vad köper ni för dator?

  • mac

    90 Röster 26,3%
  • pc

    252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
Köpte en beg 2009 MacBook Pro och herrejävlar va såld jag blev, en så pass gammal dator som fortfarande tuggar på utan märkbara problem är ju helt otroligt.
En bärbar dator med windows så pass gammal är helt körd i dag. Finns ingen chans att den kan mäta sig med macen.
Men, ska jag spela så är det xboxen som gäller.
 
  • Gilla
prichard och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag körde en Windows laptop från 2010 till för något år sen då jag hade sönder den när jag skulle byta ut en fläkt. Med 6GB minne och en SSD så tuggade den på alldeles utmärkt. Självklart finns det begränsningar, men det var ändå en i5 cpu i, av tidig årsmodell såklart.

Jag tror de flesta klarar sig utmärkt med en äldre Windows dator om dn har tillräckligt med minne och en SSD-disk. Jag vet många som säger att datorn är oanvändbar för att den är så seg. När jag bytt ut deras långsamma disk mot en SSD så är de nöjda många år till. Undantaget är såklart spel eller tung bildbehandling, men det fixar inte än lika gammal Mac bra heller.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kör med en Dell ultabook nånting.

Den här den utmärkta egenskapen att den är lika djup som armstödet på soffan så att den perfekt som underlägg för kaffekoppen.

Sen är den lätt så man utan problem kan flytta omkring på den mellan armstödet och en låda i tv bänken.

Nackdel är att den var dyr och en bit stavlimmad furu hade gjort samma jobb.
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Enklast är väl att sluta prenumerera på tråden om den inte innehåller den man vill.
 
H
useless useless skrev:
Varför?
för att det verkar vara jävligt svårt att hålla sig till sak
 
Dessutom hjälper det föga att skrika i tråden. Det hör inte mod i alla fall :).
Du får vackert rapportera din egen tråd.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, men det är väl för att frågan var lite luddigt formulerad? Väljer du pc eller Mac och så får man inte nämna OS och en Mac är ju en PC, så då blir det såklart svårt. Kanske kan lösningen vara att förtydliga frågan?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det är väl för att frågan var lite luddigt formulerad? Väljer du pc eller Mac och så får man inte nämna OS och en Mac är ju en PC, så då blir det såklart svårt. Kanske kan lösningen vara att förtydliga frågan?
frågan vad köper ni för dator? mac eller pc
 
På frågan vad jag köper för dator så är svaret att det var länge sedan jag köpte någon dator. Jag uppgraderar bara i omgångar, t ex nytt grafikkort, eller nytt moderkort/processor etc.

Men jag kör PC, huvudsakligen för spelens skull.
 

Bästa svaret

Pc från 2009 med 17" Skärm windows vista och Ubuntu bytt hårddisken en gång samt uppgraderat till 8Gb Ram.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
S
Alltid PC då jag inte förstår vitsen med att lägga pengar på en dyrare dator som man konstant måste dubbelkolla "funkar det här till Mac" :)

Surface pro är en mkt bra mellanväg om man vill ha byggkvalitén i en Mac men användarvänligheten av en windowsmaskin.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Allergisk mot Mac. Köper alltid PC-delar och bygger ihop själv. Uppgraderar lite varefter även om det blir längre mellan dessa tillfällen.
Mina plus o minus för PC (windows)
+ PC
Mindre dyrt
Större utbud på hårdvara och program
Bättre kompabilitet mot udda hårdvara tex 3D-printers
Man kan välja var prestandan ska finnas (beräkning, i/o, spel etc)
Mindre protektionistiskt tänkande
- PC
Win10 (känner mig fortfarande mer hemma med Win7)
Appar ! vad är det ?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Fairlane
henke_benke skrev:
frågan vad köper ni för dator? mac eller pc
Problemet med frågan är att en Mac är en PC. PC = Personal Computer.

Så här står det exempelvis på Wikipedia: "PC:n är idag den dominerande datortypen i hem och på kontor, med en majoritet som använder operativsystemet Microsoft Windows, men andelen Mac OSX- och GNU/Linux-användare ökar betydligt."
 
  • Gilla
bananarne
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet med frågan är att en Mac är en PC. PC = Personal Computer.

Så här står det exempelvis på Wikipedia: "PC:n är idag den dominerande datortypen i hem och på kontor, med en majoritet som använder operativsystemet Microsoft Windows, men andelen Mac OSX- och GNU/Linux-användare ökar betydligt."
pc har alltid varit en viss sorts dator med viss sorts op och mac har haft ett annat op
detta är inte en fråga om op utan om ett taget begrep om datorer. vilket miljoner människor fattar vad jag menar.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Men var det på allvar någon som inte förstod vad TS menade? Eller är det bara en släng av märka-ord-sjukan?

Mitt svar: PC, av gammal vana samt pga programvara som inte finns till Mac.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.