2 207 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Får man sätta perilexkontakt på ny häll?
Får man sätta på en kontakt eller måste hällen vara fast ansluten? Det känns lite dumt att behöva ersätta befintligt uttag med en fast inkoppling om det inte är ett krav. (Uttaget är fullkopplat)
Anledningen till att man gör en fast anslutning nu för tiden handlar i 99 fall av 100 om platsbrist bakom ugnen. Det sista återstående fallet är när man "bara" ska få igång köket innan helgen och det visar sig att man glömt plocka med ett uttag och grossisten stänger om tio minuter.
Jag tänkte komma till skott och koppla in hällen, men blev lite fundersam när jag kontrollmätte det befintliga uttaget. Enligt Wikipedia så är faserna i ett perilexuttag, sett framifrån och räknat medurs från nollan, 2-3-1. Jag mätte upp 3-1-2. Nyfiken som jag är så skruvade jag isär uttaget och där är anslutningarna märkta 1-2-3. I praktiken lär ju alla dessa varianter vara likvärdiga, men det borde väl finnas en standard även för detta? (Hällen använder ju bara två faser och då vill man ju gärna ha koll på vilka man använder.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skulle ju kunna ta bort ledaren till den fas du inte vill använda.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Turligt nog så bryr sig inte spisen om fasföljden men det hade varit kul om spisen gick baklänges som en trefasmotor gör och blivit fryskall......
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, jag är ju amatör som inget vet. (Men farsan var elektriker)prototypen skrev:
Men varför leda fram en fas som inte skall användas?
OT
När jag kopplade in min häll i det nya huset sa det bara POFF och rök lite.
Den välrenommerade elfirman hade "glömt" nollan. Inte fullkopplat där inte.
De betalade för ny häll + 500 kr för besväret, så inga hard feelings.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Du borde nog haft lite hard feelings. Det är den typ av fel som inte får hända. Att de kopplar fel och missar något, ex. var 10 000e koppling. Det kan kanske drabba vem som helst.
Men det är oförlåtligt att inte prova/testa.
Och OK, man kan tänka sig att något osannolikt fel i testningen kan ge ett falskt OK, med extremt låg sannolikhet, men att det skulle hända just den där 10 000e gången som det faktiskt är felkopplat också, är nästan en statistisk omöjlighet.
Men det är oförlåtligt att inte prova/testa.
Och OK, man kan tänka sig att något osannolikt fel i testningen kan ge ett falskt OK, med extremt låg sannolikhet, men att det skulle hända just den där 10 000e gången som det faktiskt är felkopplat också, är nästan en statistisk omöjlighet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, jag är nog lite mer ödmjuk än så.
Har visserligen inte jobbat med el, men även i andra verksamheter kan man göra misstag. Och även jag har gjort det, så jag försöker vara lite förlåtande inför andras fel.
Så länge det inte leder till personskador så tycker jag man får visa en viss tolerans.
Har visserligen inte jobbat med el, men även i andra verksamheter kan man göra misstag. Och även jag har gjort det, så jag försöker vara lite förlåtande inför andras fel.
Så länge det inte leder till personskador så tycker jag man får visa en viss tolerans.
Det har jag ju ingen direkt anledning till, jag vet ju hur det är kopplat i uttaget så det är bara att anpassa kontakten. Men om det finns en standard som säger exakt hur det ska vara kopplat så vill jag ju ha det så och inte göra ett rätt av två fel.KnockOnWood skrev:
(Däremot tänkte jag plocka ur den oanvända säkringen.)
Gamla spisar- alla plattor på, ca 5-6kW +ugnen 1,5-2 kW , det går inte på tvåfas 16A (400V 16A = 6,4 kW)B Bigfoot skrev:Jag tänkte komma till skott och koppla in hällen, men blev lite fundersam när jag kontrollmätte det befintliga uttaget. Enligt Wikipedia så är faserna i ett perilexuttag, sett framifrån och räknat medurs från nollan, 2-3-1. Jag mätte upp 3-1-2. Nyfiken som jag är så skruvade jag isär uttaget och där är anslutningarna märkta 1-2-3. I praktiken lär ju alla dessa varianter vara likvärdiga, men det borde väl finnas en standard även för detta? (Hällen använder ju bara två faser och då vill man ju gärna ha koll på vilka man använder.)
Moderna hällar drar ju max 6-7kW , det går precis på två enfas 16A.
Angående elfirman- säker på att jord är anslutet? Att glömma nollan är riktigt illa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Självklart ska du lägga rätt i uttaget och anpassa i stickproppen, finns ingen anledning att ta ur säkringar och verkligen inte att koppla ur något som är korrekt anslutet i alla punkter. Har uttaget märkningar 1,2,3 lägger du det som ligger L1,2,3 i matande ände där det är enligt standard. Enklast och bäst är att man håller alla trefasiga kontakter fasrätt kopplade dvs L1,2,3, till de avsedda uttagen i kontakten. Då kan man oberoende av om man vill koppla för utjämnad last eller se till att en motor går åt det håll man vill, göra det i ett eller hundra uttag med givet och förutsägbart resultat.B Bigfoot skrev:Det har jag ju ingen direkt anledning till, jag vet ju hur det är kopplat i uttaget så det är bara att anpassa kontakten. Men om det finns en standard som säger exakt hur det ska vara kopplat så vill jag ju ha det så och inte göra ett rätt av två fel.
(Däremot tänkte jag plocka ur den oanvända säkringen.)
Och även bilden du hänvisar till från Wiki är enligt standard det finns tre korrekta sätt av sex möjliga i de här fallen om man går på ÖVE eller VDE norm som säger att trefasuttag sedda mot hylsdelen ska ge medurs rotation om proppen ansluts L1,2,3 medurs sett från N. Då funkar L1,2,3 - L2,3,1 - L3,1,2 i uttaget likvärdigt men bäst är givetvis L1,2,3 så man enkelt logiskt kan koppla en-tvåpoligt om man vill hålla koll på belastning per fas totalt sett.
Klicka här för att svara