5 776 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Extra högtalare till ringklocka
Sida 1 av 2
Jag bor i ett souterränghus med entré på nedre plan och jag har problem med att man inte hör ringklockan när man står utanför och ringer på. Själva klockan/ljudenheten sitter på övervåningen så ljudet når inte ner och ut (vilket leder till många tryck och mycket ljud på ovanvåningen samt efterföljande påknackning).
Kan jag (och isåfall hur gör jag) koppla på en minihögtalare på sladden som går från ringklockan till nuvarande högtalare? Helst vill jag få plats med den innanför doslocket där sladden passerar.
Kan jag (och isåfall hur gör jag) koppla på en minihögtalare på sladden som går från ringklockan till nuvarande högtalare? Helst vill jag få plats med den innanför doslocket där sladden passerar.
Går ej att säga. Det beror helt och hållet på vad för typ av ringklocka du har. Är det en traditionell typ med elektromagnet och en rörlig kläpp så kan du inte koppla på en högtalare.
Är det någon helelektronisk variant, så är det kanske möjligt.
En bild, fabrikat, länk etc behövs för ett korrekt svar.
Är det någon helelektronisk variant, så är det kanske möjligt.
En bild, fabrikat, länk etc behövs för ett korrekt svar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har dubbla Ding-dong klockor, men fick byta till en starkare trafo.
Protte
Protte
Duger dessa eller ska jag skruva isär och titta på insidan?E etompau skrev:
Vill inte byta mot nya när jag har en så snygg ringknapp. Hade gjort det direkt om jag haft någon plastig historia.
Bästa svaret
Ser ut att ha 30-40 år på nacken. Gissar på någon mekanisk ringanordning kombinerad med transformator.
Då lär du inte kunna hänga på en högtalare.
Skulle säga att det krävs ett utbyte av signalanordning för att kunna lösa detta.
Då lär du inte kunna hänga på en högtalare.
Skulle säga att det krävs ett utbyte av signalanordning för att kunna lösa detta.
Troligen original från när huset byggdes 1967. Tack för svar, var rädd att det skulle bli typ det svaret.E etompau skrev:
Dock kan det vara att det är någon transistoriserad grunka, namnet ger en viss ledtråd tycker jag (Transoton).
För att vara helt säker skulle du kunna öppna fronten och se hur det ser ut. Kanske sitter där en högtalare.
Dock lär du inte kunna hänga på en högtalare på själva ringledningen, utan i så fall måste den anslutas till den ljudalstrande ringenheten och sedan via en kabel dras ner till önskad plats.
För att vara helt säker skulle du kunna öppna fronten och se hur det ser ut. Kanske sitter där en högtalare.
Dock lär du inte kunna hänga på en högtalare på själva ringledningen, utan i så fall måste den anslutas till den ljudalstrande ringenheten och sedan via en kabel dras ner till önskad plats.
Medlem
· Blekinge
· 12 301 inlägg
Fan vad snyggt den var! Släng den för all del inte!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 301 inlägg
Nej, jag menade inte knappen utan innandelen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
En rejäl konstruktion, lär väl hålla tills huset rivs en dag.
Det går att få ihop en lösning med bibehållande av den fina ringknappen och användande av trådlösa dörrklockor.
Jag har gjort en lösning till en bekant där jag kopplade in en gammal Nexa fjärrkontroll mot ringknappen, tryckte in det i befintlig låda för ringklockan.
Sedan kan en eller flera Nexa 230V ringklockor användas runtomkring i huset..
Det går att få ihop en lösning med bibehållande av den fina ringknappen och användande av trådlösa dörrklockor.
Jag har gjort en lösning till en bekant där jag kopplade in en gammal Nexa fjärrkontroll mot ringknappen, tryckte in det i befintlig låda för ringklockan.
Sedan kan en eller flera Nexa 230V ringklockor användas runtomkring i huset..