2 369 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Ersätta Semko17 uttag
Ja petskyddet är ju en viktig faktor, i dagsläget är det inte ens ett lock på det gamla uttaget så det är inte mycket som behövs för att det ska gå illa, säkringarna är dock ur i dagsläget.GK100 skrev:
Jag vill kunna använda det till vedklyven med som vi kör på idag så vill nog göra det så bra som möjligt.tommib skrev:
Jag "måste" öppna skåpet för att komma åt att demontera uttaget som sitter där, JFB blir dock svårt att få in i själva skåpet utan behöver i så fall sitter i en extra låda.tommib skrev:
Jag förutsatte att TS inte ville öppna upp i mätarskåpet men om man gör det finns absolut ingen anledning att inte sätta en ny bit 5G2,5 till ett uttag uppe på stolpen. JFB skulle som sagt ev kunna undvaras tillfälligt (men egentligen inte).
Ett CEE416 uttag kostar typ 69 kr och en stump EKK kostar max samma i lösmeter.
Skulle tro att TS har ett skåp där allt redan sitter helt öppet på en plyfaskiva med enskilda säkringselement så det bör vara rätt enkelt att fixa med ny kabel och uttag. Enda avsteget från det perfekta blir då ev JFB.
Att byta ut ett Semko17 mot ett modernt CEE, men på (i princip) samma plats, kan nog utan alltför kliande känsla av regelbrott anses vara en reparation, bara en modernisering, en uppfräschning och förbättring av befintlig anläggning.
Dvs inte utbyggnad eller nyanläggning, och då faller kravet på att sätta in en JFB.
Jag gjorde exakt samma sak hos en kund, som i någon framtid tänker byta hela centralen. Jag hade mycket svårt att inse finessen med att vägra att montera bort ett farligt SEMKO17 och ersätta med ett i alla avseenden bättre CEE uttag, bara för att det inte fanns plats för en JFB.
Dvs inte utbyggnad eller nyanläggning, och då faller kravet på att sätta in en JFB.
Jag gjorde exakt samma sak hos en kund, som i någon framtid tänker byta hela centralen. Jag hade mycket svårt att inse finessen med att vägra att montera bort ett farligt SEMKO17 och ersätta med ett i alla avseenden bättre CEE uttag, bara för att det inte fanns plats för en JFB.
Om du ser till TS #1 är det ganska klart att befintliga är typiskt monterat i en FL13 öppning eller gänga på ett gammalt mätarskåp så ingen fyrledare av någon längd över enstaka dm i detta fallet.Ljus skrev:
Ja ungefär så kan man beskriva det, trångt som fn bara, skåpet är ca 20-25cm brett utvändigt och 50cm högt huvudsäkringarna sitter 3 i rad på höjden längst ner till vänster, i toppen på skåpet sitter huvudbrytare och mätare och 3st ytterligare säkringar i rad längst ner till höger i skåpet som avsäkrar nuvarande uttag som sitter monterat i botten på plåtskåpet, så det är runt 20cm långa kblar mellan säkringar och uttaget.GK100 skrev:
Funkar N1XV-U 5G2,5 kabel för att förlänga till lagom höjd på uttaget, jag får i så fall montera det på baksidan av stolpen och göra någon form av väderskydd över.
Sätt en JFB i en vettig liten fyramodulers kapsling där uttaget sitter idag. Dra upp kabel från det till ett nytt uttag lite längre upp på stolpen. Då är du helt hemma. Jag skulle nog göra så istället för att ta den färdiga lådan du länkade till eftersom du ändå ska klämma in JFB.
Att sätta ett CEE316 tror jag är sämre för det kommer sluta med att du bygger en adapterkabel där du ändå byglar N-PE och o du ska ha en sån fulkoppling gör den sig bättre i det fast monterade. En variant är iofs att bygga om byggcentralens intag till 316 men då får du köpa sådana kontakter till sladden också.
Nej, jag tror att det bästa är som ovan, en JFB i en liten kapsling. Näst bäst är att strunta i JFB men sätta uttaget högt på stolpen.
Att sätta ett CEE316 tror jag är sämre för det kommer sluta med att du bygger en adapterkabel där du ändå byglar N-PE och o du ska ha en sån fulkoppling gör den sig bättre i det fast monterade. En variant är iofs att bygga om byggcentralens intag till 316 men då får du köpa sådana kontakter till sladden också.
Nej, jag tror att det bästa är som ovan, en JFB i en liten kapsling. Näst bäst är att strunta i JFB men sätta uttaget högt på stolpen.
Min tanke var att komma bort från diskussionen om PEN genom att byta till samma funktion men nytt.GK100 skrev:
Annars har du redan presenterat en vettig lösning.
Byggcentraler med 316 får vi stryka helt och hållet det strider mot heliga regeln sen urtiden mot PEN i någon form av don. Det mesta är som jag ser det avhandlat tidigare och där enda diskussionspunkt isf är med eller utan JFB för jobbet, Mikael ger förut sin syn på det som jag gärna skriver under på också.
Är det nätägarens stolpe kanske dom inte blir så glad om du sätter ett uttag på baksidan, det gör det svårare för dom att klättra upp i stolpen. Så mitt tips är att sätt det på sidan av mätarskåpet och knacka ur utbrytningen i botten på uttaget samt ta hål i skåpet bakom uttaget.
Det är våran stolpe, den är ca 2 meter hög så det är inte mycket att klättra i, jag tror faktiskt vi äger ledningen ända från stationen som står ca 200 meter nr i skogen, vi är iaf ansvariga för luftledningen.E elmont skrev:
Luftledningen kommer till en hög stolpe och sen är det ca 5 meter till vårt skåp och däremellan går kabeln i marken så vår stolpe har inget med luftledningen att göra.
Eon var och la ner all sin kabel i marken för några år sedan, då fick man anmäla om man ville få sin kabel nedgrävd vilket vi gjorde och det skulle kosta ca 6000kr, men den blev aldrig nedgrävd, varken hos oss eller närliggande ställen.
Jag får väl läsa lite bättre.
Jo, för varje semko-17 som försvinner petas elsäkerheten upp ett pinnhål.
Jo, för varje semko-17 som försvinner petas elsäkerheten upp ett pinnhål.
Den modellen vi har tillhör nog extremfallen av farligt, det är ju gjort helt i gjutjärn, det är alltså inte de moderna med rundade kanter utan det är den fyrkantiga modellen med 3 pinnar i mitten.Fotografen skrev:
Har även runt 100m kabel som ska kasseras med, handsken är ju i aluminium så den är ju inte bättre än uttaget.
Pinnar? Är det en hankontakt?P Pumba skrev:Den modellen vi har tillhör nog extremfallen av farligt, det är ju gjort helt i gjutjärn, det är alltså inte de moderna med rundade kanter utan det är den fyrkantiga modellen med 3 pinnar i mitten.
Har även runt 100m kabel som ska kasseras med, handsken är ju i aluminium så den är ju inte bättre än uttaget.
Intag för generator? Skicka gärna bild.