1 641 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
El-golvvärme till lastbrygga?
Sida 1 av 2
En lastbrygga som utsätts dagligen för vatten blir ett problem under vintertid.
Bryggan är sliten och hade behövt ett nytt ytskikt.
Vore det en galen idé att lägga el-golvvärme slinga på bryggan och sen nytt ytskikt?
Finns det speciella slingor för utomhusbruk, är det god hållbarhet, behöver man använda speciellt ytskikt material?
Bryggan är sliten och hade behövt ett nytt ytskikt.
Vore det en galen idé att lägga el-golvvärme slinga på bryggan och sen nytt ytskikt?
Finns det speciella slingor för utomhusbruk, är det god hållbarhet, behöver man använda speciellt ytskikt material?
Bästa svaret
http://www.ebeco.se/snosmaltning/multiflex-27
Glöm ej fukt och temperaturstyrning!
Har du fastigheten fjärrvärme eller något annat vattenburet system förutom elpanna hade jag nog lagt vattenburet istället.
Elslinga utomhus på vintern bli dyrt!
Glöm ej fukt och temperaturstyrning!
Har du fastigheten fjärrvärme eller något annat vattenburet system förutom elpanna hade jag nog lagt vattenburet istället.
Elslinga utomhus på vintern bli dyrt!
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
För ett företag tänker jag mig att ekvationen blir lite annorlunda för en elslinga på en lastkaj. Om man tinar med slingan kanske det kostar 50 kr varje gång (gripet totalt ur luften). Om det är en butik där man som alternativ jagar ut en anställd varje gång lastbryggan ska göras isfri så får det gå hyfsat snabbt. Även en butiksanställd med 100kr/tim i lön kostar runt 200 kr/tim för arbetsgivaren så den anställde har en kvart på sig, annars är elslingan billigare (och som bonus slipper de anställda hacka is och blir gladare, lastbryggans beläggning slits kanske mindre också).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske ett enkelt tak över lastbryggan skulle kunna göra nytta...
Tak finns men hjälper inte när det spolas vatten.
Klurat lite på lägga galler så vattnet går under gallret istället och det förblir halkfritt men ifall snön blåser snett och fyller fickorna i gallret så är det ju problem igen anar jag.
Klurat lite på lägga galler så vattnet går under gallret istället och det förblir halkfritt men ifall snön blåser snett och fyller fickorna i gallret så är det ju problem igen anar jag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men varför spolar du vatten på lastbryggan då?
Vad tycker miljö och häldovårdsnämd om detta? Verkar ju som om problemet är avsaknad av golvbrunn, inte bryggan som sådan. Får verksamheten ens bedrivas om golvbrunn saknas?Y Yrrol skrev:
För övrigt så kan man halkbekämpa med salt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En fråga av ren nyfikenhet: Vad är det för verksamhet som kräver daglig vattenspolning av ett, som det verkar, lagringsutrymme?Y Yrrol skrev:
Gjorde en liten sökning på Google
http://www.frico.se/Referenser/Anva...em/Industri/Isbildning-pa-lastbrygga/Problem/
Sen kan du sätta en timer till den med x timmar, alt. Ett tidrelä så att den bara är igång då verksamheten är igång eller att man får trycka igång timern i samband med att man spolar av golvet.
http://www.frico.se/Referenser/Anva...em/Industri/Isbildning-pa-lastbrygga/Problem/
Sen kan du sätta en timer till den med x timmar, alt. Ett tidrelä så att den bara är igång då verksamheten är igång eller att man får trycka igång timern i samband med att man spolar av golvet.
Redigerat av moderator: