31 061 läst ·
347 svar
31k läst
347 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
Köpte en beg 2009 MacBook Pro och herrejävlar va såld jag blev, en så pass gammal dator som fortfarande tuggar på utan märkbara problem är ju helt otroligt.
En bärbar dator med windows så pass gammal är helt körd i dag. Finns ingen chans att den kan mäta sig med macen.
Men, ska jag spela så är det xboxen som gäller.
En bärbar dator med windows så pass gammal är helt körd i dag. Finns ingen chans att den kan mäta sig med macen.
Men, ska jag spela så är det xboxen som gäller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag körde en Windows laptop från 2010 till för något år sen då jag hade sönder den när jag skulle byta ut en fläkt. Med 6GB minne och en SSD så tuggade den på alldeles utmärkt. Självklart finns det begränsningar, men det var ändå en i5 cpu i, av tidig årsmodell såklart.
Jag tror de flesta klarar sig utmärkt med en äldre Windows dator om dn har tillräckligt med minne och en SSD-disk. Jag vet många som säger att datorn är oanvändbar för att den är så seg. När jag bytt ut deras långsamma disk mot en SSD så är de nöjda många år till. Undantaget är såklart spel eller tung bildbehandling, men det fixar inte än lika gammal Mac bra heller.
Jag tror de flesta klarar sig utmärkt med en äldre Windows dator om dn har tillräckligt med minne och en SSD-disk. Jag vet många som säger att datorn är oanvändbar för att den är så seg. När jag bytt ut deras långsamma disk mot en SSD så är de nöjda många år till. Undantaget är såklart spel eller tung bildbehandling, men det fixar inte än lika gammal Mac bra heller.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kör med en Dell ultabook nånting.
Den här den utmärkta egenskapen att den är lika djup som armstödet på soffan så att den perfekt som underlägg för kaffekoppen.
Sen är den lätt så man utan problem kan flytta omkring på den mellan armstödet och en låda i tv bänken.
Nackdel är att den var dyr och en bit stavlimmad furu hade gjort samma jobb.
Den här den utmärkta egenskapen att den är lika djup som armstödet på soffan så att den perfekt som underlägg för kaffekoppen.
Sen är den lätt så man utan problem kan flytta omkring på den mellan armstödet och en låda i tv bänken.
Nackdel är att den var dyr och en bit stavlimmad furu hade gjort samma jobb.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja, men det är väl för att frågan var lite luddigt formulerad? Väljer du pc eller Mac och så får man inte nämna OS och en Mac är ju en PC, så då blir det såklart svårt. Kanske kan lösningen vara att förtydliga frågan?
På frågan vad jag köper för dator så är svaret att det var länge sedan jag köpte någon dator. Jag uppgraderar bara i omgångar, t ex nytt grafikkort, eller nytt moderkort/processor etc.
Men jag kör PC, huvudsakligen för spelens skull.
Men jag kör PC, huvudsakligen för spelens skull.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Alltid PC då jag inte förstår vitsen med att lägga pengar på en dyrare dator som man konstant måste dubbelkolla "funkar det här till Mac"
Surface pro är en mkt bra mellanväg om man vill ha byggkvalitén i en Mac men användarvänligheten av en windowsmaskin.
Surface pro är en mkt bra mellanväg om man vill ha byggkvalitén i en Mac men användarvänligheten av en windowsmaskin.
Allergisk mot Mac. Köper alltid PC-delar och bygger ihop själv. Uppgraderar lite varefter även om det blir längre mellan dessa tillfällen.
Mina plus o minus för PC (windows)
+ PC
Mindre dyrt
Större utbud på hårdvara och program
Bättre kompabilitet mot udda hårdvara tex 3D-printers
Man kan välja var prestandan ska finnas (beräkning, i/o, spel etc)
Mindre protektionistiskt tänkande
- PC
Win10 (känner mig fortfarande mer hemma med Win7)
Appar ! vad är det ?
Mina plus o minus för PC (windows)
+ PC
Mindre dyrt
Större utbud på hårdvara och program
Bättre kompabilitet mot udda hårdvara tex 3D-printers
Man kan välja var prestandan ska finnas (beräkning, i/o, spel etc)
Mindre protektionistiskt tänkande
- PC
Win10 (känner mig fortfarande mer hemma med Win7)
Appar ! vad är det ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Problemet med frågan är att en Mac är en PC. PC = Personal Computer.henke_benke skrev:
Så här står det exempelvis på Wikipedia: "PC:n är idag den dominerande datortypen i hem och på kontor, med en majoritet som använder operativsystemet Microsoft Windows, men andelen Mac OSX- och GNU/Linux-användare ökar betydligt."
pc har alltid varit en viss sorts dator med viss sorts op och mac har haft ett annat opFairlane skrev:
detta är inte en fråga om op utan om ett taget begrep om datorer. vilket miljoner människor fattar vad jag menar.