Lokaliserat fas o nolla, men när jag skalade kabeln så ser jorden ut så här!?!?!

Kan jag skarva den i en ubåt med vanlig Ek/Fk till Wago????

Tack för svar

• Skalad kabel med flera synliga trådar sticker ut från en eldosa i närheten av en skruvmejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

U-båt mot FK går bra, även mot EK om du är noggrann, men använd hellre Wago 221 eller 222.

PS. Har du kontrollerat att skyddsledaren är tillförlitligt skyddsjordad i matande ände?

L
Ser ut som en ledare och mantel .Är det en värmekabel ska du lämna nedan utan åtgärd , då kan du skarva den med vad som helst , tvinna den bara
Ojdå det är en gammal blykabel med manteljord för i tiden så hade man det så , i dag får man inte använda den som jord , endast för att jorda blymanteln , inget bra med den , viker du den så spricker blyet och den är inte längre godkänd om den spricker går av .
Så det du ska göra är att byta den och ev. andra likadana kablar som finns i huset , till
riktiga , till samma sort som kommer in i dosan med brun,blå gulgrön

Tack. Efter en noggrann titt så får det bli ny kabel och matning som jag vet är ok. Så för att lite snabbt uppgradera uttag och lyse:D

Igen tack för alla svar!

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Varför ska man byta en kabel bara för den är en blykabel? Om den annars är OK? Klart, biledaren får inte ensam vara jord.
Av bilden framgår inte hur många ledare blykabeln har.

T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man byta en kabel bara för den är en blykabel? Om den annars är OK? Klart, biledaren får inte ensam vara jord.
Fas och nolla förutom biledaren. Vilken var skruvad i jordplinten i det uråldriga uttaget.

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Läs vad han skrev i #1

Dax att stänga tråden. Den kabel är utdömd så nu blir det matning från en dosa som jag vet är okej. Iofs med ett par 5 meter utanpåliggande kabel (inte snyggt) men vad gör man inte för att få lys i mörkret Återkommer med resultatet i ny tråd.
Tack för allas input..

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.