftast blir billigare för kunden.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Brukar offertpriset inkludera resekostnader även om det inte uttryckligen står i offerten?

Bästa svaret

H Hålan111 skrev:
Brukar offertpriset inkludera resekostnader även om det inte uttryckligen står i offerten?
De som jag lämnar innehåller alla kostnader, så, ja, det skall ingå om inget annat avtalats.

Som ex:

- Offerten är exklusive resekostnad, det räcker, tyvärr.

/P-A

Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.