Hej,
Har ett mindre trevligt uttag i stugan som jag vill plocka bort och ersätta, det är 3P semko17 uttag i helmetall som sitter under mätarskåpet.
Det finns bara 3faser och jord i det skåpet vilket gör det krångligare att bara sätta dit ett CEE uttag.
Idag sitter det 3 porslinssäkringar för det befintliga uttaget.

Har försökt hitta någon färdig central likt https://www.elbutik.se/product.html/uttagscentral-mini-16a-ip44?category_id=1895
Som man kunde ersätta det befintliga uttaget med, men det verkar som alla är avsedda för att matas med 5 ledare och inte 4.

Vill ju helst ha nått som man bara kan ersätta uttaget med utan att behöva dra dit en elektriker, det ligger lite avsides så körkostnaden är svår att försvara för mindre jobb.

Någon som gjort nått liknande eller är det en mer omfattande ombyggnad som krävs?

tommib
Om uttaget sitter under centralen så är det snabbt gjort att dra dit en femledare istället för fyrledare. Det kräver iofs att du öppnar centralen.

Har du jordfelsbrytare? Det krävs egentligen för att sätta dit ett nytt CEE-don. Det kan också vara bra att tänka på höjden. CEE-don är inte petskyddade så de ska sitta på barnsäker höjd (eller vara av sorten med brytare som inte går att slå till utan att det sitter en plugg i).

tommib tommib skrev:
Om uttaget sitter under centralen så är det snabbt gjort att dra dit en femledare istället för fyrledare. Det kräver iofs att du öppnar centralen.

Har du jordfelsbrytare? Det krävs egentligen för att sätta dit ett nytt CEE-don. Det kan också vara bra att tänka på höjden. CEE-don är inte petskyddade så de ska sitta på barnsäker höjd (eller vara av sorten med brytare som inte går att slå till utan att det sitter en plugg i).
Nej det sitter ingen jordfelsbrytare där ute, de alltså i det som är fasadmätarskåpet, vi har jordfelsbrytare inne i huset.
Skåpet sitter på en stolpe ute i trädgården där luftledningen kommer.
Gissningsvis är skåpet från 60-talet, det ligger i planen att byta allt men det är några år kvar där.

Därav tanken att köra med nått liknande den boxen jag länkade till.

Redigerat:
Redigerat:
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Hej!
Det borde då vara tre faser plus PEN ledare som finns där på stolpen. Kanske till och med gratis ström ;)
Behöver du den inte så sätt en tom Box i stället. Men vill du ha den kvar så kan du använda en lite bredare av den du föreslog.
[länk]
Den har jordfelsbrytare. Då skall det vara 4 kablar in.
Ja det är ju en PEN ledare, den är ansluten mot jordblecket i det gamla uttaget, jag vill ha ett modernt uttag för att slippa olycksrisken.
Den du länkar till är likt den jag länkade till kopplad som TN-S frågan är ju om de går att bygga om, vill helst ha en liten box då den i dagsläget väderskyddas under skåpet och ytan är något begränsad.

Det är inte gratis ström då uttaget sitter efter mätaren.

Bästa svaret

Frågan kring TNC-TNS behöver du inte tänka på det är inget problem med det. Både PE och N tar du ut från samma punkt (PEN) där jorden sitter nu.

Formellt och helt rätt ska du även ordna JFB när du byter uttaget men om du ändå kommer göra om mer framöver är det kanske möjligt se mellan fingrarna med det. Standardhöjningen på alla sätt pga bytet till CEE don är det viktiga tycker jag. Och om du kör på din lilla box du länkade till kan du isf byta ut säkringarna i den till JFB istället då är du helt hemma med jobbet. Säkrar du 16 A via befintligt i skåpet behöver du inte de som levereras med lådan.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan kring TNC-TNS behöver du inte tänka på det är inget problem med det. Både PE och N tar du ut från samma punkt (PEN) där jorden sitter nu.

Formellt och helt rätt ska du även ordna JFB när du byter uttaget men om du ändå kommer göra om mer framöver är det kanske möjligt se mellan fingrarna med det. Standardhöjningen på alla sätt pga bytet till CEE don är det viktiga tycker jag. Och om du kör på din lilla box du länkade till kan du isf byta ut säkringarna i den till JFB istället då är du helt hemma med jobbet. Säkrar du 16 A via befintligt i skåpet behöver du inte de som levereras med lådan.
Då behövde det inte bli mer avancerat än så, det ligger en plan att vi ska dels ersätta luftledningen med markkabel och så ska lada, vedbod och gästhus få uppdaterad el vilket vi då kommer ha elektriker till, men det är ca 5 år framåt och då ska det även till nytt mätarskåp.
Men det är ju inget gratis jobb så det får vänta lite.

tommib
Det är ett litet formfel att ha en 2,5 kvmm PEN men jag håller med GK100, att ta bort Semko-17-donet är en sån förbättring att jag inte skulle bry mig. Tänk dock gärna på att CEE-don inte är petskyddade. Enklaste sättet att lösa det är att ta ur säkringarna när det inte används. Det låter som ett din du mest har för säkerhets skull. Om du ska ha mer rutinmässig användning av det skulle jag rekommendera att sätta en dosa och skarva på lite kabel så att du får upp det på säker höjd.

...eller sätta ett uttag med förregling.

Ja vi får försöka hitta så enkla lösningar som möjligt men inte enklare än så för att travestera själve Albert. :) Bara kör på du.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Fotografen Fotografen skrev:
...eller sätta ett uttag med förregling.
Jo, jag föreslog det i första svaret :)

Sen är ju inte Semko-17-donet petskyddat heller så det blir ändå mycket bättre även utan förregling eller hög montering...

tommib tommib skrev:
Det är ett litet formfel att ha en 2,5 kvmm PEN men jag håller med GK100, att ta bort Semko-17-donet är en sån förbättring att jag inte skulle bry mig. Tänk dock gärna på att CEE-don inte är petskyddade. Enklaste sättet att lösa det är att ta ur säkringarna när det inte används. Det låter som ett din du mest har för säkerhets skull. Om du ska ha mer rutinmässig användning av det skulle jag rekommendera att sätta en dosa och skarva på lite kabel så att du får upp det på säker höjd.
Uttaget sitter som så till att det inte är några bekymmer att byta ledarna om det är för klent, jag TROR att det är lösa enkelledare det är kopplat med.

I dagsläget används uttaget motvilligt kanske 1-2 gånger om året.
Tanken är att kunna koppla in en byggcentral till ladan de gånger det behövs i väntan på att vi lägger markkabel.
Så det är ingen daglig användning på det.

De blir inte för klena när du lägger femledare till uttaget det räcker med 2.5 mm2 och 16 A då. Och för att fylla det inte oväsentliga kravet som nämnts pga att det inte är petskyddat kan du kanske sätta uttaget högre på stolpen och dra kabel mellan.

• Gilla
Pumba
  • Laddar…
tommib
Jag skulle vilja säga att du under de premisserna (givet att byggcentralen har JFB) faktiskt skulle kunna fulkoppla det och bygla N-PE i själva uttaget men provisoriska lösningar har en tendens att bli permanenta så jag föreslår inte det.

Men det skulle fortfarande vara bättre än idag...

tommib
Jag förutsatte att TS inte ville öppna upp i mätarskåpet men om man gör det finns absolut ingen anledning att inte sätta en ny bit 5G2,5 till ett uttag uppe på stolpen. JFB skulle som sagt ev kunna undvaras tillfälligt (men egentligen inte).

Ett CEE416 uttag kostar typ 69 kr och en stump EKK kostar max samma i lösmeter.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.